• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12117
+
-

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با همشهری:

تمام مراکز نگهداری معلولان به دوربین مداربسته مجهز است

 بعد از انتشار فیلم تنبیه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در مرکز نگهداری گیلان در برخی شبکه‌های مجازی و اعتراضات گسترده کاربران و مردم به این موضوع، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نسبت به این فیلم واکنش نشان داد و اعلام کرد که این تصاویر مربوط به سال گذشته و با متخلفان برخورد قانونی صورت گرفته است. حسین نحوی‌نژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به همشهری، گفت:‌ 2نفر از مربیان در این مرکز اقدام به آزار و اذیت(کتک زدن) یکی از کودکان کرده بودندکه بعد از مطلع شدن از این اتفاق همان زمان با خاطیان برخورد و اقدامات لازم از سوی سازمان بهزیستی کشور برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی آغاز شد.

البته وقوع حوادثی مشابه آنچه در مرکز نگهداری کودکان اوتیسم در گیلان اتفاق افتاد در سال‌های اخیر مسبوق به سابقه بوده است. سال 93بود که در یکی از مهدکودک‌های استان اردبیل فیلمی از خدمه مهدکودک منتشر شد که به زور به یک کودک غذا می‌داد و پس از اینکه او از خوردن امتناع می‌کرد با کشیدن موهایش او را به‌سمتی پرت کرد. یک روز بعد از شکایت والدین این کودک دستور پلمب مهد کودک صادر شد. در تهران نیز یک پسربچه سه‌ساله در آذر 95توسط مربی مهد مورد ضرب و شتم قرار گرفته و همین مسئله باعث شد تا استخوان ترقوه وی بشکند.

تجهیز تمامی مهدکودک‌ها و مراکز نگهداری بهزیستی به دوربین مدار بسته ازجمله اقدامات سازمان بهزیستی برای نظارت بر عملکرد و نحوه رفتار مربیان مهدهای کودک و کارمندان مراکز خدمات و نگهداری معلولان است که این موضوع از شهریور سال 94ابتدا در مهدهای کودک شهری اجرایی شد. با وجود این هنوز از گوشه و کنار اخباری مبنی بر کودک آزاری در مهدهای کودک شنیده می‌شود. حسین نحوی نژاد در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه اتفاقی که در این مرکز افتاده باعث تأسف است، گفت: اتفاقی که در این مرکز افتاده خلاف موازین شرعی و اخلاقی است. بهزیستی نیز به محض مطلع شدن از این مسئله مرکز مورد نظر را توبیخ و مدیر مسئول این مرکز را برای ادای توضیحات احضار کرد و مسببان این حادثه نیز اخراج شدند. به گفته حسین نحوی‌نژاد ادامه کار این مرکز نیز منوط به بازدید‌های دوره‌ای و رفع نواقع مرکز شد که با پیگیری‌های انجام شده موارد مورد نظر بهزیستی در این مرکز انجام شده و خانواده‌هایی که کودکانشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند نیز دوباره فرزندان خود را برای نگهداری به این مرکز آوردند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: تمامی مراکز نگهداری بهزیستی به دوربین مدار بسته تجهیز شده‌اند و مدت نگهداری فیلم‌های این مراکز از 15روز به 30روز افزایش یافته است. همچنین براساس تصمیماتی که گرفته شده در گزینش افراد برای کار در مراکز نگهداری دقت بیشتری صورت می‌گیرد تا کمتر شاهد بروز چنین حوادثی در مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی باشیم.

نحوی نژاد با بیان اینکه قضاوت‌ها در مورد اتفاقاتی که روی می‌دهد باید به دور از فشار باشد، گفت: رسانه‌های بیگانه با انتشار اینگونه فیلم‌ها قصد تخریب نظام و خدمات رسانی را به افراد دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید