حافظ روحانی
19خرداد سال1380 است؛ رسانهها خبر از پیروزی سیدمحمد خاتمی در هشتمین دوره انتخابات ریاستجمهوری میدهند تا او بعد از 4سال ملتهب، برای 4سال دیگر هم در سمتاش ابقا شود. 4سال اول ریاستجمهوری او، سالهای رشد رسانههای جمعی به شمار میآید و بهنظر میرسد که حالا بسیاری قدرت رسانهها را دریافتهاند و تأثیر تبلیغات را درککردهاند. حالا و به مدد گسترش رسانههاست که بهتدریج شکل تبلیغات انتخاباتی هم متنوعتر میشود؛ سرآغازش را میتوان در روزهای خرداد1380 دید. بسیاری بعدتر نتیجه انتخابات را به مدد شکل تبلیغات نامزدها بررسی کردند و کوشیدند تا نسبتی را میان این دو تعریف کنند که میتوان از شماره تیرماه ماهنامه فیلم مثال آورد. رشد اینترنت و گسترش امکانات دیجیتال که در همین سالها آغاز شد، تأثیرش را در دورههای بعدی انتخابات نشانمیدهد؛ دورههایی که رشد نظرسنجیها و گسترش تبلیغات در فضای مجازی جای رسانههای سنتیتر را میگیرند. سال1380 اما همهچیز در ابتدای راه است و شکل تبلیغات انتخاباتی همچنان به سیاق سنتی. در سال1376 شاهد نمایش فیلمهای تبلیغاتی بودیم؛ هرچند اولیه و نه چندان خوشساخت و حالا در سال1380 هر 10نامزد حاضر در انتخابات یک فیلم تبلیغاتی برای خود دارند که یکییکی از شبکههای تلویزیونی پخش میشوند؛ به جز فیلم علی فلاحیان، یکی از خبرسازترین چهرههای دوره اول ریاستجمهوری خاتمی با عنوان «گلآفتابگردان» که هیچگاه پخش نمیشود و همین ماجرا آن را خبرساز میکند. ماهنامه فیلم در شماره تیرماه سال1380 به بررسی فیلمهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری میپردازد. پیشتر و در جریان هفتمین دوره انتخابات ریاستجمهوری در سال1376 هم این فیلمها را مرور کرده بود، ولی حالا و با حضور ده نامزد و اهمیت این فیلمها بهنظر میرسد که کار جدیتر باشد.
روش ماهنامه فیلم بر مبنای بررسی فیلمها بر مبنای موفقیت نامزدهای انتخاباتی است؛ مطلبی که به قلم نیما حسنینسب نوشته شده و به نوعی بررسی فنی و شکلی فیلمهاست. در پایان یادداشت نویسنده با دیدی انتقادی به سراغ همه فیلمها میرود و آنها را ضعیف ارزیابی میکند. با اینحال بهنظر میرسد که حسنینسبت نسبت به فیلم خاتمی دیدی مثبتتر دارد، چنانچه بارها از آن مثال میرود و حتی تکههایی از دیگر فیلمها را با فیلم تبلیغاتی خاتمی مقایسه میکند که در آن زمان گفته میشد بهدست احمدرضا درویش ساخته شدهاست. این فیلم با ضرباهنگی نسبتاً کند آغاز میشود ولی در پایان ضرباهنگش تندتر میشود و بیشتر بر سخنرانی خاتمی در هنگام ثبتنام تمرکز دارد؛ بغضهای خاتمی حین این سخنرانی چندبار صحبتش را قطع میکند و همین موضوع وجه دراماتیک قدرتمندی به این سخنان میدهد که به نقطه تأکید فیلم تبلیغاتی او هم تبدیل میشود. بعدتر بسیاری همین سخنرانی و بغضهای او را یکی از دلایل موفقیتاش در انتخابات برشمردند.
اما فارغ از اینها، جنجالیترین فیلم انتخاباتی در آن روزها، فیلم تبلیغاتی علی فلاحیان، وزیر اطلاعات دولت هاشمی است که هیچگاه پخش نمیشود. در مورد دلیل پخش نشدن این فیلم در 2مطلب جداگانه در همان شماره ماهنامه فیلم 2دلیل ذکر میشود؛ اول توقیف فیلم توسط وزارت کشور و قوه قضاییه و دوم دلیلی که سیدضیاءالدین دری، کارگردان این فیلم، طرح میکند مبنی بر دیر رسیدن فیلم به پخش. با اینحال بهنظر میرسد که خود نویسندگان ماهنامه فیلم بیشتر دلیل اول را قبول دارند تا دلیل مطرح شده توسط دری را. با اینحال به بهانه عدمپخش این فیلم، ساختار نسبتاً غیرمعمول این فیلم و همچنین چهره جنجالی فلاحیان ماهنامه فیلم به شکل مفصلتری به سراغ این فیلم رفته و با 2مطلب جداگانه (علاوه بر مطلب کلی حسنینسب)، یکی به قلم علیرضا معتمدی و دومی بدون امضا به این فیلم پرداخته که مطلب دوم یک گزارش گفتوگو با سیدضیاءالدین دری است. در این دو مطلب ذکر شده که دری علاوه بر کارگردانی فیلم فلاحیان فیلم تبلیغاتی احمد توکلی را هم کارگردانی کرده بود و در مورد هر دو فیلم توضیح میدهد. نکته مهم استفاده دری از دو بازیگر در دو فیلم است؛ در فیلم فلاحیان این نقش بر عهده شراره یوسفنیاست که در سالهای دهه1370 در چند فیلم و نمایش بازی کرده بود که مشهورترینشان فیلم «راه و بیراه» به کارگردانی سیامک شایقی در سال1371 بود. او بعدتر و در سال1382 تنها فیلمش را هم با عنوان «اینجا... آخر دنیا» کارگردانی کرد. در مطلب مجله فیلم به مجریگری او هم اشاره شده که احتمالاً مربوط به نقشاش در فیلم فلاحیان است. اما در فیلم دیگر دری، احمد توکلی، بازیگری گمنام ظاهر میشود که خود دری در گفتوگو میگوید نامش را نمیداند و گویا یک هنرپیشه غیرحرفهای تئاتر بوده است. با اینحال و با استناد به نوشتههای ماهنامه فیلم بهنظر میرسد که این دو فیلم از جهت نوع تجربه نظر نویسندگان مجله را جلبکردهاند. خود سیدضیاءالدین دری هم تا حدی نگاه آنها را تأیید میکند و در گفتههایش اشاره میکند که علی فلاحیان دست او را بازتر گذاشته بود.
سایر فیلمهای تبلیغاتی چندان به چشم نمیآیند و نگاه حسنینسب در مطلباش به این فیلمها چندان مثبت نیست و بر آنها ایرادهای فنی متعددی را وارد میکند. در این نوشته بارها به ایراد فیلمها در تدوین و فیلمبرداری یا نوع پرسش و پاسخ از نامزدها اشاره میشود؛ نکتهای که در فیلمهای تبلیغاتی خاتمی، فلاحیان و توکلی کمتر به چشم میآید و بهنظر میرسد که هر سه نامزد برای این فیلمها استراتژی و شیوهای مشخص را درنظر گرفتهبودند. بهنظر میرسد که دیگر نامزدهای انتخاباتی برخلاف خاتمی، فلاحیان و توکلی از فیلمسازان حرفهای بهرهنبردهاند و افرادی غیرحرفهای را برای ساختن فیلم تبلیغاتیشان بهکار گرفتهاند. شاید تنها نکته مهم حضور حامد کلاهداری در فیلم تبلیغاتی شهابالدین صدر باشد که بهعنوان نماینده هنرمندان و جوانان در مقابل این نامزد انتخاباتی مینشیند. حامد کلاهداری بعدتر به داشتن روابطی با بعضی از چهرههای سیاسی و فرهنگی منتسب شد. منتقدان برای تأکید بر این انتساب و بهعنوان سند به 6فیلمی اشاره میکنند که او در دوران ریاستجمهوری محمود احمدینژاد ساخت و مشهورترین فیلمش «پایاننامه»، یک موضعگیری سیاسی مشخص از طرف او علیه دیگر جریانات سیاسی خواندهشد. کلاهداری بعد از پایان دوره ریاستجمهوری احمدینژاد کمتر در فضای فرهنگی کشور ظاهر شد که این رفتار تا حدی این انتساب را تأییدمیکند. تماشای2 فیلم تبلیغاتی سیدمحمد خاتمی در 2دوره انتخابات 1376 و 1380 نشان میدهد که سطح کیفی تبلیغات انتخاباتی دارد بهتدریج بهبود مییابد. چنانچه در سالها و انتخابات بعدی شاهد رشد بیشتر روشهای تبلیغ و حضور فیلمسازان حرفهای در عرصه تبلیغات انتخاباتی هم هستیم. این اتفاق که در سال1376 به امضای طومار و صدور بیانیه محدود میشد، در سالهای بعدی به حضور جدیتر در تبلیغات انتخاباتی منجر شد. در نتیجه بهنظر میرسد که در طول دهههای 1380و 1390روشها و تنوع شیوههای تبلیغات انتخاباتی تغییرات اساسی کرد و ستادهای انتخاباتی نامزدها تلاش کردند تا روشهای جدید و خلاقانهای را برای تبلیغ نامزد خود بهکار گیرند. رشد شرکتهای تبلیغاتی که از ابتدای دهه1370 آغاز شده بود هم در این جریان مؤثر بود. به واقع این فیلمها و این روشها نشان میداد که تبلیغات دارد بهعنوان یک شیوه و روش موردپذیرش قرارمیگیرد و حالا بخشی از فرایند کارها از جمله انتخابات را شامل میشود. حضور 10نامزد در انتخابات سال 1380فرصتی را برای عرضاندام تبلیغات فراهم کرد؛ فرصتی که تأثیرش را در سالهای بعد هم دیدیم.
سه شنبه 23 دی 1399
کد مطلب :
121629
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/VOrLo
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved