• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 دی 1399
کد مطلب : 121058
+
-

لنگر پتروپارس در خلیج‎‌‎فارس

طرح توسعه بزرگ‎‌‎ترین میدان گازی جهان آغاز شد

دور از مرکز
لنگر پتروپارس در خلیج‎‌‎فارس


  فرزاد سپهر      

شرکت ایرانی «پترو پارس» با انجام عملیات حفاری در حوزه گازی پارس‎‌‎جنوبی در خلیج‎‌‎فارس، طرح توسعه بزرگ‎‌‎ترین میدان گازی جهان را در اسفند1377 آغاز کرد. با حفر 12حلقه چاه در این مرحله امکان استخراج 1000میلیون فوت مکعب گاز، 40هزار بشکه میعانات گازی و 200تن گوگرد تا پایان سال بعد میسر شد. مدیرعامل وقت شرکت نفت و گاز پارس وابسته به شرکت ملی نفت، حضور پیمانکار ایرانی در این مرحله را موفقیت‎‌‎آمیز ارزیابی کرد هر چند به‎‌‎گفته اسدالله صالحی‎‌‎فروز نیاز به زمان بیشتر در برنامه زمانبندی شده تأخیر به‎‌‎وجود آورد.
همزمان با مرحله اول عملیات حفاری پتروپارس، عملیات احداث چاه‎‌‎های فرانسه، گازپروم روسیه و پتروناس مالزی در مرحله‎‌‎های دوم و سوم میدان گازی پارس‎‌‎جنوبی بود. طبق برنامه قرار شد پترو پارس یک خط لوله 32 اینچی به طول 105کیلومتر از زیر دریا برای انتقال گاز به پالایشگاه عسلویه بسازد. لوله‎‌‎های مورد نیاز برای این پروژه نیز به‎‌‎گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس توسط کارخانه لوله‎‌‎سازی اهواز تامین شد.
این خبر و خبرهای پس از آن در سال‎‌‎های بعد نام منطقه اقتصادی عسلویه و میدان گازی پارس‎‌‎جنوبی را برای مردم و کارگران و مهندسان متقاضی کار در عسلویه و پارس‎‌‎جنوبی بیشتر آشنا کرد. عسلویه به‎‌‎عنوان منطقه‎‌‎ای ویژه برای اقتصاد انرژی رفته رفته توسعه پیدا کرد. احداث فرودگاه و گمرک ازجمله طرح‎‌‎های زیربنایی وقت بود که بهره‎‌‎برداری از این منطقه اقتصادی را توسعه داد. میدان گاز پارس شمالی در فاصله 10تا 15کیلومتری ساحل بوشهر در نوبت بعدی احداث و توسعه قرار داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید