• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 دی 1399
کد مطلب : 120598
+
-

رأی عجیب همسایگان درباره تحریم ایران

یک رأی گیری دیگر، یک شکست دیگر برای آمریکا رقم زد

پیشنهادهای آمریکا برای اختصاص بودجه تشکیل کمیته تحریم ایران در سازمان ملل اگرچه با مخالفت ۱۱۰کشور ناکام ماند، اما رأی عجیب برخی کشورها در این رابطه حیرت همگان را برانگیخت.
در نشست کمیته اداری و مالی مجمع عمومی سازمان ملل که در نیویورک برگزار شد، معاون نمایندگی دائم آمریکا 2 پیشنهاد را برای درج در قطعنامه برنامه و بودجه این سازمان در سال مالی‌۲۰۲۱ مطرح کرد.
اولین پیشنهاد آمریکا درباره اختصاص بودجه برای ایجاد یک کمیته و یک گروه کارشناسی برای تحریم ایران بود. کمیته و گروه کارشناسی مورد‌نظر آمریکا همان‌هایی است که قبل از انعقاد برجام و تصویب قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت وجود داشتند و الان دیگر وجود خارجی ندارند.
با این حال، معاون نمایندگی دائم آمریکا گفت که این کشور سازوکار ماشه در قالب قطعنامه۲۲۳۱ را فعال کرده و قطعنامه‌های قبلی بازگشته‌اند و کمیته و گروه کارشناسی تحریم که قبلا وجود داشتند، باید مجددا احیا شوند و این مستلزم اختصاص بودجه است. پیشنهاد دیگر آمریکا نیز کاستن از بودجه اجرای قطعنامه۲۲۳۱ بود. بعد از ارائه پیشنهاد آمریکا، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و نمایندگان روسیه، آلمان، چین، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و سوریه سخنرانی کردند و ضمن اعلام مخالفت صریح با پیشنهاد آمریکا، از اعضای سازمان خواستند به پیشنهادهای آمریکا رأی مخالف بدهند.
نماینده آلمان نیز طی سخنانی به نمایندگی از اعضای اتحادیه اروپا گفت که اقدام آمریکا در تعارض با قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت است و اعضای اتحادیه اروپا به آن رأی منفی خواهند داد و از سایر کشورها نیز می‌خواهند به پیشنهادهای آمریکا رأی منفی بدهند. نمایندگان روسیه و چین نیز ضمن تشریح اقدامات غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام و نیز تلاش‌های ناموفق آن در مقابله با این توافق طی ماه‌های اخیر، پیشنهادهای جدید آمریکا را فاقد هرگونه مبنای حقوقی دانسته و ضمن مخالفت با آنها، خواستار مخالفت سایر کشورها شدند. قطعنامه پیشنهادی آمریکا فقط 10موافق شامل ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی، اسرائیل، بحرین، جیبوتی، السالوادور، هاییتی، میکرونزیا، مراکش و دولت در تبعید یمن (دولت عبد‌ربه منصور هادی) داشت. در این میان دولت عراق در تصمیمی عجیب به قطعنامه‌ آمریکایی که زمینه‌ساز بازگشت تحریم‌‌های سازمان ملل متحد علیه ایران بود، رأی ممتنع داد درحالی‌که به‌دلیل همین تحریم‌ها و ناتوانی در پرداخت طلب‌های مالی ایران با مشکلاتی جدی در تامین برق و گاز شهروندان خود دست و پنجه نرم می‌کند.  از میان 15کشور همسایه ایران دولت‌های روسیه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رأی مخالف، دولت عربستان سعودی و بحرین رأی موافق و 5کشور امارات متحده عربی، کویت، عراق، عمان و قطر هم رأی ممتنع دادند. 2کشور افغانستان و ترکمنستان هم در رأی‌گیری این قطعنامه غایب بودند. غیبت افغانستان و فرار از اعلام موضع درباره تحریم ایران گلایه وزارت خارجه ایران را درپی داشت. سید‌رسول موسوی، مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امور خارجه روز جمعه در توییتی نوشت: افغانستان کجا بودی؟ هیچ کشوری در دنیا صریحا از بقای جمهوری افغانستان همانند ایران حمایت نمی‌کند اما افغاستان زمانی که در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران رأی‌گیری می‌شد، غایب بود. ۱۱۰کشور به نفع ایران، 10کشور علیه ایران و ۳۲کشور رأی ممتنع دادند. افغانستان غایب بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید