• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 دی 1399
کد مطلب : 120712
+
-

پایان خاطرات عشق و نفرت فلش

فلش پلیر پس از نزدیک به ربع قرن فعالیت با همه مشکلاتی که داشت سرانجام روز 23دی رسما به‌کار خود پایان می‌دهد

پایان خاطرات عشق و نفرت فلش

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

نرم‌افزار فلش‌پلیر شرکت ادوبی که به‌عنوان افزونه مرورگر، انیمیشن‌های قوی و تعامل‌های بسیاری را در ابتدای فعالیت وب ایجاد کرد، رسماً به پایان عمر خود رسیده است. ادوبی فلش در طول سال‌های فعالیت خود با همه امکاناتی که فراهم کرد اما مشکلات بسیاری ازجمله در حوزه امنیت به همراه داشت.
فلش که در سال 1996عرضه شد، یکی از محبوب‌ترین روش‌های پخش ویدئوها و بازی‌های آنلاین برای مردم بود. با این حال، این نرم‌افزار با مشکلات امنیتی روبه‌رو بود و نتوانست وارد عصر گوشی‌های هوشمند شود. به همین دلیل به ناچار، ادوبی دیگر به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای فلش ارائه نمی‌دهد و از مردم خواسته که آن را حذف کنند. این شرکت همچنین از 12ژانویه(23دی) فیلم‌ها و انیمیشن‌های در حال پخش در فلش‌پلیر را متوقف می‌کند.

دلیل محبوبیت فلش
هنگامی که فلش برای نخستین‌بار عرضه شد، اکثر کاربران اینترنت از طریق دایال‌آپ به اینترنت متصل می‌شدند که طبق استانداردهای امروز بسیار کند بود. اما فلش امکانی را برای طراحان وب و انیماتورها فراهم کرده بود که بتوانند یک محتوای مهیج را که نسبتا سریع دانلود می‌شد، منتشر کنند.
دیوید فرث به‌عنوان یک انیماتور به بی‌بی‌سی می‌گوید: شما می‌توانستید یک انیمیشن کامل 3دقیقه‌ای را با چندین کاراکتر، پس‌زمینه‌ها، اصوات و موسیقی، با حجمی کمتر از 2مگابایت در مرورگر مشاهده کنید.

چه بر سر فلش آمد؟
مدیران شرکت ادوبی می‌گویند که تا سال 2009 فلش روی 99درصد کامپیوترهای رومیزی که متصل به اینترنت بودند، نصب شده بود. اما در آن زمان، دنیا به سمت گوشی‌هایی می‌رفت که با گوشی‌های نسل قبل خود متفاوت بودند و در این میان ادوبی واکنش کندی نشان داد.
دیوید مندلز، معاون اجرایی سابق محصولات در ادوبی می‌گوید: ما برای تلفن‌های سطح پایین دارای FlashLite بهینه شده بودیم. این موضوع در مکان‌هایی مانند ژاپن فوق‌العاده موفق بود، اما به همان اندازه با فلش کامپیوترهای رومیزی به‌طور کامل سازگار نبود.

نقش اپل در حذف فلش
در آوریل2010، استیو جابز نامه سرگشاده‌ای نوشت و در آن اعلام کرد که چرا شرکت اپل اجازه نمی‌دهد فلش ادوبی در گوشی‌های آیفون و آیپدها نصب و اجرا شود.
به گفته او، استفاده از فلش روی صفحه لمسی، غیرقابل اعتماد و تهدید امنیتی به شمار می‌رود و باعث تخلیه شارژ باتری می‌شود.
جابز گفت که در عوض می‌توان فیلم‌ها و انیمیشن‌ها را با HTML5 و سایر فناوری‌های باز منتشر کرد و فلش را از تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها حذف کرد.
مندلز می‌گوید: وقتی آیفون عرضه شد، فلش کاملا آماده نبود. با این‌حال، من فکر می‌کنم اپل می‌خواست یک اکوسیستم انحصاری خاص اپل ایجاد کند.

روش حذف فلش از کامپیوتر
ادوبی در وب‌سایت خود دستورالعمل‌هایی را برای حذف فلش از کامپیوترهای ویندوز و مک ارائه داده است.
این شرکت هشدار داده است که حذف فلش‌پلیر به ایمن‌سازی سیستم شما کمک می‌کند، زیرا ادوبی قصد ندارد به روزرسانی‌های فلش‌پلیر یا پچ‌های امنیتی را پس از پایان عمر این نرم‌افزار عرضه کند.

سرنوشت انیمیشن‌های قدیمی
نگرانی‌هایی وجود دارد که انیمیشن‌ها، بازی‌ها و وب سایت‌های تعاملی که طی این سال‌ها تولید شده‌اند از بین می‌روند.
دیوید فرث می‌گوید: هرچه زمان می‌گذشت و یوتیوب فرمت‌های ویدئویی با کیفیت بهتر و بهتر ارائه می‌داد، روشن بود که دیگر دلیلی برای ارسال ویدئو در قالب فلش وجود ندارد. او می‌گوید: با این حال، از آنجا که از فلش برای وب‌سایت‌ها و بازی‌های تعاملی هم استفاده می‌شد، دلایل زیادی برای حفظ این قالب وجود داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید