• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120275
+
-

بازگشت اصلاحات با «شادا»

جزئیاتی از تشکیل سازوکار جدید جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات1400

احزاب
بازگشت اصلاحات با «شادا»

اصلاح‌طلبان درصددند با کلید زدن استراتژی گفتمان با «حاکمیت»، «مردم» و «درون جریانی برای رفع چالش‌های احتمالی»، پله به پله مسیر حضورشان در انتخابات1400 را مهیا و هموار کنند.
هرچند پیش‌نیاز ورود آنها به عرصه رقابت‌های انتخاباتی رسیدن به تفاهم بر سر فضایی است که برای رقابت در اختیار آنها قرار داده می‌شود و اگر برنامه آنها در سطح اول با شکست مواجه شود بعید است شاهد حضور آنان یا حداقل حضور یکپارچه‌شان در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری باشیم. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است 28خردادماه1400 برگزار شود. در غیبت اصلاحات در کارزار انتخاباتی1400 رقابت منحصر به جریان اصولگرا و طیف‌های درون‌گروهی آنها خواهد شد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت بازتکرار حال و هوای دوم اسفند98 و انتخابات مجلس است. اصلاح‌طلبان در حالی درصددند تا فضا را برای حضور و تنفس کاندیداهایشان در انتخابات پیش رو مهیا کنند که جریان رقیب - اصولگرایان- همچون گذشته از تعدد کاندیداها رنج می‌برند و کاندیداهای بالقوه‌شان از هم‌اکنون در مصاف انتخاباتی با هم قرار دارند. بعد از انتخابات دوم اسفندماه سال گذشته که منجر به تشکیل مجلس اصولگرای یازدهم شد، اختلاف‌نظرهای درون‌گروهی جریان اصلاحات که قریب به 3‌ماه پیش به‌صورت غیررسمی نقل محافل سیاسی بود با استعفای رسمی محمدرضا عارف از ریاست شورای سیاستگذاری اصلاحات عیان شد. به‌دنبال این استعفا و عدم‌بررسی آن از سوی شوراهای هماهنگی جبهه اصلاحات و ورود چهره‌های صاحب‌نام اصلاحات به این رویداد رسما شورای سیاستگذاری اصلاحات درحالی‌که وارد ششمین سال تاسیسش شده بود از رسمیت و ماهیت افتاد.
از همان ایام یعنی بهار گذشته تکاپوی برخی از اصلاح‌طلبان برای شکل‌گیری نهادی دمکراتیک‌تر به‌عنوان جایگزین شورای سیاستگذاری اصلاحات کلید خورد تا اینکه در روزهای اخیر زمزمه تشکیل نهاد اجماع‌سازی‌ خبرساز شده است؛ نهادی که قرار است با ترکیب 32حزب حاضر در شورای هماهنگی اصلاحات به علاوه 15نفر از چهره‌های حقیقی اصلاحات که در حزبی عضو نیستند، استراتژی اصلاحات را برای ماراتن سیاسی1400 طرح ریزی کنند. اجماعی که به‌گفته قاسم میرزایی‌نیکو، سخنگوی مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی «شورای اجماع دمکراتیک اصلاح‌طلبان» یا «شادا» نام گرفته و قرار است به‌محض تشکیل، جریان اصلاحات را از سکوت و رخوتی که در قریب به یک سال گذشته به آن دچار شده است خارج کند.
 میرزایی‌نیکو با اعلام این خبر به همشهری گفت: بعد از انتخابات مجلس یازدهم و عیان شدن برخی ناکارآمدی‌های شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاحات که منجر به بروز برخی اختلاف‌نظرها در زمستان سال گذشته شده بود در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات سلسله نشست‌هایی برای آسیب‌شناسی جریان اصلاحات و چالش‌هایی که با آن درگیر شده بود برگزار شد؛ نشست‌هایی که خبر حضور چهره‌هایی چون محسن آرمین، علیرضا علوی‌تبار، حسین مرعشی و مصطفی تاجزاده در آن خبری شد و توجه رسانه‌ها را تا حدودی به خود جلب کرد.
وی ادامه داد: در کنار این آسیب‌شناسی‌ها ما در گفت‌وگو‌ها و جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برای بازیابی جایگاه اصلاحات نیازمند پیشبرد 3 گفتمان هستیم؛ گفتمان با حاکمیت، گفتمان با مردم و گفتمان با احزاب اصلاح‌طلب برای رفع چالش‌های درون‌جریانی. به همین دلیل هم با نظر اکثریت اعضا بنا شد نهاد اجماع‌ساز «شادا» را تشکیل دهیم.

32+15 عضو شادا کدامند؟
سخنگوی مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه نهاد متشکل از نمایندگان 32حزب عضو شورای هماهنگی به‌علاوه 15چهره اصلاح‌طلب حقوقی است ادامه داد: برای تعیین و دعوت از این 15چهره حقیقی اصلاح‌طلب با حضور افرادی چون مصطفی تاجزاده، عبدالله رمضان‌زاده، علیرضا علوی‌تبار و... که افراد شاخص جریان هستند اما بنا به دلایل سیاسی یا شخصی عضو حزبی نیستند کمیته 5نفره‌ای تشکیل شده که بر سر اسامی این 15نفر به تفاهم برسند و نهایتا تا پایان‌ماه از آنها برای عضویت در شادا دعوت کنند تا شادا با 47عضو رسما فعالیت‌هایش را آغاز کند.
 میرزایی‌نیکو گفت: به‌محض تشکیل شادا که قرار است تحت رهبری محمد خاتمی به‌عنوان رهبر جریان اصلاحات امور را پیش ببرند 3 گفتمان مذکور پیش گرفته خواهد شد و در این مسیر مکاتبه با حاکمیت و درخواست ملاقات برای ایجاد بستر گفت‌وگو بر سر مباحث انتخاباتی نخستین گام این نهاد خواهد بود.
وی با بیان اینکه هدف از گفتمان با حاکمیت باز شدن فضا برای حضور چهره‌های اصلاح‌طلب و دلسوز نظام در رقابت‌های انتخاباتی1400 است افزود: متأسفانه اگر گشایشی در فضای سیاسی انتخاباتی شکل نگیرد و فضا بر همین منوال باشد اصلاح‌طلبان فرصت و امکان حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را از دست خواهند داد و بعید است که به اجماع حداکثری برای حضور در این رقابت‌ها برسند.
با توجه به استراتژی‌ای که در پس تشکیل شادا نهفته است، به‌نظر می‌رسد که عزم اصلاحات برای خروج از رخوتی که طی یک سال گذشته به آن دچار شده بود جدی است و درصدد است با استراتژی جدیدش یعنی گفتمان در 3 سطح حاکمیتی، مردمی و درون‌جریانی مسیر بازگشت به قدرتش را ترمیم کند. حال باید دید که فضا برای ورود و اثر‌گذاری این جریان در بزنگاه انتخاباتی1400 چگونه خواهد بود و آیا اصلاح‌طلبان موفق به جریان‌سازی‌ جدید در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند شد؟

32حزب شورای هماهنگی کدامند؟
حزب اتحاد ملت ایران، حزب اسلامی کار، حزب اعتماد ملی، مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی، حزب اراده ملت ایران، حزب پیشرو اصلاحات، حزب کارگزاران سازندگی، حزب جوانان ایران، حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب مردم‌سالاری، حزب همبستگی، حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران (حورا)، حزب ندای ایرانیان (ندا)، حزب وحدت و همکاری ملی، حزب آزادی، سازمان عدالت و آزادی، سازمان معلمان ایران، مجمع نیروهای خط امام(ره)، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، مجمع نمایندگان ادوار مجلس و مجمع زنان اصلاح‌طلب، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، انجمن اسلامی معلمان ایران، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، انجمن اسلامی مهندسان، جمعیت زنان مسلمان نواندیش، جمعیت تولیدگرایان ایران اسلامی، جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان و خانه کارگر 32تشکل عضو شورای هماهنگی اصلاحات هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :