جنجالهای داماتو
راهآهن سراسری مشهد- سرخس- تجن با حضور سران 11کشور منطقه و مقامهایی از 45کشور جهان افتتاح شد
علیرضا احمدی
بهار1375 با اخبار مهم اقتصادی برای ایران و بهویژه کشورهای آسیای مرکزی همراه بود؛ در بیستوچهارمین روز اردیبهشتماه راهآهن سراسری مشهد- سرخس- تجن با حضور سران 11کشور منطقه و مقامهایی از حدود 45کشور جهان افتتاح شد تا خط آهن ایران را به مسیر ریلی ترکمنستان پیوند دهد. راهاندازی این شبکه بزرگ که خط آهن چین در شرق دور را به کشورهای آسیای مرکزی و سپس به ایران و اروپای غربی پیوند داد، بهعنوان یکی از بزرگترین خطوط ریلی جهان، بازتاب فراوانی داشت تا آنجا که کارشناسان از این اتفاق بهعنوان «احیای جاده ابریشم» یاد کردند. در روز افتتاح راهآهن سراسری مشهد- سرخس- تجن، منطقه ویژه تجاری - صنعتی «شهر الماس سرخس» هم در زمینی به وسعت حدود 7هزارهکتار بهبهرهبرداری رسید و مراسم افتتاح زیر یک چادر بزرگ انجام شد که 18هزارمترمربع وسعت داشت. در مرداد1375 و در روزهایی که رئیسجمهور وقت در سفر استانی بهسر میبرد و مشغول افتتاح طرحهای عمرانی مهم در شهرکرد استان چهارمحالوبختیاری ازجمله آغاز ساخت سد بزرگ کارون4و... بود، طرح جدید آلفونس داماتو برای برقراری تحریمهایی علیه ایران به تصویب کنگره رسید و سر و صداهای بسیاری بهراه انداخت و بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی با آن مخالفت کردند. براساس این طرح هر شرکت یا دولتی که بیش از 40میلیون دلار در صنایع نفت وگاز ایران سرمایهگذاری کند، گرفتار مجازات اقتصادی آمریکا میشود. این تحریمها که به قانون «ایلسا» معروف شد، نخستین قانون تحریم فراسرزمینی بود که براساس آن، ایالات متحده میتوانست حتی شرکتهای غیرآمریکایی که دادوستد بالای 40میلیون دلاری در حوزه نفت و گاز ایران دارند را نیز مجازات کند اما این قانون مورد پذیرش اتحادیه اروپا قرار نگرفت. حتی ترکیه هم از این تحریمها تبعیت نکرد و نجمالدین اربکان، نخستوزیر این کشور در جریان سفر 20مرداد به تهران، قرارداد 20میلیارد دلاری خرید گاز از ایران را به امضا رساند.