• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 21 دی 1399
کد مطلب : 121459
+
-

عملیات اجرایی شارباغ فاطمه زهرا با محوریت بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه‌آهن تهران - تبریز با بهره‌برداری رسمی از فاز 2 بزرگراه شهید نجفی رستگار همراه شد

2 پروژه برای تحول زندگی در جنوب پایتخت

گزارش
2 پروژه برای تحول زندگی در جنوب پایتخت

محمود مولایی- خبر‌نگار

 در فاصله کوتاهی از مراسم کلنگ‌زنی عملیات اجرایی شارباغ حضرت فاطمه‌زهرا در جنوب غرب شهر تهران، بزرگراه شهید نجفی رستگار در جنوب شرق پایتخت هم به بهره‌برداری رسید.
این دو اتفاق در حضور معاون اول رئیس‌جمهور، شهردار تهران، رئیس و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و سعید محمد، رئیس‌قرارگاه خاتم‌الانبیاء رخ داد. اسحاق جهانگیری صبح اول وقت خود را به نزدیکی پارک 15خرداد در منطقه18 رساند و با استقبال پیروز حناچی روبه‌رو شد. آنها در محوطه کارگاه شارباغ قدم برداشتند و معاون اول رئیس‌جمهور در جریان امور یکی از پروژه‌های مهم مدیریت شهری قرار گرفت. پس از آن، مراسم کلنگ‌زنی شارباغ فاطمه ‌زهرا توسط جهانگیری و حناچی انجام شد.
 اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم گفت: از جناب آقای دکتر حناچی عزیز، جناب آقای‌هاشمی عزیز، معاونان شهرداری و اعضای شورای شهر تهران تشکر می‌کنم که با تمام جدیت فعالیت‌های مدیریت شهری را دنبال می‌کنند، آنها رویکرد اصلاحی را پیش گرفته‌اند و دنبال کارهای جدی و بزرگ هستند. شارباغ یک مجموعه بزرگ است که  برای استفاده مردم انجام می‌گیرد؛ هم به جهت گردشگری، رفاه حالِ مردم و امکانات ورزشی در خدمت مردم قرار می‌گیرد و هم تحولی در زندگی مردم ایجاد خواهد کرد. چراکه حتما یکی از نمادهای خوب تهران می‌شود.»  او ادامه داد: «امروز (دیروز) دوستان زحمت کشیده و قصد شروع کارهای جدیدی داشتند که هم برای مردم تهران به‌خصوص منطقه جنوب تهران و شارباغ می‌تواند فرصت خوبی ایجاد کند و هم به بزرگراه‌هایی که در دست اجرا دارند کمک می‌کند.»  شهردار تهران در این مراسم گفت: «امروز (دیروز) 2 پروژه عظیم داریم؛  یکی پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار است که طول آن 4.7کیلومتر است. در این پروژه ۳۰۷میلیارد تومان مستقیم هزینه شده و ۴۹۰میلیارد تومان تملک شده است. ۲۱میلیارد تومان هم هزینه جابه‌جایی تاسیسات بوده است. با این پروژه بار ترافیکی بزرگراه بسیج و کمربندی جنوب تهران کم می‌شود و در اتلاف وقت و سوخت تأثیر می‌گذارد.»  
شهردار تهران ضمن تشکر از همراهی راه آهن در مسیر ساماندهی اراضی روسطحی خطوط ریلی تهران- تبریز گفت: «از مدیر راه‌آهن تشکر می‌کنم که با دست باز این کار را دنبال کردند. ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم و در ادامه، ایمن سازی مسیر زیر و استفاده از ظرفیت پارکینگ‌های پیش بینی شده در دستور کار است. در سطح بین المللی فراخوان داده ایم که یک شرکت ایرانی و دو مشاور خارجی برنده این مسابقه شدند.» به‌گفته حناچی تلاش می‌شود که در پروژه‌های بزرگ شهر تهران از مشاوران بیشتر استفاده شود. او در ادامه صحبت‌هایش به موضوع کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: « با وجود وضعیت سخت پیش آمده اما تمامی‌پروژه‌های بزرگ شهر تهران با گشایش بزرگراه نجفی رستگار به پایان رسید. در نسل جدید پروژه‌ها به کیفیت و آرامش در محدوده‌های مسکونی و توسعه قلمروی عمومی‌بیشتر اندیشیده شده و تلاش می‌شود تا احترام به محیط زیست و فضای سبز را در دستور کار خود قرار دهیم. از ابتدای مدیریت جدید شهری تاکنون ۱۷ بوستان به بهره برداری رسیده است.  اولویت با نقاطی است که سرانه فضای سبز کمتری دارند. سیاست عمومی‌ما با همراهی شورای شهر ارزان تر و منطقی تر اداره کردن شهر تهران و سرمایه گذاری روی ظرفیت‌های موجود است.»
شهردار پایتخت با بیان اینکه احیای روددره اوین را با پیگیری شهروندان دنبال می‌کنیم، افزود: «رود دره اوین یکی از روددره‌های طرح جامع است و می‌توانم ادعا کنم که منطبق با طرح تفصیلی عمل کرده ایم.»

امیدواری به آشتی هیات‌دولت و شهرداری
در جریان مراسم اجرای پروژه شارباغ و بهره‌برداری از بزرگراه نجفی‌رستگار، محسن‌هاشمی از آشتی هیأت دولت و شهرداری تهران صحبت کرد. رئیس شورای شهر هنگامی که پشت تریبون قرار گرفت، در حضور جهانگیری و حناچی گفت:‌ «امیدواریم از فردا شاهد آشتی هیأت دولت و شهرداری و حضور شهردار تهران در هیأت دولت باشیم.»
محسن‌هاشمی، درباره سابقه پروژه شارباغ گفت: «این پروژه به دوران شهرداری محمود احمدی‌نژاد بازمی‌گردد. در آن زمان یکی از تقاضاها در منطقه ۱۷ و ۱۸ راه‌اندازی مترو بود و درنهایت تصمیم بر این شد که شمال راه‌آهن در این منطقه برای آسایش مردم به زیرزمین برود و همان ایام بنده تلاش کردم تا همزمان 2خط مترو نیز برای مردم ساخته شود. در مورد راه‌آهن باید بگویم که طرح با تلاش بی‌وقفه پیمانکار پروژه یعنی قرارگاه خاتم‌الانبیاءپیش رفت و راه‌آهن به زیرزمین رفت اما متأسفانه آن 2 خط مترو بیش از ۱۴سال است که مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و باید در انتهای دولت کنونی اقدامی برای آن‌ها  انجام شود.»
همچنین محسن‌هاشمی رفسنجانی، درباره بزرگراه شهید نجفی رستگار عنوان کرد: «این پروژه که به نام شهید بزرگوار کاظم نجفی رستگار نامگذاری شده از دستاوردهای این دوره مدیریت شهری است که با وجود همه مشکلات و چالش‌های بی‌سابقه‌ای که برای اقتصاد کشور و مدیریت شهری ایجاد شده، تکمیل شده و مورد استفاده مناطق کم برخوردار در جنوب تهران قرار می‌گیرد.»
سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز در مراسم آغاز عملیات اجرایی شارباغ و بهره‌برداری از فاز۲ بزرگراه شهید نجفی‌رستگار گفت: «هم‌اکنون فضای همدلی بین شهرداری تهران و قرارگاه خاتم‌الانبیاء حاکم است و این روزها موفق شده‌ایم یک پروژه دیگر را برای مردم تهران اجرایی‌کنیم. در یک‌ماه گذشته پروژه‌های دیگری ازجمله افتتاح ایستگاه برج میلاد و پارک هرندی را داشتیم. خوشبختانه در رویکرد شهردار تهران یک دید منطقی حاکم است که البته این رویکرد فشارهای زیادی را به شهرداری وارد کرده؛چرا که منابع مالی محدود شده است.»‌ او ادامه داد: «به‌نظرم فضای همکاری از سوی دولت در جهت حمایت از شهرداری نبوده و امیدوارم مشکل در این زمینه مرتفع شود.»‌
همچنین صفا صبوری‌دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در حاشیه این مراسم به همشهری گفت:‌ «محور راه‌آهن تهران- تبریز در منطقه 17 و 18 شهر تهران از روی زمین می‌گذشت و همین موضوع مشکلات عدیده‌ای از نظر زیست‌محیطی، ایمنی و بصری برای مردم ایجاد می‌کرد. در عین حال، محله را به دو قسمت تقسیم کرده بود که تردد در آن امکان‌پذیر نبود. برای همین، با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران راه‌آهن به طول 9کیلومتر به زیر زمین منتقل شد و در حال حاضر روی این محور به پارکینگ عمومی تبدیل شده که ان‌شاءالله  به‌زودی بهره‌برداری خواهد شد. در واقع فضای روی این محور که هم‌سطح شهر است، تبدیل به محور فرهنگی، ورزشی، تفریحی و گردشگری  شده است.»‌
 در ادامه مراسم، معاون اول رئیس‌جمهور، شهردار تهران و مسئولان شهری به بوستان زندگی رفتند و از این بوستان بازدید کردند. در این بازدید محمدعلی مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهری توضیحاتی درباره فضای سبز، بوستان‌ها، کمربند سبز پیرامونی و سرانه فضای سبز در پایتخت به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه داد.

حناچی  به همشهری گفت : جنوب غرب پایتخت در انتظار تحول
پیروز حناچی، شهردار تهران درباره پروژه شارباغ حضرت فاطمه زهرا به همشهری گفت:‌ «شارباغ یکی از محورهایی است که اواخر دهه80 درباره آن تصمیم‌گیری شده و به اجرا درآمده است. حدود 600میلیارد تومان برای سرپوشیده کردن اینجا هزینه شده و بعد از آن تقریبا به‌عنوان یک فضای رهاشده بود. شهرداری تهران این محور را به مسابقه طراحی شهری گذاشت و نزدیک 200شرکت‌کننده در این مسابقه شرکت کردند. اسامی برنده‌ها روی بنرها آمده و قرار است شارباغ به یک محور تجهیز شده در مقیاس محلی تبدیل شود. البته به‌دلیل وسعت و طول آن، قطعا در مقیاس شهر عمل خواهد کرد. با همکاری‌هایی که با شرکت راه‌آهن داشتیم، قرار است بخش فوقانی پروژه را تبدیل به حوزه قلمرو عمومی کنیم. درواقع قرار است به محورهای پیاده، دوچرخه، فضای سبز و فضاهای اقتصادی محلی تجهیز شود.» او ادامه داد: «امروز(دیروز) اجرای پروژه را در4 نقطه‌ای که آزاد شده و در تصرف شهرداری با توافق راه‌آهن قرار گرفته است، آغاز می‌کنیم. طول محور 9کیلومتر است که منطقه 17 و 18 تهران را دربرمی‌گیرد و مطمئنا یک تحول بسیار خوبی در منطقه به‌دنبال خواهد داشت.»‌ شهردار تهران درباره منابع مالی این پروژه اضافه کرد: «چیزی حدود 300میلیارد تومان اعتبار برای پروژه درنظر گرفته شده است. بخش‌هایی از این محور در منطقه17 باید تملک شود، ولی بخش مهمی از مسیر آزاد است و ان‌شاءالله با اجرای طرح تأثیرات زیادی در بافت‌های مجاور خود خواهد گذاشت.»‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید