• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 دی 1399
کد مطلب : 121395
+
-

به یاد می‌آورم*

استقبال علاقه‎‌‎مندان ترانه از انتشارکتاب دریا در من

موسیقی
به یاد می‌آورم*


    حسین عصاران    

درحالی‎‌‎که فضای ساخت و پرداخت و انتشارترانه‎‌‎های پاپ در داخل کشور به سازوکاری مناسب و روندی ثابت رسیده بود، رفته‌رفته با گسترش بازتاب اخباراین عرصه در رسانه‎‌‎های دیداری و نوشتاری، علاقه‎‌‎مندان جوان‎‌‎تر موسیقی هم با وجوه‎‌‎ مختلفی ازتاریخ ترانه آشنا می‎‌‎شدند. جذابیت شنیدن و دانستن از خالقان و مجریان ترانه‎‌‎ها، در نگاه اول همان علاقه عموم به دانستن اخبار حاشیه‎‌‎ای از زندگی چهره‎‌‎های معروف را متبادر می‎‌‎کند، اما در نگاهی دقیق‎‌‎تر چه بسا که بتوان این استقبال را واکنشی به مبهم‎‌‎ماندگی گذشته‎‌‎ای تعبیر کرد که تولیدات فرهنگی و هنری‎‌‎اش طی 20سال دست به‎‌‎دست گشتن و شنیده شدن، به گذرگاهی برای ورود به جهان آن دوره فرهنگی مه‎‌‎آلود بدل شده بودند. در این میان انتشار کتاب «دریا در من» (ترانه‎‌‎های شهیار قنبری) گامی در افزایش گستره و عمق این عرصه برای علاقه‎‌‎مندان ترانه بود. دریا در من به‎‌‎رغم انتشار بی‎‌‎اجازه و حذف برخی از ترانه‎‌‎ها و تعدیل یا حذف پانویس‎‌‎های آن، از سطح یک کتاب یادداشت ترانه‎‌‎ فراتر رفت و با پانویس‎‌‎های تازه و همچنین مقدمه‎‌‎اش درباره واروژان، دریچه تازه‎‌‎ای را پیش روی علاقه‎‌‎مندان ترانه و موسیقی گشود. حال و در نگاه امروزی آن دست پیشینه‎‌‎کاوی‎‌‎ها و گذشته‎‌‎گویی‎‌‎ها، ولو در حد تدوین کتابچه‎‌‎هایی بی‎‌‎شناسنامه از کارنامه خوانندگان معروف -که آن دوره بساط‌فروشی آنها هم مرسوم شده بود -قدمی به سوی اتصال به گذشته‎‌‎ای ناشناخته و مقدمه‎‌‎ای بر انجام مطالعات فرهنگی بعدی درباره ترانه محسوب می‎‌‎شود. همچنان که درهمین روند، فرهنگ ناآشنا با مفاهیم اولیه‎‌‎ای چون خالق و پدیدآورنده، نسبت به مناسبات خلق، ساخت، پرداخت و اجرای ترانه هم آگاهی پیدا کرد و از این راه معیارهایی برای سهم‎‌‎دهی و ارزیابی کار هنرورزان و کارورزان آن به‎‌‎دست آورد.
* عنوان نوشته شهیار قنبری به یاد واروژان در مقدمه کتاب دریا در من 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :