• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 23 دی 1399
کد مطلب : 121722
+
-

گام بلند کیم برای قبضه قدرت

آسیا
گام بلند کیم برای قبضه قدرت

کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی در اقدامی که تحلیلگران معتقدند هدفش بسط بیشتر قدرت اوست، بعد از پدربزرگ و پدرش به‌عنوان سومین عضو خانواده حاکم به‌عنوان دبیر کل حزب کارگران انتخاب شده است. به گزارش الجزیره، کنگره حزب که برای نخستین‌بار در 5سال گذشته برگزار شده، در ششمین روز برگزاری‌اش در پی برگزاری انتخابات کمیته مرکزی اعلام کرده که رهبر کره به‌عنوان دبیر کل حزب انتخاب شده است.
این انتصاب کاملا سمبلیک است چون کیم‌جونگ‌اون همین حالا هم رهبر حزب به شمار می‌رود. او در جریان کنگره حزب در سال2016 به‌عنوان رئیس حزب انتخاب شد؛ رئیس حزب در واقع معادل سمت دبیر کل است که پیش‌تر تنها در اختیار پدر و پدربزرگ کیم قرار داشت. او پیش از این کنگره سال 2016، به‌عنوان دبیر اول حزب را رهبری می‌کرد. کیم 37ساله از زمانی که در سال2011 جانشین پدرش شده، قدرتش را با اعدام و سرکوب رقبای احتمالی‌اش بیشتر کرده است. او همچنین برخی از سمت‌های درون حکومت و حزب را هم عهده‌دار شده است.
برخی پست‌ها در کره‌شمالی همچنان به پدر و پدربزرگ کیم تعلق دارند؛ کیم‌جونگ‌ایل همچنان «دبیر کل ابدی» حزب است و «ریاست ابدی» هم همچنان به کیم‌ایل‌سونگ، بنیانگذار کره‌شمالی تعلق دارد.
اعطای پست جدید به کیم در پی تغییرات در ساختار حزب صورت گرفته است. آن‌چان‌ایل، یک فراری از کره‌شمالی که به‌عنوان تحلیلگر در مؤسسه جهانی تحقیقات کره‌شمالی فعالیت می‌کند گفته است که این تغییر و بازگشت به سیستم قبلی، عملا نوعی اعتراف به شکست از سوی کیم‌جونگ‌اون بوده است؛ «کیم می‌خواست تصویری جدید از خودش و دوره نویی که او ایجاد می‌کند ارائه کند و می‌خواست بگوید که این دوره، از دوران پدرش متفاوت است. سمبل این تغییر هم انتخاب او به‌عنوان رئیس بود. اما حالا به‌نظر می‌رسد که مجبور است به مسئله اشاره کند که دوران جدید، همچنان با دوران پدرش ارتباط دارد. او تنها در این صورت است که می‌تواند قدرتش را در این دوران مستحکم‌تر کند.»
کنگره در حالی برگزار می‌شود که کیم سخت‌ترین روزهای دوران 9ساله رهبری‌اش را تجربه می‌کند؛ چند فاجعه طبیعی در تابستان و بعد از آن کرونا، کره‌شمالی را در وضعیت بسیار سختی قرار داده است. کیم در این کنگره اعتراف کرد که تقریبا تمامی اهداف تعیین شده در برنامه اقتصادی قبلی، از برنامه بسیار عقب هستند.
یکشنبه در کنگره همچنین اعضای اداره سیاسی (پولیت بورو) حزب هم انتخاب شدند که در کمال تعجب، نام خواهر و مشاور ارشد رهبر کره‌شمالی، کیم‌یو‌جونگ، در آن دیده نشده است. حذف او از اداره سیاسی، درحالی‌که همچنان عضو کمیته مرکزی است، برخلاف شایعات گسترده‌ای است که ناظران کره‌شمالی مدت‌هاست مطرح می‌کنند؛ آنها می‌گفتند که کیم خواهرش را به‌عنوان عضو دائم اداره سیاسی انتخاب خواهد کرد تا تسلط خانواده کیم بر حزب را بیشتر کند. هنوز مشخص نشده که چرا خواهر 32ساله رهبر کره‌شمالی، عضویت خود را در اداره سیاسی از دست داده است. نفوذ کیم‌یو‌جونگ در سال‌های اخیر به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است. او در ابتدا به‌عنوان منشی شخصی برادرش مشغول به‌کار شد و بعد به‌عنوان نماینده ویژه او در امور کره‌جنوبی منصوب شد. کیم‌یو‌جونگ در ادامه معاون مدیر بخش کلیدی نظارت بر پرسنل و امور سازمانی منصوب شد.
روند رشد او ادامه داشت و در سال2017، به‌عنوان دومین زن تاریخ کره‌شمالی به عضویت پولیت‌بورو در آمد. پیش از او عمه‌اش موفق شده بود عضو این اداره مهم حزب شود. تابستان امسال هم سازمان اطلاعات کره‌جنوبی اعلام کرد که خواهر رهبر کره‌شمالی عملا به‌عنوان جانشین او فعالیت می‌کند.
لیم یول گول، استاد مطالعات کره‌شمالی در دانشگاه کیونگ‌نام در سئول درباره حذف کیم یو جونگ از پولیت‌بورو گفته است: «هنوز زود است تا درباره وضعیت او نتیجه‌گیری کنیم، او همچنان عضو کمیته مرکزی است و این امکان وجود دارد که پست مهم دیگری به او محول شده باشد.»
کیم‌یوجونگ در حالی از پولیت بورو کنار گذاشته شده که ورود جویانگ‌وون به این اداره، نشانه‌ای از قدرت گرفتن ناگهانی او به شمار می‌رود. او اخیرا به پولیت بورو و همین‌طور کمیسیون نظامی مرکزی که یکی از بخش‌های حیاتی حزب است اضافه شده است.
شویون‌هویی، معاون وزیر خارجه که در آماده‌سازی دیدار برگزار نشده کیم با دونالد ترامپ در تابستان2019 نقش داشت هم جایگاهش در حزب تنزل یافته است.
تحلیلگران معتقدند کیم‌جونگ‌اون تا اینجا با جابه‌جایی‌ها در حزب، به جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا این پیام را می‌دهد که برنامه او در مقابل آمریکا، مقاومت است اما در عین حال او این کار را بعد از روابط پرتلاطم با ترامپ، با دقت انجام می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید