• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 25 دی 1399
کد مطلب : 121929
+
-

شکست مذاکره دیپلماتیک ایران و کره

پرونده کشتی توقیف شده کره و پول‌های بلوکه شده ایران باز ماند

دیپلماسی
شکست مذاکره دیپلماتیک ایران و کره


 مذاکرات کره با ایران شکست خورد. این خبری بود که دیروز وزارت خارجه کره‌جنوبی درباره نتایج سفر قائم‌مقام این وزارتخانه به تهران منتشر کرد. وزارت امورخارجه کره‌جنوبی در عین حال از تداوم گفت‌وگوها میان تهران و سئول برای حل‌وفصل مسئله دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره و همچنین آزادی نفتکش توقیف شده کره‌ای در خلیج‌فارس خبر داد.
در این بیانیه مطبوعاتی آمده است: از طریق رایزنی‌های چند جانبه با مقامات ارشد ایرانی، کره‌جنوبی و ایران با هم همکاری خواهند کرد تا راه‌حل‌های سازنده و سریعی را برای موضوعات موجود براساس دوستی دیرینه میان 2 کشور تعیین کنند. بنابر این گزارش، چوی جونگ کان معاون اول وزیر امورخارجه کره‌جنوبی که در هفته جاری به تهران سفر کرده بود، دیدارهایی با مقامات ارشد ایرانی ازجمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران داشت. به نوشته روزنامه هانکیوره، چوی یانگ سام، سخنگوی وزارت امورخارجه کره‌جنوبی مدعی شد که معاون وزیر امورخارجه این کشور پاسخ روشنی از سوی ایران در رابطه با نفتکش توقیف شده کره‌ای دریافت نکرده است. وی که در یک نشست خبری در این‌باره سخن می‌گفت، افزود: ایران بر موضع قبلی خود درخصوص دسترسی به دارایی‌های بلوکه شده خود در حساب‌های بانکی کره‌ای تأکید کرده است. وی در ادامه مدعی شد: ایران امیدوار بود بتواند از طریق تسهیلات کوواکس، واکسن کووید-19 خریداری کند و از ما خواست تا از پول مسدود شده برای این کار استفاده شود. به‌نوشته هانکیوره، روشن نبودن پاسخ مقامات ایران به درخواست سئول برای آزادی این کشتی احتمالا بدان معنی است که بازداشت خدمه آن برای مدتی ادامه خواهد داشت. نیروی دریایی سپاه پاسداران ۱۵دی‌ماه در بیانیه‌ای از توقیف یک فروند شناور کره‌جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی به‌دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی در خلیج‌فارس خبر داد که حامل 7200تن مواد شیمیایی نفتی بوده است. سفارت کره‌جنوبی در تهران 2روز بعد سلامت هر ۲۰ملوان حاضر در این کشتی را مورد تأیید قرار داد. مقامات کشورمان طی روزهای اخیر بارها تأکید کرده‌اند که توقیف نفتکش کره‌ای موضوعی کاملا فنی بوده و پرونده آن در دستگاه‌های مربوطه در حال پیگیری است. همچنین وزیر امورخارجه ایران در دیدار با این مقام کره‌ای آزاد شدن هرچه سریع‌تر پول بلوکه شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌جنوبی را خواستار شد. کره‌ای‌ها در حالی حدود 9میلیارد دلار از پول‌های ایران را به بهانه تحریم‌های آمریکا بلوکه کرده‌اند که ایران خواستار آزادی فوری این پول و نیز دریافت سود آن شده است. کره‌ای‌ها نه‌تنها اجازه انتقال پول را نداده‌اند که حتی برای خرید کالاهای اساسی مورد نیاز ایران هم کارشکنی کرده‌اند. پیشنهاد کره‌ای‌ها برای دادن تعدادی آمبولانس و تست کرونا به ایران آنقدر مضحک بود که خشم مقامات ایران را برانگیزد. در این رابطه محمود واعظی، سخنگوی دولت گفت: به هیچ وجه خریدار چنین پیشنهادی از آنان نبودیم، خودشان هم فهمیدند که  ایران محتاج چنین چیزی نیست و نه تنها ما با همه جنگ اقتصادی و فشارهایی که تجربه کردیم، محتاج چند آمبولانس نیستیم بلکه پولی را می‌خواهیم که در آنجا مانده است. او در پاسخ به پرسشی درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی تأکید کرد: سفر معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی به ایران سفری بود که از قبل با فشارهای متعددی که هم وزارت خارجه ما و هم بانک مرکزی‌مان روی کره‌جنوبی آورده بودند، از ‌ماه قبل طراحی شده بود. 
دوستان ما در وزارت خارجه و بانک مرکزی خیلی محکم با این مسئله برخورد کردند و آنان خودشان قول دادند که بروند و پیگیری کنند تا پول‌ها آزاد شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ما مقدمات کارهای حقوقی لازم را در این زمینه طراحی کرده‌ایم و با توجه به مذاکرات انجام شده، امیدواریم که در‌ماه آینده توفیقاتی حاصل شود. نه فقط راجع به پول‌های کره‌جنوبی بلکه پول‌های ما در جاهای دیگر که به‌دلیل فشار آمریکا مسدود شده و امیدواریم در ماه‌های آینده آزاد شود. حسن روحانی دیروز وعده داده بود که در صورت آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران، قیمت دلار به 15 تا 16هزار تومان کاهش خواهد یافت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید