• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 18 دی 1399
کد مطلب : 121221
+
-

نجات کوهنوردان گم‌شده در دماوند

نجات کوهنوردان گم‌شده در دماوند

ساعت‌ها جست‌وجوی امدادگران برای نجات 5کوهنورد گم شده در دماوند با نجات آنها در سرمای منفی 20درجه پایان یافت.
به‌گزارش همشهری، این کوهنوردان 5نفر بودند که از شامگاه سه‌شنبه ناپدید شده بودند. به‌گفته شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران، حدود ساعت 10سه‌شنبه یکی از کوهنوردان با هلال‌احمر تماس گرفت و خبر از گم شدن یک تیم 5نفره کوهنوردی در دماوند داد. با دریافت این خبر 2تیم جست‌وجو و نجات از هلال‌احمر شهرستان دماوند به‌صورت زمینی به منطقه احتمالی اعزام شدند اما پس از جست‌وجوی چند ساعته و عدم‌یافتن کوهنوردان، با توجه به بسته بودن مسیر ماشین‌رو به سمت منطقه، برودت شدید هوا و همچنین بهمن‌خیز بودن منطقه، ادامه عملیات به روز بعد موکول شد.
فتحی ادامه داد: صبح دیروز و با روشن شدن هوا، علاوه بر 2تیم زمینی، تیم واکنش سریع هلال‌احمر استان تهران سوار بر یک بالگرد راهی محل حادثه شدند اما عملیات جست‌وجوی هوایی با توجه به عدم‌وجود دید کافی و همچنین پیدا نشدن کوهنوردان در آن منطقه، پس از ساعتی تلاش پایان یافت و ادامه عملیات به‌صورت زمینی ادامه پیدا کرد. جست وجو تا حدود ساعت 12 ظهر دیروز ادامه داشت تا اینکه این ۵نفر در نزدیکی دریاچه تار دماوند پیدا شدند و وقتی مشخص شد که حال عمومی آنها مساعد است، توسط امدادگران به محلی امن منتقل شدند.

گم شده بودیم 
کوهنوردان نجات یافته که مجبور شده بودند شب را در دمای منفی 20درجه دماوند سپری کنند پس از نجات از ارتفاعات گفتند که روز حادثه و هنگام کوهنوردی ناگهان گرفتار مه شدید شده و مسیر برگشت را گم کرده بودند به همین دلیل سر از دریاچه تار درآورده و مجبور شده بودند که برای جلوگیری از یخ زدگی به مسیرشان ادامه دهند تا اینکه درنهایت نجات یافتند.
در همین حال، منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران درباره این حادثه گفت: متأسفانه این کوهنوردان با وجود ابلاغ منع صعود و احتمال سقوط بهمن، اقدام به کوهنوردی کرده بودند که بعد از استقرار در کنار رودخانه و روشن کردن آتش، به‌علت سقوط بهمن سنگین نتواسته بودند از مسیری که رفته بودند بازگردند. به همین دلیل مسیر دیگری در پیش گرفته و در مه گرفتار و گم شده بودند که خوشبختانه نجات یافتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید