• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 دی 1399
کد مطلب : 121457
+
-

درخواست شهردار از دولت درباره آلودگی هوای تهران

معاون اول  رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی عملیات اجرایی شارباغ حضرت فاطمه زهرا شهر تهران و بهره‌برداری از پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار در جمع خبرنگاران گفت: «در مورد بودجه شهرداری یک بحث در مورد مدیریت شهری داریم که بخشی از مدیریت شهری طبق قوانین موجود کشور در اختیار شهرداری‌هاست و بخشی از مسائل شهری همچنان در اختیار دولت است. به‌طور مثال بحث آب و فاضلاب یک موضوع شهری است که می‌تواند به شهرداری واگذار شود ولی فعلا در اختیار دولت است و دولت مخصوصا در تهران سالانه میلیاردها تومان هزینه می‌کند که بحث آب و فاضلاب تهران را تأمین کند و حتی سدهایی در تهران بزند که آب را تأمین کند. شاید یکی از دلایلی که این بخش‌ها به شهرداری واگذار نشده این است که مدیریت شهری را در این حد از آمادگی نمی‌بیند که همه اینها را یکجا به شهرداری واگذار کند.»
 اسحاق جهانگیری ادامه داد: «از طرف دیگر شهرداری منابع محدودی دارد. آقایان در گذشته روش تراکم‌فروشی را درپیش گرفتند که به‌معنای واقعی شهرفروشی و قانون‌فروشی بود. این طرح با وجود آنکه منبع درآمد مهمی برای شهرداری بود متوقف شده است. خیلی از مشکلات شهر تهران به‌دلیل همین روش کار بوده است.» ‌
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «باید دولت کمک‌هایی می‌کرده که یکی از آنها اوراق مشارکت بوده است. اکثر کلانشهرهای کشور از آن اوراق استفاده کرده‌اند. آقای شهردار هم امسال 1500میلیارد تومان و هم یک‌میلیاردو۲۰۰ میلیون تومان در سال گذشته استفاده کرده است. خود من به این موضوع ورود کردم و با کمک بانک مرکزی حل شد. برای سال جدید نیز به‌تازگی به ما منتقل شده است که یک مشکلی با تأمین اجتماعی و بانک رفاه وجود داشته که آن هم حل شده است. لذا مطمئن هستیم اوراقی که در قانون برای شهرداری تعیین شده، به‌طور کامل تأمین خواهد شد و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد حتما کمک می‌کنم که حل شود.»‌
همچنین شهردار تهران در جمع خبرنگاران به آلودگی هوای پایتخت اشاره کرد و گفت: «به‌نمایندگی از همکارانم در شهرداری تهران از دولت خواهشی دارم ؛ 2عارضه آلودگی و ترافیک، معضل تهران و سایر کلانشهرهاست. وقتی در کنترل و پایش هوای تهران تغییرات جدی می‌بینیم نشان می‌دهد که یکی از آلاینده‌ها از مسیر خود خارج شده. روزهای سختی که به‌طور طبیعی در اواخر آذر و دی‌ماه داریم ناشی از کاهش سرعت باد و انباشت آلاینده‌ها در شهر است و اگر آلاینده اضافه شود شرایط تنفس در شهر سخت می‌شود.»
او گفت: «مدیریت  مسئله آلودگی هوا از توان مدیریت شهری تهران خارج است و خواهش می کنم آن را پیگیری کنید. در همین زمینه باید توسعه حمل و نقل عمومی و دستگاه های برقی در دستور کار قرار گیرد؛ این راهی است که در آینده پیش روی ماست.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید