• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 11 دی 1399
کد مطلب : 120462
+
-

تیپ‌شناسی شخصیت استیون هاوکینگ؛ فیزیک‌دان و دانشمند معروف دنیا

ستاره‌ای خودساخته و تسلیم‌ناپذیر

ستاره‌ای خودساخته و تسلیم‌ناپذیر

استیون هاوکینگ، دانشمند و فیزیک‌دان مشهوری بود، اما نه مثل همه دانشمندان مشهوری که می‌شناسیم. او نمونه فرد سختکوش و خودساخته‌ای بود که تلاش کرد ثابت کند هیچ محدودیت جسمانی، سد راه ذهن توانمند انسان نیست. تیپ شخصیتی او نشان می‌دهد او چه مسیر دشواری را با ثابت‌قدمی طی کرده تا به نامی ماندگار در تاریخ تبدیل شود. او که در اوج جوانی به بیماری سختی مبتلا شد و به مرور توانایی حرکتی خود را کاملا از دست داد، صاحب جنجالی‌ترین نظریه‌ها شد.


تولد در خانواده‌ای عجیب
استیون هاوکینگ، بزرگ‌ترین فرزند در میان 4فرزند فرانک و ایزابل هاوکینگ بود. او در خانواده‌ای تحصیل‌کرده متولد شد. مادر اسکاتلندی او وقتی به دانشگاه آکسفورد راه پیدا کرد که زنان بسیار کمی می‌توانستند وارد کالج شوند. پدر او نیز از دانشگاه آکسفورد فارغ‌التحصیل شده بود و محقق پزشکی شناخته‌شده‌ای بود که در زمینه‌ بیماری‌های مناطق گرمسیری تخصص داشت. اطرافیان معتقد بودند خانواده هاوکینگ افراد عجیبی بودند. معمولا شام را در سکوت می‌خوردند، درحالی‌که هریک از اعضای خانواده بادقت مشغول مطالعه‌ کتابی بودند.

باهوش و کنجکاو
استیون در هفده‌سالگی به کالج دانشگاه آکسفورد وارد شد تا در آنجا به تحصیل علوم طبیعی با تأکید بر فیزیک بپردازد. او از همان زمان به اخترشناسی، فیزیک و کیهان‌شناسی علاقه‌مند شد، زیرا در خود کنجکاوی شدیدی می‌یافت تا به رمز و راز ستارگان و آغاز و انجام کیهان پی ببرد. استیون هاوکینگ به‌گفته‌ خودش، زمان زیادی برای مطالعه نمی‌گذاشت. او بعدها محاسبه کرد که به‌طور میانگین یک ساعت در روز را صرف مطالعه‌ درس‌های دانشکده می‌کرده است. البته بیش از این هم نباید وقت می‌گذاشت.

مبارز خستگی‌ناپذیر
هاوکینگ در مصاحبه‌ای در سال 2015 گفته بود: «گاهی خیلی احساس تنهایی می‌کنم، چون مردم می‌ترسند با من حرف بزنند یا نمی‌توانند صبر کنند تا پاسخشان را بنویسم». با اینکه او در این مصاحبه‌ گفته بود که آدم خجالتی‌ای است و گاهی هم خسته، اما تا آخرین لحظه زندگی از مبارزه دست نکشید؛ «اگر پیش از مرگم به آنچه در مورد کیهان می‌دانم، اضافه نکرده باشم، همان بهتر که وقتی مردم، منفور باشم.» هاوکینگ نه‌تنها یکی از مشهورترین و مهم‌ترین دانشمندان این عصر بود که مثالی بود برای قدرت روح انسان که می‌تواند مرزها و محدودیت‌های جسم خاکی و رنج و درد را درنوردد.


تراژدی سلامتی
کسی که در کودکی عاشق بالارفتن از ارتفاع بود و به‌همراه خواهرش مری، مسیرهای ورودی مختلفی را به درون خانه ابداع کرده بود، به قایقرانی هم علاقه داشت و در تیم قایقرانی کالج، هدایت‌کننده‌ قایق شده بود، در بیست‌ویک‌سالگی و درحالی‌که در دانشگاه کمبریج مشغول تحصیل در رشته‌ کیهان‌شناسی بود به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)  مبتلا شد. استیون هاوکینگ دانشمند، استاد و نویسنده‌ای بود که کارهای پیشگامانه‌ای در فیزیک و کیهان‌شناسی انجام داد و کتاب‌های او باعث شد که علم در دسترس همگان قرار بگیرد.


معجزه امید
هاوکینگ دانشمندی منحصر به فرد، انسانی به‌گفته خود گاه تنها و خسته، اما امیدوار بود، آنچنان که در فیلم «نظریه‌ همه‌‌چیز» از زبان بازیگر نقش او می‌‌شنویم: «زندگی هر قدر هم بد به‌نظر برسد، همیشه کاری هست که بشود انجام داد و در آن موفق بود. تا زمانی که زندگی هست، امید هم هست». به‌رغم محدودیت‌های جسمی هاوکینگ که می‌توانست موجب ناامیدی و تلخی زندگی‌اش شود، او حس شوخ‌طبعی خود را حفظ کرد و این قدرت را داشت که نیمه پر لیوان را ببیند.

امیدوار 
پزشکان به استیون اعلام کردند که 2سال بیشتر زنده نخواهد ماند، این بیماری بخشی از نخاع، مغز و سیستم عصبی را مورد حمله قرار می‌دهد و به‌تدریج اعصاب حرکتی بدن را از بین می‌برد و با تضعیف ماهیچه‌ها فلج عمومی ایجاد می‌کند، به‌طوری‌که به مرور توانایی هرگونه حرکتی از شخص سلب می‌شود. استوین زمانی درباره‌ سلامتی خود گفت: زمانی که نخستین بار بیماری من، ALS تشخیص داده شد، 2سال زمان برای زندگی‌کردن داشتم. حالا با گذشت 45سال از آن زمان، همچنان حال من خوب است.

زندگی معنادار
توصیه‌ استیون به سایر افراد ناتوان و از کارافتاده این بود که روی چیزهایی تمرکز کنید که ناتوانی شما، مانع از خوب انجام دادن آن نمی‌شود و هرگز افسوس چیزهایی که مخل آن هستند را نخورید. نگذارید روحتان، مانند بدنتان، ناتوان باشد. نخست، یادتان باشد که نگاهتان رو به ستارگان باشد، نه به پاهایتان. دوم، هرگز تسلیم کار نشوید. کار به شما معنا و هدف می‌دهد و زندگی بدون آن پوچ است. سوم، اگر به اندازه‌ کافی خوش‌شانس بودید که عشق را بیابید، یادتان باشد که عشقتان آنجاست و دورش نیندازید.

مغز متفکر
افرادی مانند هاوکینگ دارای تیپ شخصیتی INTJ شخصیت «مغز متفکر» هستند؛ یعنی باهوش، منطقی، هدف‎گرا و نسبت به توانایی‎های خود مطمئن هستند. ولی گاهی اوقات هم چنین افرادی سرد و غیردلسوز می‌شوند و از طرف دیگر میل دارند تئوری را به حقیقت ترجیح دهند. تنها در حدود 2درصد جمعیت را افراد با تیپ INTJ تشکیل می‎دنهد، اما ذات محکم آنها باعث می‎شود افرادی بانفوذ باشند، بنابراین جای شگفتی ندارد که بسیاری از افراد مشهور، ازجمله هاوکینگ این تیپ شخصیت را دارند.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید