• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 دی 1399
کد مطلب : 120788
+
-

گلایه‌های اهالی چیتگر شمالی از کمبود امکانات خدماتی و رفاهی در محله

مثل یک جزیره در محاصره مشکلات

مثل یک جزیره در محاصره مشکلات

مهدی اسماعیل‌پور

  «چیتگر شمالی» محله‌ای در ناحیه ۳ منطقه ۲۱ است که به شکل جزیره‌ای بین صنایع بزرگ خودروسازی قرار گرفته است. محله‌ای قدیمی باسابقه‌ای بیش از ۱۰۰ سال که از یک سو به بزرگراه «شهید لشکری» و از سوی دیگر به بزرگراه «تهران – کرج» محدود می‌شود. مانند اغلب محله‌ها و شهرک‌های این محدوده، چیتگرشمالی هم‌محله‌ای کم برخوردار محسوب می‌شود که اغلب مشکلات‌اش به موقعیت جغرافیایی و کم جمعیت بودن آن برمی‌گردد. اهالی این محله در زمینه حمل‌ونقل عمومی، روشنایی، امنیت و عمران با چالش‌ها و مشکلاتی روبه­رو هستند که در این گزارش به برخی از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.  

یکی از مهم‌ترین گلایه‌ها و درخواست‌های اهالی چیتگر شمالی، وضعیت حمل‌ونقل عمومی این محله است. دبیر شورایاری این محله در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «در گذشته، یک خط اتوبوس داشتیم که ساکنان محله‌های چیتگرشمالی، شهرک «غزالی»، «ویلاشهر» و شهرک «شهرداری» را به مترو «ایران‌خودرو» می‌برد و در این مسیر در رفت‌وآمد بود، اما متأسفانه مسیر این خط را تغییر داده‌اند و فقط تا بزرگراه «آزادگان» و شهرک‌های «دانشگاه» و «استقلال» می‌رود. مسیری که در گذشته حدود ۱۰ دقیقه بود با این تغییر به ۴۵ دقیقه تا یک ساعت رسیده و طولانی‌تر شده است. این موضوع برای اهالی محله‌های چیتگر شمالی، غزالی، ویلاشهر و شهرک شهرداری مشکل‌ساز شده است. مردم می‌خواهند از مترو استفاده کنند که زودتر به مقصد برسند. اما فقط حدود یک ساعت طول می‌کشد تا به ایستگاه مترو دسترسی پیدا کنند. بارها این موضوع را پیگیری کردیم و هربار می‌گویند اتوبوس‌های جدید که اضافه شود، این مشکل حل خواهد شد. اما هنوز این مشکل به قوت خود باقی است.»

کمبود روشنایی و کاهش امنیت محله
موضوع بعدی به روشنایی محله و امنیت برمی‌گردد. «داود فتحی» با اشاره به تاریکی کوچه‌ها و خیابان‌های چیتگر شمالی می‌گوید: «روشنایی محله کم است. لامپ‌ها قدیمی است. مصرف بالایی دارند، اما نور کمی می‌دهند. شب‌ها نور این چراغ‌ها آن­قدر کم است که آدم گمان می‌کند جای لامپ در آنها شمع روشن کرده‌اند. چند سال است که این مشکل را مطرح کردیم و به دنبال رفع آن هستیم، اما فایده‌ای ندارد. تنها یک­بار آمدند و در یکی از خیابان‌ها شیشه لامپ را تمیز کردند که نور، کمی بیشتر شد، اما مشکلی را حل نکرد. اداره برق این کار را به پیمانکارهای شخصی واگذار کرده است و آنها هم نمی‌خواهند هزینه کنند. تنها راه‌حل این است که لامپ‌های نور زرد قدیمی را با لامپ‌های کم‌مصرف و جدید نور سفید تعویض کنند. تاریکی کوچه و خیابان‌های محله موجب شده است تا امنیت مردم محله هم به خطر بیفتد و آمار سرقت و دزدی‌ها بالا برود. در محله هر ماه چند مورد سرقت پلاک و لوازم اتومبیل و سرقت انباری اتفاق می‌افتد. اگر مشکل روشنایی محله برطرف شود، این سرقت‌ها هم کم‌تر خواهد شد چون تاریکی و وضع کنونی بستر مناسبی برای اعمال جرم فراهم کرده است و همین موضوع سارقان را به اینجا می‌کشاند.»

مشکلات صنایع برای محله
«جعفر صوری غیاثوند» یکی دیگر از اهالی قدیمی چیتگر شمالی و دبیر کارگروه عمران این محله از وضعیت نا مناسب معابر می‌گوید: «متأسفانه همه کوچه‌ها و خیابان‌های محله پر از چاله است. دست‌کم لازم است که آسفالت معابر اصلی لکه‌گیری و مرمت شود. حدود ۳ سال است که خط‌کشی‌های عابرپیاده و جدول‌های کنار خیابان، رنگ‌آمیزی نشده‌اند. در خیابان «ارغوان ۲» تا خیابان «باهنر» نیاز به سرعتگیر داریم تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود. در بلوار «چهل و هفتم» جنب بازار میوه وتره‌بار، دوربرگردانی وجود دارد که باید برای آن چراغ چشمک‌زن بگذارند. هم­چنین باید به بوی بد فاضلاب شرکتی که اینجا فعال است اشاره کنم. بوی بدی در محله می‌پیچد که پس از تحقیقات و پرس‌وجو متوجه شدیم برای فاضلاب این شرکت است. سالن‌های رنگ‌آمیزی شرکت‌های خودروسازی هم سبب شده‌اند تا بوی نامطبوعی در محله بپیچد. مشکل دیگر ما این است که محله به پارکینگ کارکنان و کارکنان شرکت‌های اطراف از جمله سایپا دیزل و ایران‌خودرو تبدیل شده است که تقریباً ۷۰‌درصد ظرفیت و فضای پارک خودرو محله را اشغال کرده‌اند.»

‌مصطفی بیگی/ معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه 21


شهرداری در انتظار سرمایه‌گذار خصوصی
 
سینما «ققنوس» در بلوار اصلی «تهرانسر» نرسیده به میدان «کمال الملک» که بخشی از ساختمان اندیشه‌سرای منطقه ۲۱ بود، حدود ۲ سال پیش به همراه دیگر بخش‌های این ساختمان، متروکه و بخش‌هایی از آن تخریب شد. دلیل این موضوع هم وجود مدعی و معارض برای زمین آن بود. تعاونی مصرف‌کنندگان تهرانسر یا همان تعاونی ساختمانی کارمندان نفت سابق، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، سازمان زمین شهری و شهرداری روی مالکیت این زمین اختلاف حقوقی داشتند و همین موضوع سبب شد تا چراغ اصلی‌ترین پاتوق فرهنگی این منطقه، خاموش شود. پس از این اتفاق بود که شهرداری اعلام کرد برای جبران خلا فرهنگی پیش آمده و تعطیل شدن تنها سینمای منطقه، قصد دارند با مشارکت بخش خصوصی و در قالب طرح‌های مشارکتی، یک شهربازی و چند سالن سینمایی از جمله یک پردیس سینمایی بسازند. حتی خبرهایی درباره صدور مجوز و انجام کارهای مقدماتی برای ساخت یک سالن سینما در تهرانسر اعلام شد اما با اینکه حدود یک­سال از این موضوع می‌گذرد، خبری از افتتاح یا دردست ساخت بودن سالن سینما در تهرانسر و منطقه ۲۱ نیست!؟ این موضوع را از طریق معاون فرهنگی شهردار منطقه ۲۱ پیگیری کردیم. «مصطفی بیگی» در این باره به همشهری محله می‌گوید: «با مشکلی که برای تنها سالن سینما و تئاتر منطقه ۲۱ پیش آمد، متأسفانه این منطقه تنها سینمایی خود را از دست داد. بی‌شک اهالی این تکه از پایتخت، به سالن سینما و تئاتر نیاز دارند. اما به دلیل معارض، امکان احیای دوباره سینما ققنوس وجود ندارد و باید سینمای جدیدی در نقطه دیگری ساخته شود. تاکنون هیچ برنامه و پروژه‌ای از سوی بخش خصوصی یا دولتی برای ساخت سالن سینما در منطقه کلید نخورده و چنین موضوعی هم مطرح نشده است. ساخت سالن سینما و تئاتر، یکی از دغدغه‌ها و برنامه‌های فرهنگی ما در منطقه است. بر همین اساس، آمادگی کامل داریم تا در این زمینه با بخش خصوصی و سرمایه‌گذار در قالب طرح مشارکتی، همکاری داشته باشیم و اگر پیشنهادی در این‌باره برسد، بی‌تردید از آن استقبال می‌کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید