• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 29 دی 1399
کد مطلب : 121989
+
-

بم لرزید؛ ایران همدرد شد، جهان هم‎‌‎آوا

کیمیا بر خاک

کیمیا بر خاک


فرزاد سپهر   
 
در ساعت 5 و 28دقیقه صبح، وقتی خواب به چشم اهالی بم، دور از هوای سرد 5دی‎‌‎ماه 1382گرم بود، وقتی دست‎‌‎های زن و مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان به لمس گرمای مادر و پدر دلخوش بود، زمین لرزید و گرما به دل خاک ماند تا سرد شود و صدا با سکوت آشتی کند. زلزله بم معدود خانه‎‌‎هایی را سالم گذاشت تا اهالی جان به در برده، هنوز سر از سجاده بر نیاورده داغدار کوچک و بزرگ خود بمانند. زلزله در 12ثانیه با قدرت 6/6‎‌‎ ریشتر شهر بم را ویران کرد. رسانه‎‌‎ها از تعداد باورنکردنی 50هزار هم‎‌‎وطن ایرانی جان‎‌‎سپرده در حادثه بم خبر دادند.
خبرنگاران و عکاسان خبری با حسرت و اشک، خبرهای زلزله را مخابره کردند تا از گروه‎‌‎های نخست وارد شده به شهر بم باشند و بین اطلاع‎‌‎رسانی برای مردم و کمک به اهالی زلزله‎‌‎زده، وقت کم‌بیاورند.
بیمارستان‎‌‎ها ابتدا در شهرهای نزدیک و سپس دورتر تا تهران، نجات‎‌‎یافتگان را به درمان و دست‎‌‎های شفابخش پزشکان پناه‌دادند. سپس گروه‎‌‎های هلال‌احمر و مردم متقاضی کمک‎‌‎رسانی به بم رفتند تا یکی آوار بردارد و یکی به کمک سگ‎‌‎های زنده‎‌‎یاب، نفس‎‌‎های به شماره‎‌‎افتاده را دوباره نجات دهد.
هجوم مردم از شهرهای دور و نزدیک کار امدادرسانی را سخت کرد اما نیروهای هلال‎‌‎احمر و دولتی و کادر درمان سعی کردند با آرامش کمک‎‌‎رسانی را مدیریت کنند. در کنار تلخی از دست دادن زلزله‎‌‎زده‎‌‎ها در بم، بزرگ‎‌‎ترین کاخ یا ارگ خشتی جهان با نام ارگ تاریخی بم تقریبا به شکل کامل در اثر زلزله خراب شد. گروه امدادرسان پیشتاز برای کمک به مردم، جمعی از دانشجویان جوان رشته معماری و سپس گروه‎‌‎های دانشجویی از دیگر رشته‎‌‎ها بودند.
دولت 3روز عزای عمومی اعلام کرد. ستاد بحران در وزارت کشور تشکیل شد و عالی‎‌‌ترین مقام‎‌‎های سیاسی به بم آمدند و پیام‎‌‎های تسلیت گفتند. کمک‎‌‎های نقدی و غیرنقدی از سراسر ایران به بم رسید و هواپیماهای کمک‎‌‎رسانی خارجی نیز با نیروهای کمک‎‌‎رسان و پزشک آمدند.
مهم‎‌‎ترین عامل تخریب در اثر رخداد فاجعه زمین‎‌‎لرزه مقاوم‌نبودن خانه‎‌‎ها بود؛ بنابراین برای بازسازی خبر از مقاوم‎‌‎سازی ساختمان‎‌‎ها توسط نهادهای سازنده اعلام شد. هرچند رعایت این مهم همچنان برای ارزیابی واقعی محل سؤال است.
ورزشکاران در همه رشته‎‌‎ها مانند کشتی و فوتبال پیشاپیش مردم کمک‎‌‎ها را جمع کردند تا یاد جهان‌پهلوان تختی در زلزله بوئین‎‌‎زهرا زنده شود. تا 11دی‎‌‎ماه مبلغ قابل‎‌‌توجه 13میلیارد تومان کمک‎‌‎های نقدی و غیرنقدی توسط ورزشکاران به مردم بم رسید.
هنرمندان سینما خود را به شهر بم برای کمک و همدردی رساندند. از جمع ایشان، امیرشهاب رضویان، موضوع فیلم خود، «مینای شهر خاموش»، را به روزهای پس از زلزله سپرد و کیانوش عیاری با فیلم «بیدار شو آرزو»، زلزله بم را در سال‎‌‎های بعد روایت کرد.
از جامعه هنرمندان موسیقی، ایرج بسطامی در بم بود و جان به جان‎‌‎آفرین سپرد تا آوازهایش پس از زلزله خاطره شود. کیمیای هنر، حالا می‎‌‎خواست به خاک غم‎‌‎زده بزند تا هنرمندان پس از همدردی با مردم زلزله‎‌‎زده بم، چراغ امید زندگی را روشن کنند. صدای مردم ایران، استاد محمدرضا شجریان پس از سال‎‌‎ها سکوت برای اجرا، کنسرت هم‎‌‎نوا با بم را با همراهی فرزندش همایون شجریان و استاد حسین علیزاده و استاد کیهان کلهر برگزار کرد. دیگر هنرمندان نامی موسیقی همچون شهرام ناظری، محمد نوری، حسام‎‌‎الدین سراج و گروه کامکارها به نفع زلزله‎‌‎زدگان کنسرت موسیقی اجرا کردند اما فکر و کار استاد شجریان برپایی باغ هنر بم بود؛ مجموعه‎‌‎ای فرهنگی که با وجود سختی‎‌‎های بسیار برای راه‎‌‎اندازی پس از 16سال، روشنایی امید را به مردم هنردوست و غم‎‌‎دیده بم هدیه کرد و بر غزل معروف حافظ شیراز با آغاز «ما خاک را به‎‌‎نظر کیمیا کنیم» به کیمیای هنر پاسخی مانا گفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید