• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 23 دی 1399
کد مطلب : 121670
+
-

دیدی امروز و فردا کردی رفتش / پر زد، دیدی پر زد و رفتش

عبور ترانه‎‌‎های پاپ تولید داخل از معیار مورد پسند رسمی

موسیقی
دیدی امروز و فردا کردی رفتش / پر زد، دیدی پر زد و رفتش


    حسین عصاران  
 
ابتدای دهه‌‎80 را می‎‌‎توان مقطع عبور ترانه‎‌‎های تولید داخل از آن ضوابطی دانست که نهادهای رسمی، اعمال و انجام آنها را همواره مبنای تفاوت کارشان با تولیدات لس‎‌‎آنجلسی دانسته و به‎‌‎نحوی به پیگیری آن بالیده‎‌‎اند. در ابتدای راه‎‌‎گیری ساخت و انتشار ترانه‎‌‎های موسوم به پاپ در داخل، کارورزان این عرصه بیش از هر چیز به بهره‎‌‎گیری از فضای ترانه‎‌‎های دهه 50 و یادآوری آن متمایل بودند؛ اما در آن میان نشانه‎‌‎هایی از علاقه پنهان‎‌‎مانده به ترانه‎‌‎های موسوم به لس‌‎‌‎آنجلسی هم بروز می‎‌‎کرد که استقبال کم‎‌‎نظیر از انتشار آلبوم «دهاتی» در سال1378 نخستین و مهم‎‌‎ترین جلوه آن بود. این سویه رفته‎‌‎رفته برجسته‎‌‎تر و در سال1380 با انتشار آلبوم «دور رنگی» سرریز شد. ظهور دورنگی که به‎‌‎طور مطلق کلیت موسیقی لس‎‌‎آنجلس را یادآوری می‎‌‎کرد، آنچنان ساختارشکنانه و ناگهانی بود که در اتفاقی نادر، ادامه انتشار آن تا تغییر برخی از واژه‎‌‎های به‎‌‎کار رفته در متن ترانه‎‌‎هایش تعلیق شد.
در آن روزها گسترش وسایل ارتباط جمعی و به‎‌‎ویژه شکل‎‌‎گیری شبکه‎‌‎های ماهواره‎‌‎ای مختلف، فاصله بین پخش ترانه‎‌‎های لس‎‌‎آنجلسی تا دسترسی به آن را به کمترین حد ممکن خود رسانده بود. به‎‌‎دنبال این تأثیرپذیری بی‎‌‎واسطه و بلافاصله از آخرین دستاوردهای 
لس‌آنجلس بود که روند اصلی تولید ترانه در داخل هم به سمت پسند عموم مصرف‎‌‎کنندگان ترانه‎‌‎های پاپ چرخش کرد؛ در نخستین گام موسیقی ترانه‎‌‎ها به‌سوی استفاده بیشتر از سینتی‎‌‎سایزرها و در مرتبه بعدی، مضمون و کلام ترانه‎‌‎ها به سمت عاشقانه‎‌‎های روزمره و توصیف جزئیات خصوصی‎‌‎ آن‎‌‎ متمایل شدند. در این روند بود که نخستین نمونه‎‌‎ها از کلام ترانه‎‌‎های موسوم به «دیس-لایک» هم رخ‌نمون شدند. همچنان که در همین سال و به‎‌‎رغم پخش پیاپی ترانه «عشق الهی» (با ترجیع‌بند این عشق الهی ست/ حق لایتناهی ست) از رادیو و تلویزیون، ترانه دیگری از همان آلبوم بود که به محبوبیت و اقبال کم‎‌‎نظیر عمومی رسید. ترانه‎‌‎ای که علی‎‌‎رضا عصار با لحنی مستانه می‎‌‎خواند: «خیال نکن نباشی/ بدون تو می‎‌‎میرم، گفته بودم عاشقم/ حرفمو پس می‎‌‎گیرم». 
خواسته‎‌‎ها و انتظارات برای نزدیک شدن به تراز معمول از زندگی عادی و برگذشتن از ملاحظه‎‌‎کاری و محافظه‎‌‎کاری‎‌‎های مرسوم برای رعایت هنجارهای حکومتی، در ایام انتخابات خرداد1380 نمودار شده بود؛ اما اگر آنجا سیاست‎‌‎بازان اصلاحات با ترفند نم‎‌‎اشک و گریه و بغض از مردم بیعت مجدد گرفتند، اینجا راه برای گذر ترانه‎‌‎ها از ضوابط دست و پاگیر باز بود. چه آنکه در همان سال بود که راه پای تهران به لس‎‌‎آنجلس هم باز شد؛ آنجا که با کلام بابک روزبه (کلام‎‌‎پرداز ترانه‎‌‎های تولید داخل) اصطلاح خیابانی «تیتیش» از میان ترانه‎‌‎های یک آلبوم لس‌آنجلسی سر برآورد که می‎‌‎گفت: «تیتیش ندیدم مث تو تا به حال/ ‎‌‎ای بابا ول کن جون من بی‎‌‎خیال». گویی بازی برعکس شده بود و پس از20 سال هم‎‌‎اینک نوبت به مدیریت لس‎‌‎آنجلس از قلب تهران رسیده بود. همچنان که هنوز چند روزی از آخر سال1380 نگذشته بود که شادمهر عقیلی به کانادا و از آنجا به لس‎‌‎آنجلس کوچ کرد و این را برای اهل بینش اشاراتی بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :