• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 17 دی 1399
کد مطلب : 121109
+
-

حساب و کتاب غنی‌سازی‌ 20درصدی

صالحی: هر ساعت 20گرم اورانیوم 20درصد تولید می‌شود، ماهانه 9کیلوگرم توان تولید داریم تا به 120کیلوی تکلیف‌شده در قانون برسیم

هسته‌ای
حساب و کتاب غنی‌سازی‌ 20درصدی

غنی‌سازی‌ 20درصدی بمب خبری‌ای بود که ایران در آستانه تغییر دولت در آمریکا و در چهلمین روز ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته هسته‌ای اعلام کرد. ایران با افزایش درصد غنی‌سازی‌، ظرفیت تولید اورانیوم غنی‌شده را افزایش داده تا دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم چهلمین روز شهادت محسن فخری‌زاده با بیان اینکه در غنی‌سازی‌ ۲۰درصدی وقتی مجلس قانون را تصویب کرد، خود را ملزم به اجرای قانون دانستیم، گفت: 20درصد را بعد از طی‌کردن تشریفات آژانس، به لحاظ فنی توانستیم در مدت ۲۴ساعت راه بیندازیم و ساعتی ۱۷ تا ۲۰گرم غنی‌سازی‌ ۲۰درصدی می‌شود و الان تولید و پایدار شده است.
به گزارش همشهری، به‌گفته صالحی سازمان انرژی اتمی ماهانه ۸ الی ۹کیلوگرم توان تولید دارد تا به ۱۲۰کیلوی تکلیف‌شده در قانون برسد.
رئیس سازمان انرژی اتمی این را هم گفت که ایران برای ۵سال مصرف رآکتور تحقیقاتی تهران سوخت دارد و این ۲۰درصد هم ذخیره خواهد بود و انباشته خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: هزار سانتریفیوژ آی‌آر6 هم تا یک‌سال آماده خواهد شد و رئیس‌جمهور نیز دستور مقتضی برای تامین مالی را داده‌اند و مطابق درخواست مجلس درست در محدوده‌های زمانی و حتی زودتر کار پیش می‌رود.

ذخایر 4 ساله
همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم با بیان اینکه غنی‌سازی‌ 20درصدی در جهت اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و دفاع از حقوق ملت ایران است افزود: ۵ماده از این قانون مربوط به موضوعات فنی و در ارتباط با سازمان انرژی اتمی است. البته بگویم که این ظرفیت چیز جدیدی نیست. در سال۸۹ بعد از اینکه سوخت رآکتور را به ما ندادند ما وارد تولید ۲۰درصد شدیم و آن را تولید کردیم.
کمالوندی گفت: ذخایر سوخت ۲۰درصد برای حدود ۳ تا ۴سال برای رآکتور تحقیقاتی تهران را در اختیار داریم. براساس برجام قرار بود اگر ذخایر ۲۰درصد تمام شد 2سال پیش از اتمام درخواست بدهیم و آنها به ما بفروشند. در عین حال در جهت اجرای قانون مجلس موظف هستیم حدود ۱۲۰کیلوگرم اورانیوم ۲۰درصد را ذخیره کنیم و این کار آغاز شده است. سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه مقام ایرانی دیگری بود که در 24ساعت اخیر درباره افزایش ظرفیت غنی‌سازی‌ ایران موضع‌گیری کرد. او گفت: هر وقت تشخیص دهیم که طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند، ماده۳۶ این اختیار را به ما می‌دهد که ایران تعهدات خود را جزئی و کلی متوقف کند از این‌رو شروع تولید هم براساس ان‌پی‌تی، هم برجام و هم پادمان جامع قانونی است.

راکتور تعطیل شدنی نیست
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: کاربرد غنی‌سازی‌ ۲۰درصد برای سوخت رآکتور تهران است که سوخت آن همواره از خارج وارد می‌شد تا سال۸۸ که درخواست ما برای خرید اجابت نشد و در آن مقطع دستور صادر شد؛ راکتور تهران هم مصارف تحقیقاتی دارد و هم تولید رادیوداروها را انجام می‌دهد که نزدیک یک‌میلیون نفر در ایران نیازمند این رادیوداروها هستند و تعطیل‌شدنی نیست. پیش از برجام بیش از ۴۰۰کیلو مواد غنی‌شده ۲۰درصد تولید کرده بودیم اما قرار شد که با اجرای برجام تولید آن متوقف شود.
عراقچی اذعان کرد که از نظر طرف‌های مقابل سوخت ۲۰درصد قدم مهمی در تکنولوژی هسته‌ای به‌شمار می‌رود.
معاون ظریف با اشاره به تصمیمات ایران برای کاهش تعهدات گفت: ما درصد غنی‌سازی‌ را بالا بردیم اما آن را زیر ۵درصد نگه داشته بودیم. مجلس شورای اسلامی در قانون اخیر، دولت را مکلف کرد که غنی‌سازی‌ ۲۰درصد را سریع شروع کنیم و فارغ از اختلاف‌نظرهایی که داشتیم، وقتی قانون تصویب شد موظف به اجرای آن هستیم. از امروز این کار انجام و روال قانونی آن کامل طی شد. پرسشنامه‌های مربوطه اعلام شد و آژانس به‌طور روشن روند را دید و از امروز رسما طبق اختیاراتی که پادمان جامع به ما می‌دهد غنی‌سازی‌ ۲۰درصد را شروع کردیم.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز دوشنبه در توییتی نوشته بود: ما براساس مصوبه پارلمان‌مان، غنی‌سازی ۲۰درصدی را از سر گرفتیم. به نحو مقتضی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده است.
او افزود: اقدامات جبرانی ما در انطباق کامل با بند۳۶ برجام است و بعد از سال‌ها عدم‌پایبندی چند عضو دیگر برجام اجرا شده است. تدابیر ما در صورت پایبندی همه به تعهداتشان، کاملا بازگشت‌پذیر است.
مجلس شورای اسلامی ‌ماه گذشته با طرحی موسوم به اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دولت را ملزم به افزایش غنی‌سازی‌ به 20درصد، افزایش سانتریفیوژ‌های نسل6 و کاهش بازرسی‌های مرتبط با پروتکل الحاقی کرده بود.
مقامات دولتی از حسن روحانی رئیس‌جمهور گرفته تا سخنگوی دولت و وزیر امورخارجه و حتی سخنگوی این وزارتخانه صراحتا از اقدام مجلس انتقاد کردند اما در عین حال گفتند در صورت تبدیل آن به قانون، مجری خواهند بود. 

 اروپایی‌ها فکری به حال تعهدات خود بکنند
روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت درباره ادعای اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه «اقدام ایران برای افزایش غنی‌سازی‌ اورانیوم انحراف قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است»، تصریح کرد: ‌این اقدام براساس مصوبه مجلس انجام گرفته و مطابق با بند۳۶ برجام است. تا وقتی همه طرف‌ها به تعهدات خود پایبند نباشند، ایران حق خود می‌داند اقدام مقتضی را انجام دهد. با این حال بارها گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم همه این تصمیمات به سرعت و به محض بازگشت طرفین به تعهدات خود مطابق متن برجام بازگشت‌پذیر است.
ربیعی ادامه داد: اتحادیه اروپا و برخی کشورهای اروپایی به‌جای مطرح‌کردن تعهدات بر زمین مانده خود نسبت به تصمیمات ما که همواره اعلام کرده‌ایم برگشت‌پذیر است، قضاوت و موضع‌گیری می‌کنند. اتحادیه اروپا به‌جای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده خود بکند.
پس از موضع‌گیری اتحادیه اروپا، روز گذشته هم سخنگوی کمیسیون اروپا در اظهاراتی به افزایش سطح غنی‌سازی‌ اورانیوم در ایران به ۲۰درصد واکنش نشان داد و گفت: ما به‌شدت نسبت به این اقدامات ایران نگران هستیم. درحالی‌که تنش لفظی بین ایران و اروپا بر سر افزایش درصد غنی‌سازی‌ افزایش یافته هوا چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از تمامی طرف‌ها خواست از اقداماتی که موجب تشدید تنش‌ها می‌شوند، خودداری کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید