• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12075
+
-

اعتراض ایران به حمله موشکی علیه سوریه

رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران با همتایان سوری گفت‌وگو کردند

حمله صبحگاهی دیروز  ائتلاف سه‌گانه به سوریه خشم مقامات  تهران به‌عنوان متحد دولت سوریه را برانگیخت. وزارت خارجه ایران نسبت به تبعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اقدام آمریکا و متحدانش هشدار داده است. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران هم ظهر دیروز به‌ترتیب با بشار اسد و ولیدالمعلم همتایان سوری تلفنی گفت‌وگو کردند.

محمدجواد ظریف در تماس تلفنی با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه ضمن محکومیت این اقدام جنایتکارانه و غیرقانونی، از مقاومت مردم سوریه تمجید کرد. وزیر امور خارجه ایران اقدام نظامی و یکجانبه علیه سوریه با هدف ادعایی کاربرد سلاح شیمیایی پیش از آغاز به‌کار و گزارش بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را نشانه بارزی از بهانه‌تراشی آمریکا و اخلال در روند صلح و کمک به تروریست‌ها خواند و آن‌را محکوم کرد.

بامداد دیروز ده‌ها موشک هوا به زمین از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه اهدافی را در کشور سوریه هدف قرار داد. بهانه مهاجمان استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی بود ادعایی که البته هنوز به تأیید مراجع بین‌المللی نرسیده است، هنوز مشخص نیست در جریان این حملات موشکی به سوریه چند نفر کشته شده‌اند. ساعاتی بعد از حمله ائتلاف سه‌گانه به مواضع ارتش سوریه وزارت خارجه ایران بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین‌المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.در این بیانیه آمده است: بی‌شک آمریکا و متحدانش، که بدون وجود هیچ‌گونه سند و مدرک اثبات شده‌ای و قبل از اعلام نظر نهایی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی کرده‌اند و خود را در جایگاه قاضی و پلیس جهانی فرض کرده‌اند، مسئول تبعات و عواقب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این ماجراجویی هستند و باید پاسخگوی پیامدهای آن باشند. در ادامه این بیانیه آمده است: شرایط زمانی اتهام‌زنی و اقدام نظامی آمریکا در هر دو مقطع تجاوز به سوریه به‌خوبی نشان می‌دهد که هر دو اقدام پس از شکست تروریست‌ها در حلب و اینک در غوطه شرقی صورت پذیرفته و این تجاوز آشکارا اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست‌ها و حمایت از آنهاست که بی‌تردید ملت مقاوم سوریه، همچون ۷ سال گذشته، توطئه‌هایی را که با هدف تغییر معادلات میدانی به نفع تروریست‌ها صورت می‌گیرد، ناکام می‌گذارند.وزارت خارجه ایران از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و کشورهای مستقل جهان خواسته است این اقدام خودسرانه و یکجانبه علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را که در تعارض آشکار با موازین حقوقی و بین‌المللی به‌ویژه منشور این سازمان قرار دارد و بدون تردید منجر به تضعیف هرچه بیشتر بنیان‌های صلح و امنیت جهان و موجب بی‌ثباتی و ناآرامی‌های هر چه بیشتر در منطقه و نیز تقویت افراط‌گرایی و تروریسم خواهد شد، قویا محکوم کنند.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن هم در مصاحبه با بی‌بی‌سی تأکید کرد: اقدام یکجانبه توسط آمریکا و دیگر کشورها خارج از سازوکار چندجانبه بین‌المللی علیه سوریه، صراحتا خلاف قوانین بین‌المللی است.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس‌جمهور نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: دمشق با قدرت در محور مقاومت می‌ماند. عملیات نظامی ‌آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه نقض آشکار منشور سازمان ملل است. این اقدامات در گذشته علیه لیبی، عراق و افغانستان انجام و منجر به رشد تروریسم شد. مثلث تروریسم، تل‌آویو و ریاض ابزار مداخله آمریکا در منطقه است.

رد یک شایعه

حمله آمریکا به سوریه در شرایطی انجام شده که ایران و روسیه دو متحد نظامی این کشور در مقابله با گروه‌های مسلح هستند، همزمان با این حملات برخی منابع مدعی شدند که روس‌ها از ایران خواسته‌اند بار دیگر از آسمان و خاک ایران برای هدف قرار دادن تروریست‌ها در سوریه استفاده کنند. این منابع مدعی‌اند در جریان دیدار الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه پوتین به تهران با علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران درخواست روس‌ها برای استفاده از آسمان و زمین ایران مطرح شده است.

یک مقام مطلع در تهران، سفر الکساندر لاورنتیف را غیرمنتظره و اعلام نشده عنوان و مذاکرات او با شمخانی را نیز محرمانه و طولانی توصیف کرده است؛ مذاکراتی که جزئیاتی از آن منتشر نشد.

در این رابطه یک مقام آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ضمن آنکه همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در جهت مقابله با تروریسم در حال گسترش و تعمیق است، لکن خبر استقرار هواپیماهای استراتژیک روسیه در خاک جمهوری اسلامی ایران تکذیب می‌شود.
روسیه نخستین بار مهر‌ماه سال 94از دریای خزر ده‌ها موشک به سمت مواضع تروریست‌ها در سوریه شلیک کرد .

 همچنین یک سال بعد اخباری منتشر شد که نشان می‌داد جنگنده‌های روسیه در یک پایگاه نظامی با نام نوژه در نزدیکی شهر همدان استقرار یافته‌اند.

خط و نشان نصرالله برای صهیونیست‌ها

سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان با اشاره به حمله صهیونیست‌ها به پایگاهی در سوریه با بیان اینکه اسرائیلی‌ها خودشان را وارد جنگ با ایران کردند، گفت: اسرائیلی‌ها باید بدانند که اشتباهی تاریخی کردند و با حمله به فرودگاه تیفور، مرتکب حماقت بزرگی شدند. وی با اشاره به توییت‌های جنگ‌طلبانه رئیس‌جمهور آمریکا نیز تأکید کرد که هیچ‌کدام از توییت‌های ترامپی و هالیوودی، سوریه، ایران، روسیه و کل ملت‌های منطقه را نخواهد ترساند.

   ایران در کنار سوریه

حسن روحانی روز شنبه در تماس تلفنی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه با بیان اینکه این تجاوز نقض آشکار موازین بین‌المللی ازجمله منشور ملل متحد است، گفت: این تجاوز آشکار، تنها تجاوز به خاک سوریه نبوده بلکه به ثبات و استقرار کل منطقه تجاوز شده است. وی با تأکید بر اینکه ایران در کنار دولت و ملت سوریه است، اظهارداشت: در شرایطی که تروریست‌ها هر روز در سوریه متحمل شکست جدید می‌شوند، این حرکت تجاوزکارانه 3کشور قطعا به‌معنای حمایت از این گروه‌های شکست خورده است. روحانی با بیان اینکه مرزهای جغرافیایی سوریه به هیچ عنوان نباید تغییر کند، افزود: همانطورکه بارها تأکید کرده‌ایم حضور هر نیروی خارجی بدون اجازه دولت سوریه در این کشور، برخلاف قوانین بین‌المللی و نوعی تجاوز به خاک سوریه است. رئیس‌جمهور اظهارداشت: دولت خارجی ایران در کنار دولت و مردم سوریه خواهد ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید