• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 24 دی 1399
کد مطلب : 121744
+
-

امام جماعت مسجد اعظم وصفنارد اهالی را شایسته زندگی‌ در محله‌ای ‌آباد می‌داند

خدمت به محله در لباس روحانیت

خدمت به محله در لباس روحانیت

ابوذر چهل امیرانی

 دغدغه همیشگی‌اش حل مشکلات محل زندگی و آسایش هم‌محله‌ای‌هایش بوده و هست.

برای همین از هر فرصتی برای پیگیری نیازهای شهری اهالی و اعلام آنها به مسئولان استفاده می‌کند. انتخابش به‌عنوان امام جماعت مسجد اعظم وصفنارد هم کمک بزرگی به او می‌کند، چون اقشار مختلفی به این مکان مقدس می‌آیند و با او هم‌صحبت می‌شوند. حجت‌الاسلام «علی ولی‌نژاد زرنقی» در همین مسجد با دردها و مشکلات اهالی باخبر می‌شود و بلافاصله برای پیگیری امور آستین بالا می‌زند. همیشه لباس خدمت به تن دارد و می‌گوید که شهروندان در کنار نیاز به افزایش آگاهی دینی و مذهبی خود، شایسته داشتن رفاه و زندگی‌ در محله‌ای‌آباد هستند.

به تازگی از سفر برزیل برگشته و به گفته خودش کارهای زیادی برای پیگیری در اداره‌ها و سازمان‌های مختلف دارد. برای انجام فعالیت‌های مذهبی به این کشور سفر کرده بود و به محض ورود به کشور و محل زندگی‌اش، یعنی وصفنارد، پیگیری درخواست‌های اهالی را مثل سابق شروع کرده است.

جوان است و با انرژی. همه روزه چند بار سر تا ته محله را طی می‌کند و از نیازها و مشکلات هر کوچه با خبر می‌شود. با هر قشری به زبان خودش مشغول صحبت می‌شود و در این بین توانسته با جوانان زیادی رفاقت و از آنها برای انجام کارهای خداپسندانه و فعالیت در مسجد استفاده کند. مشکل فعلی محله وصفنارد را آسفالت نامناسب برخی از خیابان‌ها و کوچه‌هایش می‌داند و پیگیر این موضوع هم بوده است، اما به او گفته شده، هوا سرد است و آسفالت در دمای پایین کیفیت و کارایی لازم را ندارد و در مدت زمان کمی از بین خواهد رفت، بنابراین منتظر فرصت مناسبی برای پیگیری مجدد این قضیه است.  

  • فعالیت در مسجد ۴۲۰ ساله

متولد ۱۳۵۵ است و در شهر «زرنق» تبریز به دنیا آمده است. در کودکی مکبر مسجدجامع شهرشان بود و در جلسات مذهبی شرکت می‌کرد. علاقه زیادی به فعالیت‌های دینی داشت و به همین خاطر سال ۱۳۷۴ وارد حوزه علمیه تبریز شد. سال ۱۳۸۰ به قم مهاجرت کرده تا در کلاس‌های درس آیات عظام وحید خراسانی، سبحانی و سید حسن خمینی شرکت کند.

افتخار بزرگ زندگی‌اش را شرکت در کلاس‌های درس خارج مقام معظم رهبری می‌داند و ۱۶ سال به‌صورت مستمر به‌عنوان مبلغ به شهرهای مختلف آذربایجان شرقی رفته است. فعالیت‌های مستمر حجت‌الاسلام ولی‌نژاد باعث شد سال ۱۳۸۰ به‌عنوان روحانی نمونه در آذربایجان شرقی انتخاب شود و سال ۱۳۹۲ پس از انتخاب به‌عنوان امام جماعت مسجدجامع وصفنارد، از قم به تهران آمده و در همین محله ساکن شده است. می‌گوید: «افتخار بزرگی است که در این مسجد اقامه نماز می‌کنم چون علمای شاخص و برجسته‌ای امام‌جماعت آن بوده‌اند.

مسجدجامع وصفنارد از مساجد بسیار قدیمی تهران است و می‌گویند ۴۲۰ سال قدمت دارد.» با شروع فعالیت حجت‌الاسلام ولی‌نژاد در مسجدجامع وصفنارد، فعالیت‌های زیادی در این مکان مذهبی انجام شده که نمونه‌اش راه‌اندازی کانون فرهنگی و هنری اسوه بوده است. در این کانون کلاس‌های آموزشی متعددی برگزار می‌شود که جمعی از تحصیلکرده‌های وصفنارد بدون هیچ چشمداشتی به رفع اشکالات درسی بچه‌های محله خود مشغولند. قرائت روزانه قرآن و برگزاری جلسات روضه‌خوانی در شب‌های جمعه، از دیگر فعالیت‌هایی است که حجت‌الاسلام ولی‌نژاد در انجام آنها پیشقدم می‌شود.  

  • پل مکانیزه می‌خواهیم

به رسم خیلی از مساجد جنوب شهر، اهالی و نمازگزاران پس از اقامه نماز گرد هم می‌آمدند و درباره مشکلات محله صحبت و برای آنها چاره‌جویی می‌کردند. حجت‌الاسلام ولی‌نژاد هم که پیگیر امور و نیازهای شهری اهالی بود، پای ثابت این گردهمایی‌ها می‌شود و برای رسمیت بخشیدن به این پیگیری‌ها، به‌عنوان شورایار محله وصفنارد انتخاب شد.

درخواست مکرر اهالی از امام جماعت مسجد اعظم وصفنارد انگیزه و علت اصلی ورود حجت‌الاسلام ولی‌نژاد به نهاد مردمی شورایاری بود و از سال ۱۳۹۷ در این تشکل فعالیت می‌کند. او همراه با اعضای شورایاری محله مشکلات زیادی را پیگیری و حل کرده است که مهم‌ترین آنها، رفع آبگرفتگی و آب‌ماندگی در معابر از جمله خیابان فرخنده است. به همین دلیل جدول خیلی از کوچه‌ها و خیابان‌ها کانیو شده و ضمن جلوگیری از آبگرفتگی‌ها، به عرض کوچه‌های باریک محله وصفنارد افزوده شده است. زیباسازی ورودی محله درحال پیگیری است و حجت‌الاسلام ولی‌نژاد معتقد است اهالی مشارکت خوبی در تفکیک زباله و تخلیه به موقع پسماندها در مخازن دارند، اما با این وجود، محله وصفنارد نیازمند مخازن زباله بیشتری است.

او عنوان می‌کند که دغدغه‌اش پیدا کردن راهی برای ثابت ماندن مخزن‌های زباله است، چراکه برخی اقدام به جابه‌جایی سطل‌ها می‌کنند تا خودرو خود را پارک کنند. همچنین آرزو دارد در این محله قدیمی زباله‌گردی را نبیند که برای پیدا کردن پسماندهای خشک از جمله پلاستیک، محتویات مخازن را بیرون می‌ریزد.  
درخواست دیگر حجت‌الاسلام ولی‌نژاد از مسئولان شهری که این موضوع را در اولویت پیگیری‌هایش قرار داده، نصب سرعتکاه در خیابان‌های اصلی، به‌خصوص اطراف مدارس ابتدایی شهید مطهری و شهید نوران است تا خودروها به دلیل سرعت زیاد سبب ایجاد مشکل برای دانش‌آموزان نشوند. وقتی از او می‌پرسیم مایل است چه کارهای مهمی در محله وصفنارد انجام شود،

می‌گوید: «این محله ۲ مشکل اساسی دارد. اتوبوس‌های تندرو در این محله توقف ندارند و ایستگاه نزدیک به اینجا در بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی و ابتدای خیابان بهاران است. به همین دلیل اهالی مجبورند مسافت زیادی تا رسیدن به ایستگاه اتوبوس طی کنند. مشکل دیگر این محله، مکانیزه نبودن پل هوایی در ورودی محله است.»
او می‌افزاید: «محله وصفنارد از محله‌های بسیار قدیمی تهران است. زمانی که هنوز بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی (جاده ساوه) ساخته نشده بود، بقعه امامزاده زید(ع) در محدوده این محله قرار داشت که به دلیل ساخت این بزرگراه، به منطقه ۱۸ الحاق شده است. اهالی وصفنارد اموات خود را در این امامزاده دفن کرده‌اند و برای رفتن به امامزاده و زیارت قبور مجبورند از پل هوایی استفاده کنند.

بالا رفتن از پله‌های زیاد برای افراد مسن دردساز است و باید اقدامی برای مکانیزه شدن آن انجام داد.»
 در این محله معتادان رفت‌وآمد می‌کنند، اما خوشبختانه تعداد آنها کم است. استقرار کلانتری ۱۶۱ ابوذر در خیابان مسجد و همکاری همیشگی مسئولان و نیروهای کلانتری با شورایاران و مسجدی‌ها، یکی از دلایلی است که باعث شده امنیت در این محله بالا باشد. به گفته حجت‌الاسلام ولی‌نژاد، نیروهای کلانتری هر از گاهی در مسجدجامع وصفنارد حاضر می‌شوند و از درخواست‌ها و مشکلات اهالی با خبر می‌شوند، همچنین در این محله کمپ ترک اعتیاد وجود دارد و حجت‌الاسلام ولی‌نژاد با مسئولان آن ارتباط خوبی برقرار کرده است، به نحوی که اگر فردی را که به اعتیاد مبتلا شده و بضاعت مالی نداشته باشد به آنها معرفی کند، به رایگان در این کمپ بستری می‌شود.

  • صبور است و منتقدان را دوست دارد
محمود محمدعلی‌نژاد/ساکن محله

حجت‌الاسلام ولی‌نژاد از جمله افرادی است که منتقدانش را بسیار دوست دارد و همیشه مایل است تا دیگران کارهایش را نقد کنند. انسان مغروری نیست و با اهالی، به‌خصوص جوانان ارتباط خوبی برقرار می‌کند. برای اینکه او را بهتر بشناسید و بدانید چه خصوصیات منحصربه‌فردی دارد، باید به او نزدیک شوید. یکی از ویژگی‌هایش، ارائه راهنمایی خوب به دیگران است و من همیشه از او برای انجام کارهایم مشورت می‌گیرم. شاید باور نکنید، اما مدتی پیش که برای مأموریت‌کاری به برزیل رفته بود با او تماس گرفتم و از همانجا مرا راهنمایی کرد و صبورانه پاسخ سؤال‌ها و درخواست‌هایم را داد.  

  • تعصب زیادی به محله دارد

در محله وصفنارد به دنیا آمده‌ام و همه اهالی را می‌شناسم. با اینکه حجت‌الاسلام ولی‌نژاد مدت زیادی نیست که ساکن محله شده، اما تعصب زیادی به اینجا دارد و پیگیر حل مشکلات محله و اهالی است. به هرحال مردم به روحانیون اعتماد دارند و همین موضوع باعث شده تا اهالی نیازهای شهری و حتی مشکلات خانوادگی خود را با او در میان بگذارند. برادرشان هم امام جماعت یکی از مساجد در شهرستان اسلامشهر است و شنیده‌ام همین ویژگی را دارد و پیگیر مشکلات مردم است.  

  • راه‌اندازی خیریه در مسجد محله
علی فروزان/عضو هیئت امنای مسجد اعظم وصفنارد 

مردمــــــــداری حجت‌الاسلام ولی‌نژاد زبانزد همه است و با پیگیری‌هایش مشکلات محله از جمله آسفالت و جدول نامناسب کوچه‌های شهید ایوب قاسمی و علامه مجلسی حل شده است. قبل از شیوع ویروس کرونا هم فعالیت‌های زیادی در مسجد اعظم وصفنارد داشت که برخی از آنها همچنان ادامه دارد. با کمک او قصد داریم خیریه‌ای در مسجد راه‌اندازی کنیم تا خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌بضاعت را شناسایی و به‌صورت مستمر به آنها کمک کنیم.  




 

این خبر را به اشتراک بگذارید