• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 29 دی 1399
کد مطلب : 121992
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZVR9
+
-

قاضی تندرو

صادق خلخالی 5 آذر 1382 درگذشت

سیاستمدار
قاضی تندرو


حمیدرضا محمدی 

وقتی امام‎‌‎خمینی(ره)، 5 اسفند 1357، در حکمی به «جناب حجت‎‌‎الاسلام آقای حاج شیخ‎‌‎صادق خلخالی» مأموریت داد «تا در دادگاهی که برای محاکمه متهمین و زندانیان تشکیل می‎‌‎شود، حضور به‎‌‎هم رسانده»، او بر مصدر عدلیه انقلابی نشست.
اما «محمدصادق صادقی‌گیوی» آن قید حکم را مبنی بر اینکه «پس از تمامیت مقدمات محاکمه، با موازین شرعیه حکم شرعی صادر کنید»، چنان نادیده گرفت که به‎‌‎گفته فرشاد مؤمنی، «شهید بهشتی وقتی مسئولیت قوه‎‌‎قضاییه را برعهده گرفت، یکی از نخستین اقداماتش برکناری آقای خلخالی بود.» و حتی سیدمحمود دعایی از آیت‎‌‎الله طالقانی نقل می‎‌‎کند «خلخالی اگر عادل است اما متعادل نیست. » او به‎‌‎گفته سیدمصطفی میرسلیم هم که در همان برهه، سرپرست شهربانی کل کشور بود، تا حدی «در برخی از اعدام‎‌‎ها زیاده‎‌‎روی انجام می‎‌‎داد» که سرانجام، بنیانگذار نظام، او را محترمانه کنار گذاشت اما «چیزی نبود که در رسانه‎‌‎ها و صداوسیما اعلام شود» و «بعد از اسفندماه سال1359 آقای خلخالی هیچ سمتی در دستگاه قضایی نداشتند.» هرچند در اواخر عمر، ناراحت از عزلت‎‌‎نشینی‎‌‎اش بود: «چرا من نمی‎‌‌توانم با همه سوابقم اکنون خوب ابراز وجود کنم؟ چرا به گوشه‎‌‎ای از قم خزیده‎‌‎ام؟ به این علت که یک‎‌‎عده تازه‎‌‎کار وارد کار و عمل شده‎‌‎اند در حالی ‎‌‎که سابقاً عملی (مبارزه‎‌‎ای) از آنها سر نزده است... .» 
اما در میان همه آن دادگاه‎‌‎ها، پرحاشیه‎‌‎ترین‎‌‎شان، بی‎‌‎شک دادگاه امیرعباس هویدا بود؛ محکمه‎‌‎ای که قاضی‎‌‎اش او بود: «یکی از پردردسرترین و جنجالی‎‌‎ترین محاکمات ما محاکمه هویدا بود... هویدا درحالی‎‌‎که عرق می‎‌‎ریخت، گفت: حضرت خلخالی! من نمی‎‌‎گویم مرا اعدام نکنید؛ ولی خواهش می‎‌‎کنم به‎‌‎مدت دو‎‌‎ماه اعدام مرا به تأخیر بیندازید... خلاصه هرچه او اصرار کرد، من قبول نکردم و گفتم وصیت خود را بنویس... هویدا حاضر به نوشتن وصیت نشد تا شاید دستور اعدام او به تأخیر افتد... ولی چاره‎‌‎ای نداشتیم و سرانجام حکم را اجرا کردیم... .» اویی که عقیده داشت، «فقط به کسانی اجازه داده می‎‌‎شود وکیل داشته باشند که لال باشند.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید