• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12050
+
-

روزهای دشوار بحران آب در اصفهان

بحران آب در اصفهان همچنان با اعتراض کشاورزان همراه است تا آنجا که روز پنجشنبه بازهم خط انتقال آب به استان یزد دچار مشکل شد. محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان که روزهای دشواری را سپری می‌کند با سفر به 3شهرستان اصفهان در گفت‌وگو با مردم و کشاورزان از بحران کم‌سابقه خبر داد و گفت: تأمین آب 5میلیون و 200هزار شهروند این استان با مشکل مواجه شده است. همزمان شرکت آبفای اصفهان اختلال در خط انتقال آب از اصفهان به یزد را برطرف کرد و حالا همه امیدها به تدابیر فوری دولت دست‌کم برای برقراری امنیت آب شرب دوخته شده است. استانداری یزد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ‎‎پیرو تعرض به خط انتقال آب به یزد از همان لحظات آغازین استاندار یزد رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم را با استاندار اصفهان آغاز و در سطح استان نیز به معاونین و مدیران ذیربط ازجمله مسئولان آب منطقه‌ای، مدیریت بحران و امنیتی و انتظامی دستورات لازم را به‌منظور آمادگی کامل برای تأمین آب مورد نیاز و مدیریت و اتخاذ تمهیدات لازم صادر کرده‌اند. در این اطلاعیه از مردم یزد خواسته شده تا در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.


احتمال بروز مشکل برای تأمین آب‌شرب

 مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: به‌علت اعتراض و مقابله جمعی از کشاورزان اصفهان از پنجشنبه‌شب گذشته آب انتقالی از اصفهان به یزد قطع شد، اما با پیگیری‌های صورت گرفته هم‌اکنون این مشکل برطرف شده است. به گزارش ایسنا، میثم جعفرزاده گفت: اولویت اصلی وزارت نیرو و حاکمیت، تأمین آب شرب اصفهان است و با توجه به اینکه وضعیت سد زاینده‌رود وخیم اعلام شده، تنها هدف ما این است که شرایط تأمین آب شرب را در استان اصفهان فراهم کنیم.

به گفته وی، هم‌اکنون در اصفهان بحران جدی آب را تجربه می‌کنیم که لازم است تمام دستگاه‌های اجرایی و مردم برای حل این بحران بسیج شوند چرا که در غیراین صورت با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد. وی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی می‌کنیم که در تابستان برای تأمین آب شرب نیز با مشکلاتی مواجه شویم؛ بنابراین تقاضای ما از کشاورزان این است که شرایط فعلی را درک کنند و اجازه دهند که کارها مطابق برنامه پیش برود.

وی با اشاره به تصمیمات اخذ شده در کارگروه سازگاری با کم‌آبی درخصوص بحران پیش آمده در اصفهان گفت: تاکنون تدابیری درنظر گرفته شده تا بتوان نیازها را به‌صورت حداقلی برطرف کرد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان این مسئله وجود دارد که برای تأمین آب شرب استان یزد سراغ گزینه‌های دیگری رفت، تأکید کرد: می‌توان در بلندمدت بحث‌های دیگری را دنبال کرد اما در شرایط فعلی هیچ راهکار دیگری وجود ندارد



واکنش امام جمعه اصفهان به اعتراض‌ها

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خطاب به کشاورزان شرق اصفهان، گفت: کسانی که در تظاهرات شرکت می‌کنند قصد شیطنت دارند و نه قصد آب؛ این افراد کشاورزان مومن و متدین اصفهان نیستند. سیدیوسف طباطبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: بعید به‌نظر می‌رسد کشاورزان انقلابی و متدین اصفهان در تظاهرات شرکت کنند. آب نیست و زمانی که آبی نیست این تظاهرات معنایی ندارد که توقع داشته باشیم، زیرا در تابستان آب اصفهان نیز سهمیه‌بندی می‌شود. امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: تا حدودی کمک نقدی به حدود هزار خانوار کشاورز ارائه شده است و همه به فکر تأمین آب اصفهان هستند و حتی از خلیج‌فارس هم قرار است آب آورده شود، اما این اقدامات سال‌ها طول می‌کشد و بی‌تحملی ویژگی یک مومن نیست.


محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان با حضور جداگانه در جمع مردم شهرستان‌های مبارکه، زرین‌شهر و لنجان گفت: وظیفه تک تک ما حمایت از بخش کشاورزی است و با توجه به کمبود آب در سال‌جاری تنها با روش‌های جدید آبیاری در کشاورزی می‌توان مشکلات کشاورزان را برطرف کرد.وی با بیان اینکه وضعیت کمبود آب در استان فلج‌کننده است، افزود: تأمین آب آشامیدنی 5میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استان در فصل گرم امسال به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده است. وی در عین حال تأکید کرد: بانک‌ها حق ندارند برای وام‌ها و قسط‌های عقب‌افتاده کشاورزان در این مقطع زمانی فشار بیاورند و باید در زمینه مهلت‌دهی و بخشودگی سود وام کشاورزان اقدام و توجه شود. مهرعلیزاده با اشاره به اینکه تنها با روش‌های جدید آبیاری در کشاورزی می‌توان مشکلات کشاورزان را برطرف کرد، افزود: تولیدات کشاورزی را نمی‌توان متوقف کرد، چون معیشت کشاورزان دچار مشکلات متعددی خواهد شد. وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با جهاد کشاورزی، سپاه، بسیج، ارتش و دیگر ارگان‌های متولی برای آبرسانی به درختان با تانکر، تصریح کرد: هم‌اکنون آب اولویت نخست مدیریت استان است و محیط‌زیست و اشتغال در رده‌های بعدی قرار دارد. استاندار اصفهان با بیان اینکه ۴۰ درصد آب مورد نیاز فولاد مبارکه باید از پساب تأمین شود، افزود: صنعت فولادسازی ملزم به کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب شده است و در اردیبهشت‌ماه نیز باید ۱۰ درصد از میزان مورد نیاز آب خود را از طریق استفاده از پساب تأمین کند. مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: آب بین بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی به شکل عادلانه تقسیم می‌شود اما فراتر از قانون به هیچ‌کس اجازه نخواهیم داد قطره‌ای از آب سوءاستفاده کند. استاندار اصفهان با بیان اینکه از سال ۸۹ تاکنون باید تونل سوم تکمیل می‌شد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است، گفت: برای اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که اعتباری معادل ۲.۵ برابر این رقم برای 4سال آینده تخصیص یافته است. مهرعلیزاده با اشاره به اینکه پیمانکار این پروژه مکلف شده است که به جای 4سال، در مدت ۱۸‌ماه این پروژه را تکمیل و تحویل دهد، افزود: اجرای پروژه باعث خواهد شد که بتوانیم آب را با عدالت تمام بین مردم توزیع کنیم و از بعد معیشتی هم به کشاورزان کمک شود. به گفته وی، ورودی سد زاینده‌رود که پارسال حدود 1.2میلیارد مترمکعب بود هم‌اکنون به 400میلیون مترمکعب رسیده است که 320میلیون مترمکعب برای آب شرب و 60میلیون مترمکعب برای صنعت استفاده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به این کمبود، 40درصد کاهش در ورودی به آب یزد درنظر گرفته شده و صنعت نیز باید 25درصد از میزان مصرف خود را کاهش دهد؛ لذا تلاش داریم در اجرای این طرح، صنعت نیز ضربه نخورد و اشتغال‌های ایجاد شده توسط ذوب‌آهن و فولاد مبارکه نیز حفظ شود.



هشدار نسبت به سوءاستفاده دشمنان

همچنین مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی اخیرا در بیانیه‌ای با اشاره به اقدام‌هایی که برای رفع مشکل آب استان صورت گرفته از مردم به‌ویژه کشاورزان خواسته بود که از هرگونه تجمع که موجب سوءاستفاده دشمنان می‌شود خودداری کنند. مجمع نمایندگان استان اصفهان در بخش دیگری از این بیانیه، برضرورت کاهش میزان آب انتقال یافته از سرچشمه زاینده‌رود به یزد، توجه ویژه به حقابه حقابه‌داران در استان اصفهان و نظارت بر میزان برداشت در بالادست تأکید و تصریح کرده است: با همراهی استاندار تمامی تلاش خود را جهت افزایش ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود از راه‌های جایگزین و همچنین صرفه‌جویی صنایع و مردم مصروف می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید