• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120234
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1wqWo
+
-

شعار‌‌های نمازجمعه

سرود ملت

سرود ملت


سال1357، شیوه‎‌‎های مبارزاتی و سبک و سیاق عملی گروه‎‌‎های معترض و آزادی‎‌‎خواه چپ و کمونیستی، برای جوان‎‌‎ها و تحصیل‎‌‎کرده‎‌‎ها جذابیت خاصی داشت. به همین‎‌‎خاطر، در بسیاری از تجمعات قبل انقلاب می‎‌‎شد ردپای تقلید از سبک مبارزات آن گروه‎‌‎ها را دید. روز12بهمن، وقتی امام‎‌‎خمینی‎‌‎ (ره) در بهشت زهرا گفتند من توی دهن این دولت می‎‌‎زنم، مردم که از این حرف امام‎‌‎‌(ره) به هیجان آمدند، گروهی در تأیید حرف امام (ره) به رسم تجمعات چپ شروع به‎‌‎دست‌زدن کردند و گروهی هم فریاد زدند: «صحیح است. صحیح است». محمود مرتضایی‎‌‎فر که کنار پای امام نشسته بود، ناگهان فکری به ذهنش رسید و فریاد‎‌‎الله‎‌‎اکبر سر داد. الله ‎‌‎اکبر، مطلع اذان مسلمانان، در معنا با ماهیت توحیدی و ضدظلم انقلاب اسلامی ایران کاملا مطابقت داشت، از سوی دیگر، کوتاه و خوش‎‌‎آهنگ بود، همین شد که از آن پس، تکبیر تبدیل به نخستین شعار انقلاب اسلامی ایران شد.
پس از شروع اقامه نمازجمعه در مرداد1358، به‌مرور شعاردادن مردم در این آیین، نمادی شد از ابراز نظر مردم. خیلی از شعارها ساخته و پرداخته مردم و تحت‎‌‎تأثیر اتفاقات روز بود و می‎‌‎شد رد اتفاقات روز را در آنها دید، به‎‌‎عنوان نمونه می‎‌‎توان به شعار «توطئه چپ و راست، گوینده‎‌‎اش روح‎‌‎الله‎‌‎ست» اشاره کرد. با اینکه شعارهای ضدآمریکایی از ابتدای انقلاب داده می‎‌‎شدند اما پس از اشغال سفارت آمریکا و مشخص‌شدن ماهیت واقعی این سفارت، شعارهای ضدآمریکایی افزایش قابل توجهی پیدا کردند و شعار‎‌‎های «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو/ خون شهیدان ما می‎‌‎چکد از چنگ تو» و «مرگ بر آمریکا» جزو جدانشدنی همه تجمعات مردم شدند.
یکی از مهم‎‌‎ترین صحنه‎‌‎های حضور مردم در دهه1360، مراسم نمازجمعه هفتگی بود. شعارهایی که در نمازجمعه مطرح می‎‌‎شدند، حالت رسمی داشتند و پیام آنها مهم بود؛ در‌واقع نوعی بیانیه رسمی شفاهی برای نظام بود. بیشتر اوقات محمود مرتضایی‎‌‎فر با توجه به اتفاقات روز و مهمان‌های سیاسی و فرهنگی نمازجمعه، شعارهایی می‎‌‎نوشت و قبل از شروع مراسم، آنها را با امام‎‌‎جمعه هماهنگ می‎‌‎کرد تا در مراسم آن روز استفاده شوند. این شعارها تنوع زیادی داشتند که بعضی از آنها در ادامه می‎‌‎آیند: «گوش به فرمان توییم خمینی»، «زنده و جاوید باد راه شهیدان ما»، «خمینی بت‎‌‎شکن امام امت ماست/ رهبری خمینی، اساس وحدت ماست»، «سلام بر خمینی درود بر شهیدان»، «خدایا! خدایا! تا انقلاب مهدی خمینی را نگه‎‌‎دار!»، «گلوله گلوله جواب مفسدین است/ فلسطین فلسطین خانه مسلمین است»، «مرگ بر سه مفسدین، کارتر و سادات و بگین» و «خمینی روح خدا/ فرمانده کل قوا». البته همیشه اینطور نبود که همه شعارها، تأییدشده تریبون نمازجمعه باشند و گاهی شعارهایی هم از طرف مردم مطرح می‎‌‎شد که با واکنش مرحوم مرتضایی‌فر و دیگران، ادامه پیدا نمی‎‌‎کرد؛ مانند شعار «مرگ بر بازرگان».

این خبر را به اشتراک بگذارید