• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 25 فروردین 1397
کد مطلب : 12036
+
-

فرش قرمز اصفهانی‌ها برای متکدیان

معاون سازمان فرهنگی‌ورزشی شهرداری: متکدیان چهره توریستی اصفهان را خدشه‌دار می‌کنند

جامعه
فرش قرمز اصفهانی‌ها برای متکدیان




آلا توحیدی| اصفهان- خبرنگار:

طول و عرض خیابان‌های مرکز شهر را که بالا و پایین کنید متوجه حضور افرادی می‌شوید که با کمی اصرار می‌توانند به مقصود خود برسند؛ حاضرند تمام خیابان را دنبال شما بیایند تا راضی شوید و به آن‌ها پول بدهید. افرادی که به هر بهانه کنار خیابان بساط تکدی‌گری پهن می‌کنند و مزاحم عبور و مرور مردم می‌شوند. متکدیان هر روز در خیابان‌های منتهی به آثار تاریخی و فرهنگی و مراکز خرید شهر که اتفاقاً محل گذر توریست‌ها و گردشگران است، می‌نشینند، گدایی می‌کنند و گاه آسیب‌ها و فاجعه‌های اجتماعی دیگری هم ایجاد می‌کنند، اما انگار آب از آب تکان نمی‌خورد. 


70 درصد متکدیان اصفهان، غیربومی هستند

چند وقت پیش معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت که بیش از 70 درصد متکدیان در اصفهان غیربومی هستند و ما در روز دست‌کم 5 نفر از این متکدیان را از شهر جمع‌آوری می‌کنیم، اما در ایام عید به دلیل وجود مسافران نوروزی تعداد متکدیان بیشتر شد. 
یکی از ماموران خدمات شهری شهرداری اصفهان می‌گوید: وقتی با متکدیان برخورد می‌کنیم مردم طوری برخورد می‌کنند که انگار کار نادرستی انجام داده‌ایم و همکاری نمی‌کنند. در صورتی که نمی‌دانند بسیاری از متکدیان احتیاج مالی ندارند. از طرف دیگر با ما تماس می‌گیرند که چرا شهر پر از متکدی است، در حالی که کمک نکردن به متکدیان باعث کم شدن آمار آن‌ها می‌شود. 


ضرورت حمایت از سمن‌ها و موسسات مردم‌‌نهاد

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهردار اصفهان با اشاره به نقش شهرداری در جمع‌آوری متکدیان می‌گوید: نهاد خدمات شهری شهرداری اصفهان، وظیفه جمع‌آوری متکدیان را دارد. در مرکز فضیلت هم متکدیان نگهداری می‌شوند و کمک‌هزینه این نگهداری را شهرداری پرداخت می‌کند. 
 «مرتضی رشیدی» معتقد است: در برنامه اجتماعی جدید شهرداری تمرکز روی حمایت از سمن‌ها و نهادهای مردم‌نهاد برای جمع‌آوری، آموزش و ساماندهی متکدیان است. به همین خاطر بازارچه‌های مختلفی از کارهای تولیدی و خانگی متکدیان برگزار شده است تا با فروش صنایع دستی خود بتوانند درآمدی داشته باشند. وی در ادامه با بیان این که زمان خاصی برای جمع‌آوری متکدیان وجود ندارد، اظهار می‌کند: بروشورهایی برای فرهنگ‌سازی و بیان معضلات تکدی‌گری بین مردم اصفهان پخش شده تا آن‌ها به متکدیان کمک نکنند. 


مراکز توریستی، عاری از متکدی شود

 معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهردار اصفهان هم‌افزایی برون‌سازمانی برای جمع‌آوری متکدیان را ضروری می‌داند و می‌گوید: بهزیستی، دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی و استانداری باید به شهرداری کمک کنند چون این ارگان به تنهایی نمی‌تواند متکدیان را جمع‌آوری و ساماندهی کند. 
رشیدی معتقد است: شهرداری دنبال پاک کردن صورت مسأله نیست و فقط جمع‌آوری متکدیان کارساز نیست بلکه باید همه ارگان‌ها روی توانمندسازی آن‌ها تمرکز کنند. در مرکز فضیلت این متکدیان مرتب جمع‌آوری می‌شوند، اما این که بعد دوباره به دامان شهر برنگردند، مهم است. وی ادامه می‌دهد: ما با متکدیانی طرف هستیم که درآمد بالایی از این کار دارند به همین خاطر ایجاد شغل‌ و توانمندسازی برایشان ضروری است. همچنین بافت مرکزی شهر توریستی و گردشگری است و باید این مناطق فضایی عاری از متکدی داشته باشد چون آبروی کل شهر می‌رود. 


نفوذ اتباع بیگانه در کشور بالاست

یک جامعه‌شناس، تکدی‌گری را آسیب اجتماعی مهمی عنوان می‌کند و می‌گوید: بر اساس چهره‌شناسی و زبان بدن می‌توان فهمید اکثر متکدیان اصفهان، ایرانی نیستند و همین موضوع نشان‌دهنده عمق مشکلات است. 
 «مرتضی پدریان» چند عامل را در تکدی‌گری دخیل می‌داند و اظهار می‌کند: اولین عامل بحث گسترش پدیده بیکاری و فقر و دومین عامل مهاجرت‌های غیرقانونی است. همچنین بالا رفتن هزینه‌ها و سبد خانوار باعث شده درآمد خانواده‌ها کفاف هزینه‌های زندگی‌شان را ندهد و افراد مجبور شوند برای گذران زندگی‌شان متکدی شوند. 


برانگیختگی عاطفی مردم توسط متکدیان

این جامعه‌شناس، وجود روحیه تنبلی را عامل بعدی عنوان و اظهار می‌کند: بحث تکدی‌گری با کنش‌های عاطفی ارتباط دارد و متکدیان باید عواطف مردم را تحریک کنند تا بتوانند از آن‌ها پول بگیرند به همین خاطر برای برانگیختگی عاطفی، متکدیان از معلولان، زنان و کودکان ژولیده استفاده می‌کنند. این آسیب‌‌شناس اجتماعی متکدیان را 3 دسته می‌داند و می‌گوید: عده‌ای از آن‌ها نیازمندان واقعی هستند بعضی از آن‌ها ابزاری هستند که به عنوان نیروی کار توسط مافیای تکدی‌گری اداره می‌شوند و دسته آخر گروهی هستند که به این کار اعتیاد پیدا‌ کرده‌اند، اما وضع مالی‌شان خوب است. 


مکث

تکدی‌گری یکی از انواع آسیب‌های اجتماعی است که اگر به شکل اصولی و مداوم با آن مقابله نشود آن‌چنان در شهر و میان مردم و جامعه رخنه می‌کند که دیگر نمی‌توان کاری از پیش برد. از یک طرف دلسوزی‌ها و عواطف مردم مانع از این می‌شود که مسئولان مربوطه اقدامات اساسی را در این مورد انجام دهند و از طرف دیگر این اقدامات تاکنون آن‌قدر موثر نبوده که شاهد کاهش این پدیده باشیم. مردم باید بدانند با کمک به متکدیان به افزایش این آسیب و خدشه‌دار شدن چهره جامعه و شهرمان کمک می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید