• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12108
+
-

از ایده تا استارتاپ

دانلود قانونی موسیقی
از ایده تا استارتاپ

فروش آنلاین موسیقی، آن‌ هم با رعایت قانون کپی رایت و درحالی‌که خرید «سی‌دی»‌یکی از رایج‌ترین روش‌های دسترسی به موسیقی است، کار چندان ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد. «بیپ‌تونز» یکی از دو استارتاپ توانمند ایرانی است که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در توییت خود به‌عنوان یک شرکت داخلی خوب معرفی کرد. فرزام حجازی، مدیرعامل بیپ‌تونز در گفت‌وگو با همشهری داستان این استارتاپ و چالش‌هایش را روایت کرده است.


ایده از کجا شکل گرفت؟

ایده اولیه این استارتاپ از داخل هیأت‌مدیره شرکت «رهنما» که از اواسط دهه1380 کارش را آغاز کرده بود، شکل گرفت. در سال91 ایده فروش آنلاین موسیقی در هیأت‌مدیره بازگو شد. نمونه‌های دیگری هم در دنیا وجود داشت که همین‌کار را می‌کرد اما به ایران خدمات نمی‌داد. در نتیجه بیپ‌تونز شکل گرفت. از اواخر سال94 این استارتاپ از سرمایه‌گذار اصلی جدا شد.


چالش نداشتن بایگانی دیجیتال

یکی از مهم‌ترین چالش‌های استارتاپ، تهیه بایگانی دیجیتال موسیقی ایرانی بود. اعضای گروه تک به تک دنبال ‌ سازندگان رفته، با هرکدام‌شان به‌طور جداگانه قراردادمی‌بستند.



همراه کردن سنتی‌ها با فضای جدید

برای قانع کردن سی‌دی‌فروش‌های سنتی روی سرعت و کیفیت کار آنلاین تکیه کردیم. واقعیت این است که کاربران آنلاین اگر محتوای مورد علاقه‌‌اش را به‌صورت قانونی پیدا نکند،سی‌دی نمی‌خرد. بلکه آن را دانلود می‌کند، حتی اگر به صورت غیرقانونی باشد.


تهیه اطلاعات دقیق

ما اطلاعات موردنیاز ناشران را دسته‌بندی و بروزرسانی کردیم.میزان محبوبیت یک آهنگ و خواننده، میزان فروش و...‌را به‌صورت آنلاین به ناشر ارائه دادیم. تسویه حساب‌مان هم برخلاف روش‌های سنتی  به‌صورت آنلاین و در لحظه بود.



حل مشکلات کپی‌رایت

لینک سایت خودمان را در اختیار سایت‌های غیرقانونی دانلود گذاشته و گفتیم، اگر مشتری از طریق لینک آنها به سایت ما وارد شده و خرید کند، به آنها کارمزد پرداخت می‌کنیم.  در عین حال،‌ برای قانون‌شکن‌ها قواعد سختی وضع کردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید