• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12080
+
-

شهر در رسانه‌ها

رد یک ادعا درباره سرپرست شهرداری تهران

خبرگزاری «ایلنا» در گزارشی، ادعای مطرح شده درباره دریافت املاک نجومی توسط سمیع‌الله حسینی مکارم، سرپرست شهرداری را مورد بررسی قرار داده است. ایلنا با انتشار برخی اسناد، می‌نویسد «اسناد بررسی شده درباره ملک خریداری شده توسط حسینی مکارم حکایت از این دارد که وی ۷۴ متر مشاع را به‌صورت نقد از تعاونی مسکن شهرداری خریداری و از تخفیف مصوب شورای شهر در مورد تمامی کارکنان شهرداری تهران که پیوست است استفاده کرده است که این تخفیف برای تمامی کارکنان شهرداری است و امتیاز ویژه و منحصربه‌فردی به وی اختصاص نیافته است.» بنابر این گزارش، یکی از ادعاهای مطرح شده در مورد حسینی مکارم، استفاده از تخفیف ۶۷۴ میلیون تومانی است که طبق بررسی‌های صورت گرفته میزان تخفیف این رقم نیست و تخفیف زیر 100 میلیون تومان بوده و کاملا قانونی و براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است.

ضرورت رسیدگی به پرونده ها فارغ از گرایش سیاسی

یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس  شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته که «دستگاه قضایی فارغ از گرایش‌های سیاسی به پرونده شهرداری تهران رسیدگی کند.» به گفته ولی داداشی، دستگاه قضایی باید به پرونده‌هایی که از دوره قبل شهرداری تهران به این دستگاه ارسال شده، عادلانه رسیدگی کند. اگر تخلفی شده «حکم مجازات» صادر کند. این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اظهارنظر دادستان کل کشور درباره استعفای نجفی از شهرداری تهران نیز گفته: «به نظر بنده اصرار آقای نجفی بر استعفا باعث شد خیلی‌ها به شورای شهر توصیه کنند به دلیل بیماری شهردار، استعفای نجفی را بپذیرند. استنباطم این است که دادستان کل کشور شورای شهر را مجبور به قبول استعفای نجفی نکرد بلکه توصیه‌ای داشت که هر شهروند عادی هم می توانست چنین توصیه‌ای به شورای شهر داشته باشد.»

10ویژگی نسل نو شهرهای جدید

روزنامه «دنیای اقتصاد» با اشاره به موضوع دیدار هیأتی از کره‌جنوبی با مدیران وزارت راه و شهرسازی به‌منظور انتقال تجربه ساخت و توسعه شهرهای جدید در این کشور، نوشته که نسل نو شهرهای جدید مطابق استانداردهای «شهر هوشمند» باید ۱۰ ویژگی داشته باشد. نیازسنجی جمعیتی، ارائه خدمات شهری و فعالیت مراکز شغلی در «شهر هوشمند» بر پایه فناوری‌های نوین و استارتاپ‌ها استوار است. مدل‌های متفاوت تامین مالی برای انواع ساخت‌و‌سازها و خرید مسکن نیز ویژگی‌های دیگر یک «شهر هوشمند» است. به نوشته دنیای اقتصاد، تامین مسکن مناسب و متناسب با تحولات روز دنیا، ساخت شهرهای جدید خودگردان، تضمین رفاه سکونتی ساکنان، برابری سطح خدمات و قیمت مسکن با شهرهای مادر و کلانشهرها، تامین واحدهای مسکونی اجاره‌ای چند اتاقه برای مجردها و خانوارهای تک‌نفره و اختصاص زمین رایگان برای احداث خدمات شهری و فضاهای عمومی مهم و پرکاربرد مانند مدارس ازجمله ویژگی‌های نسل نو شهرهای جدید است.

«نه» به زنان!

روزنامه «آرمان» در گزارشی مدعی شده که زنان پس از تلاش برای نشاندن یکی از زنان بر کرسی شهرداری، پاسخ «نه» دریافت کرده‌اند: «البته این پاسخ برای نخستین بار نبود که به زنان داده می‌شد، در تمام دوره‌ها که قرار بود شهرداری برای پایتخت انتخاب شود، حضور جدی زنان در جایگاه کاندیداهای مورد بررسی با موانعی روبه‌رو بود. مشخص نیست چه انگیزه و دلیلی در مردان هست که نمی‌توانند اجازه دهند یک زن شهردار تهران شود و به صدور حکم معاونت‌هایی در شهرداری به زنان اکتفا می‌کنند.» به ادعای آرمان، به نقل از اعضای شورای شهر تهران، به‌رغم تلاشی که از سوی آنها و دیگر زنان فعال عرصه سیاست صورت گرفت، ظاهرا باز هم قرار نیست شهردار از میان زنان انتخاب شود.

فشار بر شهردار، لطمه به دمکراسی

روزنامه «قانون» پیرامون فشارهای سیاسی مؤثر و منتهی به استعفای شهردار تهران نوشته: «بی‌توجهی به رأی مردم و زیر سؤال بردن دمکراسی در کشور، از میان برداشتن انتخابات و مسائل دیگر نیست بلکه همین نوع اقدامات که ما هر روزه در ایران شاهد آن‌هستیم نیز به نوعی زیر سؤال بردن رأی مردم است. ملت با رأی خود اعضای شورای شهری را انتخاب می‌کنند که وظیفه برگزیدن فردی لایق برای شهرداری را دارند ولی ما شاهد آن هستیم که با بازی‌های سیاسی و جناحی اقداماتی صورت می‌گیرد تا این جایگاه از افراد شایسته‌گرفته شود و مهره‌ها چیده شوند! به امید روزی که با استفاده از گردش آزاد اطلاعات و شفاف‌سازی‌ دیگر هیچ دسته وجریانی نتواند با بازی‌های سیاسی اذهان عمومی را آشفته کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید