• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120970
+
-

تعقیب آمران و عاملان ترور تعطیل‌بردار نیست

رئیس قوه قضاییه در گفت‌وگو با شبکه المنار لبنان، محدودسازی نفوذ ایران در منطقه را غیرقابل مذاکره دانست

گزارش
تعقیب آمران و عاملان ترور تعطیل‌بردار نیست

رئیس قوه قضاییه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان که به مناسبت سالگرد شهادت شهیدسلیمانی و همرزمانش از این شبکه پخش می‌شد، با بیان اینکه «حاج‌قاسم شهید» برای دشمن خطرناک‌تر از حاج‌قاسم در حال حیات شد، گفت : امروز هر مرد و زن و دختر و پسری در عالم اسلام احساس می‌کند باید خودش حاج‌قاسم باشد و حاج‌قاسم تکثیر شده و از وجود ایشان چهره‌های مصمم و خطرپذیر در مواجهه با استکبار و رژیم صهیونیستی پدید آمده است. به گزارش میزان، سیدابراهیم رئیسی در این گفت‌وگو ترور حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یارانشان را مصداق تروریست دولتی دانست و گفت: ترور آنها در کشوری ثالث و در زمانی رخ داده که حاج‌قاسم مهمان رسمی نخست‌وزیر عراق بود. وی تصریح کرد: این کار قطعاً یک جنایت است که با هیچ‌یک از قوانین و مقررات بین‌المللی و اصول حقوق بشر سازگاری ندارد و آمران و عاملان و کسانی که در این ترور معاونت و مشارکت داشتند قابل تعقیب هستند و این تعقیب نیز، تعطیل نخواهد شد. 
رئیس قوه قضاییه گفت: ترامپ این جنایت را مرتکب شده و علناً هم در رسانه‌ها اعلام کرده که او دستور این کار را داده است و چه در آمریکا رئیس دولت باشد یا نباشد، باید سزای جنایتی که مرتکب شده را ببیند و تمام کسانی هم که در این زمینه به او کمک کردند یا مباشرت داشتند، شناسایی شده‌اند. رئیسی افزود: در ایران دادگاهی ویژه مأمور پیگیری این مسئله شده، اما چون محل وقوع ترور در کشور عراق بوده با مسئولان عراقی مذاکره داشتیم و مسئولان سیاسی و قضایی 2کشور جلساتی داشته‌اند تا به‌صورت مشترک این کار پیگیری شود و این پیگیری را تا مجازات همه جنایتکاران رها نخواهیم کرد.

سلاح هسته‌ای، خط قرمز نظام است
رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در بخشی از گفت‌وگوی خود با شبکه المنار لبنان، با بیان اینکه قدرت دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران در جهت بازدارندگی است، افزود: ما حق خودمان می‌دانیم از هر ظرفیت بازدارنده‌ای که دشمن را از تجاوز به حقوق ملت ایران و ملت‌های منطقه بازدارد و بر توان ما بیفزاید، برخوردار باشیم و از آن استفاده کنیم. رئیسی تنها خط قرمز در این ساحت را استفاده از سلاح هسته‌ای عنوان کرد و گفت: امام خامنه‌ای رفتن به سوی تولید سلاح هسته‌ای را ممنوع و حرام شرعی اعلام کردند. اما جمهوری اسلامی تلاش می‌کند قدرت بازدارندگی خود را بالا ببرد. وی با اشاره به تلاش‌های دشمن برای محدودسازی نفوذ ایران در منطقه گفت: آنها با طرح موضوع مذاکره دنبال محدودسازی نفوذ و قدرت منطقه‌ای و قدرت امنیتی و دفاعی ما هستند، اما رهبری بیدار و حکیم ما همواره تأکید کرده‌اند و این تأکید بحق در تمام لایه‌های تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری نظام جمهوری اسلامی هم ساری و جاری است که به هیچ عنوان پای میز مذاکره‌ای نخواهیم نشست که دنبال محدودسازی قدرت دفاعی و امنیتی ما باشد و این محدودیت را خلاف امنیت جمهوری اسلامی می‌دانیم و زیر بار آن نخواهیم رفت.

عادی‌سازی‌ روابط با اسرائیل، امنیت نمی‌آورد
از سوی دیگر جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با شبکه المیادین به تقویت جبهه مقاومت در دوره فرماندهی سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: شهیدسلیمانی تنها شخصیت نظامی ایران است که به‌مدت ۴۰سال در تمامی جبهه‌ها و در خط مقدم قرار داشت. شهیدسلیمانی هیچ‌گاه از جبهه‌ها دور نشد. اگر وضعیت گروه‌های فلسطینی را در زمانی که شهیدسلیمانی مسئولیت نیرو را بر عهده گرفت با وضعیت کنونی آنها مقایسه کنیم، خواهیم دید که آنها به‌جز سنگ چیزی در اختیار نداشتند. به گزارش ایسنا، سردار محمد حجازی به عادی‌سازی‌ روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: برخی افراد در کشورهای امارات و بحرین و غیره گمان می‌کنند که عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی برای آنها امنیت می‌آورد. به آنها می‌گوییم که آیا رژیم صهیونیستی توان تضمین امنیت خود را دارد تا بتواند از شما حمایت کند؟ وی افزود: هر اتفاقی که در جهان اسلامی رخ می‌دهد باعث می‌شود که اسرائیلی‌ها از ترس به لرزه درآیند. اسرائیلی‌ها چگونه می‌توانند امنیت دیگران را تامین کنند، درحالی‌که توان ایجاد امنیت برای خود را ندارند؟ مسئولان اصلی در امارات و بحرین و دیگر کشورها می‌دانند که توجیهات آنان برای عادی‌سازی‌ روابط با اسرائیل دروغ و نادرست است. حجم اقتصاد رژیم صهیونیستی چقدر است که مثلا بتواند به اقتصاد امارات کمک کند؟ عادی‌سازی‌ روابط ممکن است تهدیدی برای امنیت ملی ایران باشد. به این کشورها می‌گوییم که وجود اسرائیل در کشورهایتان برای شما امنیت نمی‌آورد، بلکه امنیت شما را می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید