• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 11 دی 1399
کد مطلب : 120515
+
-

یادداشت/ «تیم خلاق» در کسب‌وکار

رضا یعقوبی قلعه‌نو

امروزه همه کسب‌وکارها نیاز به نیروی انسانی دارند و بسیاری از آنها به‌دنبال داشتن یک تیم خلاق هستند. اگر فکر می‌کنید با استخدام چند نفر که در سوابق کاری قبلی‌شان کارهای خلاقانه‌ای انجام داده‌اند، شرکت شما به یک شرکت نوآور تبدیل می‌شود، سخت در اشتباهید. کمی چشمانتان را باز کنید شاید با همین افراد فعلی هم بتوانید یک شرکت خلاق داشته باشید؛ همانطور که ممکن است با استخدام افراد خلاق هم هیچ‌وقت نتوانید یک شرکت خلاق ایجاد کنید.
برای داشتن یک شرکت خلاق، شما به 2چیز احتیاج دارید: اول «فرهنگ خلاقیت» و دوم «تیم خلاق». بدون ایجاد فرهنگ خلاقیت، استخدام همه افراد خلاق دنیا هم کمکی به شما نخواهد کرد. اما راستش را بخواهید اکثر شرکت‌ها فقط به‌دنبال استخدام آدم‌های خلاق هستند چون این کار خیلی راحت‌تر از ایجاد فرهنگ خلاقیت در شرکت است. نگاهی به شرکتتان بیندازید، آیا همه کارکنانتان می‌توانند بدون لکنت نظرشان را درباره هر چیزی ابراز کنند؟ شرکت شما باید جایی باشد که ایده‌های مختلف مورد پرورش و تشویق قرار می‌گیرند؛ جایی که افراد آنقدر به هم اعتماد دارند تا ایده‌ها و نظراتی را که متعلق به‌خودشان نیست جذب کنند، پرورش دهند و از مسیر آن به ایده‌هایی برسند که ممکن است مسخره به‌نظر برسد ولی از بیان آن ابایی نداشته باشند.
همزمان با اصلاح فرهنگ خلاقیت در شرکت، شما باید به فکر ایجاد «تیم خلاقیت» باشید، نه فقط جذب آدم‌های خلاق. خلاقیت می‌تواند شخصی باشد؛ مثل یک هنرمند یا نویسنده که در اتاقی به تنهایی نشسته و یک اثر هنری خلاقانه خلق می‌کند.اما وقتی می‌خواهیم خلاقیت را در کسب‌وکار استفاده کنیم نیاز به تیم داریم، تیمی که خلاق باشد. مهم نیست چند نفر را استخدام می‌کنید یا چقدر برای آن هزینه می‌کنید. تا وقتی زمان، تلاش و سرمایه خود را برای تیم‌سازی نگذارید، راه به جایی نخواهید برد. تیم خلاق باید متنوع باشد، نگاهی به اعضای تیم‌تان بیندازید. آنها از کدام دانشگاه یا کدام قومیت یا فرهنگ آمده‌اند؟ اگر زیاد شبیه به هم هستند آنها را تغییر بدهید. اما تنوع در تیم نباید تنها به ظواهر ختم شود. زبان، نژاد، تحصیلات و... خیلی مهم هستند اما از اینها مهم‌تر تفاوت‌های روانشناختی مانند تیپ شخصیتی، ارزش‌ها و توانایی‌های اعضای تیم است. گاهی اوقات استخدام یک درون‌گرا با دیدی عمیق بسیار بهتر از توجه کردن به تفاوت‌های فرهنگی است. گاهی اوقات کسی که مدام ساز مخالف می‌زند می‌تواند تیم شما را از یک پرتگاه نجات بدهد. چه شما صاحب یک کسب‌وکار بزرگ باشید و چه کوچک، همیشه برای استفاده از تیمی متنوع خلاق برای پرورش تفکر خلاق جای پیشرفت وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید