• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 23 دی 1399
کد مطلب : 121726
+
-

ویلیام برنز؛ دیپلماتی که به سازمان سیا رسید

چهره روز
ویلیام برنز؛ دیپلماتی که به سازمان سیا رسید

کمتر از 10روز مانده به انتقال قدرت در کاخ سفید از جمهوریخواهان به دمکرات‌ها، جو بایدن آخرین عضو کلیدی کابینه یعنی رئیس سازمان سیا را هم معرفی کرد؛ پستی که در کمال ناباوری به دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی، ویلیام برنز رسید. برنز از هفته‌ها قبل یکی از 2گزینه اصلی وزارت خارجه آمریکا بود، اما بایدن تصمیم گرفت سکان وزارت خارجه را به‌دست مشاور سیاست خارجی‌اش یعنی آنتونی بلینکن بسپارد.
ویلیام برنز64ساله، دیپلمات بازنشسته و رئیس بنیاد کارنگی در واشنگتن است. کارنگی یکی از مهم‌ترین اندیشکده‌های سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌رود. برنز 32سال در پست‌های مختلف وزارت خارجه آمریکا فعالیت کرده و یکی از شناخته‌ترین دیپلمات‌های آمریکایی است. او جزو معدود چهره‌هایی است که هم مورد اعتماد جمهوریخواهان بوده و هم دمکرات‌ها؛ به همین دلیل فعالیت در دولت 5رئیس‌جمهور را تجربه کرده است. ویلیام برنز، دانش‌‌آموخته دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد است. او از سال 1996تا 1998دستیار وزیر خارجه آمریکا بود. برنز سپس از 1998تا 2001به‌عنوان سفیر آمریکا در اردن و سپس بین ‌سال‌های 2005تا 2008به‌عنوان سفیر این کشور در روسیه فعالیت کرد. او در سال 2011ارتقای درجه پیدا کرد و تا سال 2014، یعنی زمانی که بازنشسته شد، به‌عنوان معاون وزیر خارجه در کنار هیلاری کلینتون و جان کری حضور داشت.
ویلیام برنز را اما یکی از معماران برجام می‌دانند. او در سال 2013، همراه با جیک سالیوان که اکنون در کابینه بایدن به‌عنوان مشاور امنیت ملی تعیین شده، سنگ بنای گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را در چارچوب مذاکرات محرمانه عمان بنا گذاشت. برنز در آن مذاکرات، سرپرست هیأت مذاکره‌کننده آمریکا بود. بازگشت برنز و دیگر چهره‌های مؤثر در پرونده هسته‌ای ایران به قلب تحولات سیاسی آمریکا، بسیاری را به کاهش تنش میان تهران و واشنگتن امیدوار کرده است. بازگشت آمریکا به برجام، احتمالا یکی از نخستین نتایج آغاز به‌کار تیم سیاست خارجی و امنیت ملی بایدن خواهد بود. جو بایدن در بیانیه‌ای ضمن تعیین او به‌عنوان رئیس سازمان سیا تأکید کرده که معتقد است این پست باید یک پست غیرسیاسی باشد. بایدن نوشته است: «ویلیام برنز دانش و آینده‌نگری لازم برای جلوگیری از تهدیدها علیه آمریکا را دارد. مردم آمریکا با حضور برنز در پست رئیس سازمان سیا، خواب راحت خواهند داشت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید