کشتار صبرا و شتیلا
سال کمنظیری برای تئاتر ایران رقم خورد
مهرداد رهسپار
بیشک بهترین تئاترهای پس از انقلاب در سال1377 روی صحنه رفتند. بسیاری از این نمایشها در یاد تماشاگرانش مانده است. از جمله« بانوی آئوئی» نوشته یوکیو میشیما به کارگردانی مژده شمسائی و «کارنامه بندار بیدخش» نوشته و کارگردانی بهرام بیضائی که هر دو از پایان سال1376 تا اردیبهشت 1377روی صحنه بودند و در این میان نباید «دایره گچی قفقازی»، نوشته برتولت برشت به کارگردانی حمید سمندریان، «شب روی سنگفرش خیس» نوشته اکبر رادی و کارگردانی هادی مرزبان، «همچون کوچهای بیانتها» بر اساس مجموعه ترجمههای شاعران جهان توسط احمد شاملو، به کارگردانی سیروس شاملو، «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکا به کارگردانی علی رفیعی را از یاد برد. سال1377 سالی چشمگیر برای کسانی بود که میخواستند با تئاتر جهان آشنا شوند. نمایشهای روبرتو چولی و گروه تئاتر روهر آلمان در هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر هواداران بسیار داشت اما غمگینترین نمایشی که در سال1377 به صحنه رفت و چندان هم موردتوجه قرارنگرفت، نمایش «زنان صبرا و مردان شتیلا» نوشته و کارگردانی قطبالدین صادقی بود. این نمایش در آن سال چندان موردتوجه قرارنگرفت، اما این اجرا در آن سال از 2منظر مهم بود، یکی اینکه نمایشی به شیوه تئاتر مستند توسط صادقی تالیف شده بود، دوم اینکه این نمایش با عکس و اسلاید و موسیقی و تصاویر آرشیوی، تصویری بسیار غمانگیز از نسلکشی مردم فلسطین در اردوگاه صبرا و شتیلا را بازنمایی کرده بود. زنان صبرا و مردان شتیلا در فروردین 1377 با بازی فرشید صمدیپور، مینا صارمی، مصطفی عبدالهی، سهیلا رضوی، ناهید مسلمی، امیر بختیاری، سیامک حلمی، نوشین حسنزاده، رؤیا فلاحی، عقیل گلزار، میکائیل شهرستانی، حسن دادشکر، الیزا جوهری، محمد آقامحمدی، عباد نظری، سلیمه قطبی و دیگران در تالار کوچک به صحنه رفت.