
اقتباس ناممکن
اجرای صحنهای شازده احتجاب، طرفداران این اثر را راضی نکرد

مهرداد رهسپار
هنگامی که اقتباس نمایشی «شازده احتجاب» نوشته گلشیری به کارگردانی علی رفیعی به صحنه میرود، حدود یک سال از درگذشت هوشنگ گلشیری (16خرداد 1379) گذشته است. علی رفیعی که در سال1377 «خانه برنارد آلبا» و پیش از آن «عروسی خون» را به صحنه برده، از دنیای شاعرانه و عاشقانه فدریکو گارسیا لورکا فاصله گرفته و اقتباس صحنهای خود از یک داستان ایرانی را اجرا میکند. بهمن فرمانآرا در سال1353 از همین داستان مشهور روایتی سینمایی ارائه داد، اما برای علاقهمندان به داستان شازده احتجاب هوشنگ گلشیری، هیچکدام حق مطلب را ادا نمیکنند. اما اگر بنا را تنها بر مقایسه و ارزشگذاری از منظر اقتباس بگذاریم، باید بگوییم که اقتباس تئاتری شازده احتجاب رفیعی بهمراتب بهتر از اقتباس سینمایی فرمانآرا بوده است. شازده احتجاب داستانی پیچیده، با نثری ظریف است که اقتباس از آن راحت نیست. هر چند داستان طرح سادهای دارد، اما ارائه آن پیچیدگیهای ادبی و ظرافتهای روایی، در قابهای سینمایی و تئاتری دشوار بهنظر میرسد. اما این دشواری از کجا سرچشمه میگیرد؟ بیشک از دل همان اثری که قصد کارگردان اقتباس تئاتری یا سینمایی از آن است. هنگامی که یک اثر بهعنوان ادبیات داستانی خوانده شود، فرایند تصویرسازی از سطور و کلمات در ذهن شکل میگیرد. این تخیل آزاد که با متن داستان شازده احتجاب و روایت سیال هوشنگ گلشیری به اینسو و آن سو میرود، درون خود شگردهایی ادبی دارد که به جذابیت و کشش مطالعه داستان میافزاید. اما اگر در سینما و تئاتر اقتباس شود، این کشش جای خود را به تصاویری از پیشساخته و غیرقابل انعطاف میدهد که فاقد آن بازی سیال ذهن به هنگام مطالعه شازده احتجاب است. هنگامی که این تصاویر پیشساخته کنار هم قرار میگیرند، از داستان درخشان گلشیری تنها شمهای از نثر نویسنده در دیالوگها و طرحی از داستان باقی میماند؛ آخرین شازده در آخرین روزهای زندگی. همین و بس. بنابراین باید گفت اقتباس از شازده احتجاب دشوار است، حال هر چه نویسنده و کارگردان برای وفاداری به متن اصلی اصرار بیشتری به خرج دهند، این فرایند ناممکن اقتباس، سخت و سختتر هم خواهد شد. با این حال علی رفیعی در همان آغاز نمایش تصویری از شازده احتجاب را روی کاناپهای غولپیکر نشان میدهد، که بیشک در ذهن مخاطب این نمایش تا به امروز به یادگار مانده است. اجرای شازده احتجاب از اسفند1379 در تالار وحدت آغاز میشود و تا اردیبهشت1380 ادامه دارد. بازیگران این نمایش اکبر زنجانپور، سهیلا رضوی، شبنم طلوعی، مریم سعادت، ستاره اسکندری، مهرداد ضیایی، کورش تهامی و شهرام عبدلی بودند.