• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120224
+
-

شهدای محراب

شهدای محراب


شهدای محراب 
خمینی آذربایجان
گروهک فرقان، نخستین امام‎‌‎جمعه تبریز را ترور کرد
شهید آیت‎‌‎الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی (1358-1293) 

پنجشنبه، دهم آبان 1358، نخستین عید قربان پس از انقلاب بود. آیت‎‌‎الله قاضی طباطبایی، امام‎‌‎جمعه تبریز، صبح همین روز نماز عید قربان را در میدان نماز تبریز اقامه کرد. حوالی ساعت 7شب وقتی آیت‎‌‎الله از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد شعبان برمی‎‌‎گشت، سر سه‎‌‎راهی مقصودیه، لحظه‎‌‎ای سرعت ماشینش کمی کند شد. یک جوان 26-25ساله از فرصت استفاده کرد و جلوی ماشین را گرفت تا با امام‌جمعه صحبت کند. آیت‎‌‎الله قاضی طباطبایی با روی خوش همیشگی‎‌‎اش از جوان استقبال کرد. در کسری از ثانیه، جوان اسلحه‎‌‎اش را از جیب بیرون کشید و 3تیر به آیت‎‌‎الله شلیک کرد. تیر اول و دوم به سر و کتف او اصابت کرد و تیر سوم هم خطا رفت. ضارب هم به‎‌‎سرعت خودش را میان جمعیت و ماشین‎‌‎ها گم کرد. آیت‎‌‎الله قاضی طباطبایی را به سرعت به بیمارستان رساندند اما تلاش‎‌‎ها فایده‎‌‎ای نداشت و همان شب، آیت‎‌‎الله شهید شد. گروهک فرقان خیلی زود اعلام کرد ترور امام‎‌‎جمعه تبریز کار آنها بوده است. در چند‎‌‎ماه اول بعد از انقلاب، فرقانی‎‌‎ها که به تفاسیر من‎‌‎درآوردی و بی‎‌‎پایه و اساس‌شان از قرآن معروف بودند، بسیاری از شخصیت‎‌‎های مردمی و مغزهای متفکر انقلاب اسلامی را ترور کردند. شهید آیت‎‌‎الله قاضی طباطبایی، علاوه بر اعتبار علمی بالایش، محبوب قلوب مردم آذربایجان بود. در خانه او همیشه روی مردم باز بود و خودش شخصا درخواست‎‌‎های مردم را می‎‌‎شنید و با مردم رودررو حرف می‎‌‎زد. رسیدگی به مشکلات مردم از مهم‎‌‎ترین دغدغه‎‌‎هایش بود، برای همین در ماه‎‌‎های بعد از انقلاب که اوضاع کشور هنوز نابسامان بود، او برای تأمین معیشت مردم به‎‌‎دنبال بازگشایی کارخانه‎‌‎هایی بود که در زمان انقلاب تعطیل شده بودند. با اینکه تعداد نمازجمعه‎‌‎هایی که او اقامه کرده بود، زیاد نبود اما خطبه‎‌‎های نمازجمعه او، خطبه‎‌‎های وحدت‎‌‎آفرین بودند و در خطبه‎‌‎هایش سعی می‎‌‎کرد به مردم آذربایجان در مورد فتنه حزب خلق مسلمان آگاهی و هوشیاری بدهد.

سفیر وحدت
منافقین، دومین امام‎‌‎جمعه تبریز را هم ترور کردند
شهید سیداسدالله مدنی (1360-1292) 

پس از شهادت آیت‎‌‎الله قاضی طباطبایی، آیت‎‌‎الله سیداسدالله مدنی از سوی امام(ره)، امام‎‌‎جمعه تبریز شد. پس از پیروزی انقلاب، حزب خلق مسلمان به رهبری آیت‎‌‎الله سیدمحمدکاظم شریعتمداری، آشوب‎‌‎های فراوانی در آذربایجان و به‎‌‎خصوص تبریز ایجاد کرده بودند. 
آنها تمایلات جدایی‎‌‎طلبانه‎‌‎شان را ضمیمه مخالفتشان با امام (ره) کرده بودند و حرفشان این بود که شریعتمداری که متولد تبریز (ساکن قم) است، باید رهبر آذربایجان شود و اگر امام(ره) مصداق ولایت‎‌‎فقیه باشد، ما این ولایت‎‌‎فقیه را قبول نداریم. در آن زمان در تبریز، افراد زیادی به‎‌‎دلیل اصالت تبریزی شریعتمداری، مقلد او بودند و در ابتدا به حکم مرجعیت او، از حزب خلق مسلمان طرفداری می‎‌‎کردند. اما خیلی زود نیروهای این حزب شروع به کشت و کشتار مردم و تخریب اموال آنها کردند و غائله پرآشوب و خونینی در تبریز به راه انداختند. آنها مدام آیت‎‌‎الله مدنی را تهدید می‎‌‎کردند که اگر نمازجمعه برپا کنی، آتشت می‎‌‎زنیم. به خانه‎‌‎اش هجوم می‎‌‎بردند و حتی تلاش کردند او را ترور کنند اما آیت‎‌‎الله تا زمان شهادتش بدون هیچ ترسی از این تهدیدها، از تریبون نمازجمعه با نقشه‎‌‎های آنها مقابله و تلاش می‎‌‎کرد دست این گروهک را برای مردم رو و بین مردم اتحاد ایجاد کند. پس از شروع جنگ تحمیلی، آیت‎‌‎الله برای روحیه‌دادن به رزمنده‎‌‎ها بارها به مناطق جنگی می‎‌‎رفت و در جمع رزمنده‎‌‎ها حاضر می‎‌‎شد. ساعت 13:40 بعد از ظهر روز بیستم شهریور 1360، بعد از اینکه آیت‎‌‎الله سیداسدالله مدنی، دومین امام‎‌‎جمعه تبریز، نمازجمعه را در میدان نماز تبریز اقامه کرد، لحظاتی در محراب نشست و مشغول تعقیبات نماز شد. در همان حین، جوانی بیست‎ساله‎‌‎ از صف‎‌‎های جلوی جمعیت، از جایش بلند شد و خود را پشت‌سر امام‎‌‎جمعه رساند و دست او را گرفت. آیت‎‌‎الله مدنی که به سمت جوان برگشت، جوان به سرعت او را بغل کرد و در همان حال نارنجکی را که در دست داشت، منفجر کرد. آیت‎‌‎الله مدنی، در همان جا به شهادت رسید. نزدیک 40 نفر از نمازگزاران هم زخمی و 6 نفرشان هم شهید شدند. منافقین، در نشریات خودشان، رسما مسئولیت این ترور را پذیرفتند. این ترور، شروع پروژه ترور ائمه جمعه ایران به وسیله منافقین بود.

نیک‎‌‎سیرت شیرازی
منافقین، آیت‎‌‎الله دستغیب، امام‎‌‎جمعه شیراز را در راه نمازجمعه ترور کردند
شهید آیت‎‌‎الله سیدعبدالحسین دستغیب (1360-1288) 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت‎‌‎الله دستغیب از سوی امام‌خمینی (ره)، امام جمعه شیراز شد. آیت‎‌‎الله در 4دهه‎‌‎ آخر عمرش در شیراز کارهای ماندگار فراوانی به انجام رسانده بود؛ از بازسازی مسجد باستانی و مخروبه عتیق شیراز تا کارهای خیریه عمرانی، خدماتی و آموزشی او، چهره‎‌‎ای مردمی و محبوب از او ساخته بود. نفوذ عمیق آیت‎‌‎الله در قلب‎‌‎های مردم شیراز به‎‌‎دلیل ساده‎‌‎زیستی و نفس حق و خدمات اجتماعی فراوانش به مردم، منافقین را به فکر ترورش انداخت. آنها بعد از کار اطلاعاتی فراوان و شناسایی خانه و برنامه عبور و مرور آیت‎‌‎الله، عملیات ترور او را در روز 13آبان طراحی کردند اما نقشه‎‌‎شان شکست خورد، به همین‎‌‎خاطر تصمیم گرفتند از ترور انتحاری استفاده کنند. ساعت 11:40 پیش از ظهر جمعه، 20 آذر 1360، آیت‎‌‎الله دستغیب به همراه محافظان و همراهانش از خانه‎‌‎اش در پشت مدرسه خان برای اقامه نمازجمعه خارج شد. چند کوچه بیشتر دور نشده بودند که زن منافقی با تظاهر به اینکه می‎‌‎خواهد به آیت‎‌‎الله نامه بدهد، به او نزدیک شد. محافظان آیت‎‌‎الله دستغیب به اشاره آیت‎‌‎الله مانع او نشدند. وقتی زن به آیت‎‌‎الله رسید، بمب همراهش را منفجر کرد و انفجار بسیار شدیدی رخ داد و آیت‎‌‎الله به شهادت رسید. 12نفر از همراهان آیت‎‌‎الله دستغیب ازجمله برادرزاده و نوه او هم شهید و چندده نفر از مردم زخمی شدند. انفجار آن‎‌‎قدر شدید بود که جدا‌کردن قطعات اجساد از یکدیگر ممکن نبود و حتی قطعات بدن‎‌‎های شهدا تا مسجد خان که حدود چند صدمتر از آنجا فاصله داشت هم پرتاب شده بود. آن روز، تنها روزی بود که در شیراز نمازجمعه برگزار نشد؛ پسر آیت‎‌‎الله به جای او به منبر نمازجمعه رفت و خبر شهادت آیت‎‌‎الله دستغیب را به مردم منتظر داد. 

شجاع خیّر
آیت‎‌‎الله صدوقی پس از چندین تلاش ناموفق سازمان منافقین ، ترور شد
شهید آیت‎‌‎الله محمد صدوقی (1361-1288) 


مردم یزد، علاقه خاصی به آیت‎‌‎الله صدوقی داشتند. او در 3دهه آخر عمرش در یزد، علاوه بر فعالیت‎‌‎های سیاسی و دینی، فعالیت‎‌‎های عام‎‌‎المنفعه و خیریه فراوانی هم مانند تأسیس صندوق قرض‎‌‎الحسنه ولی‎‌‎عصر (عج)، سازمان خیریه پزشکی سیدالشهدا، تأسیس مرکز تحقیقات اعصاب و روان و... به انجام رسانده‌بود. علاوه بر این، شجاعت آیت‎‌‎الله صدوقی، زبانزد همه بود. نیروهای رژیم شاهنشاهی چندین بار خانه او را به‎‌‎دنبال واحدی گشتند، اما آخر هم او را پیدا نکردند. پس از پیروزی انقلاب، امام‎‌‎خمینی‎‌‎ (ره) آیت‎‌‎الله صدوقی را به‎‌‎عنوان امام‎‌‎جمعه یزد منصوب کرد و آیت‎‌‎الله هم از سال1358، نمازجمعه را در مسجد ملااسماعیل یزد اقامه می‎‌‌کرد. پس از امام‎‌‎جمعه شدن آیت‎‌‎الله صدوقی، چندین بار سازمان منافقین تلاش کردند تا او را ترور کنند. یک‎‌‎بار فردی که لباس طلبگی پوشیده بود، می‎‌‎خواست خود را به او برساند و بمبش را منفجر کند که موفق نشد. بار دیگر یک موتورسوار به آیت‎‌‎الله حمله کرد، اما او هم شکست خورد. بار سوم هم به ماشین آیت‎‌‎الله صدوقی حمله کردند، اما باز هم ناکام ماندند اما چهارمین نقشه ترور سازمان منافقین برای آیت‎‌‎الله صدوقی حساب‎‌‎شده‎‌‎تر از قبلی‎‌‎ها بود. جوان 25‎‌‎ساله‎‌‎ منافقی با ظاهر مذهبی از چند هفته قبل ترور شروع به رفت‎‌‎وآمد به مسجد حظیره (مسجدی که پایگاه آیت‎‌‎الله صدوقی بود و در آن نمازهای یومیه را اقامه می‎‌‎کرد) کرده بود و خود را بسیجی جا زده بود. روز یازدهم تیر1361، مصادف با دهم‎‌‎ماه رمضان، جوان منافق، بعد از تمام شدن اقامه نمازجمعه، وقتی آیت‎‌‎الله صدوقی می‎‌‎خواست از محراب خارج شود، ناگهان از پشت سر به او حمله کرد و بعد از اینکه دستش را دور گردن آیت‎‌‎الله صدوقی انداخت، بمب همراهش را منفجر کرد و آیت‎‌‎الله را به شهادت رساند.

پیر جبهه‎‌‎ها
سازمان منافقین در بیست‎‌‎وسوم مهرماه 1361، آیت‎‌‎الله اشرفی‌اصفهانی را ترور کرد
شهید آیت‎‌‎الله عطاءالله اشرفی‌اصفهانی (1360-1279) 

در مهرماه 1358علمای کرمانشاه از امام خواستند تا آیت‎‌‎الله عطاءالله اشرفی‌اصفهانی را به‎‌‎عنوان امام‎‌‎جمعه کرمانشاه منصوب کند. پس از شروع جنگ تحمیلی با اینکه نزدیک به 80سال سن داشت، بارها به جبهه‎‌‎های ایلام، قصرشیرین و پادگان ابوذر، گیلانغرب، نوسود، بستان، آبادان، خرمشهر و سومار ‎‌‎رفت و برای رزمنده‎‌‎ها سخنرانی‎‌‎ ‎‌‎کرد. او در سال‎‌‎های حضورش در کرمانشاه حوزه علمیه امام‎‌‎خمینی(ره) را در این شهر تأسیس کرد. مدرسه و مسجد آیت‎‌‎الله بروجردی را بازسازی کرد و کتابخانه این مدرسه را توسعه داد. علاوه بر این برای خانم‎‌‎ها هم حوزه علمیه خواهران راه انداخت. اقدامات و آثار وجودی بی‎‌‎نظیر آیت‎‌‎الله اشرفی‌اصفهانی در کرمانشاه، سازمان منافقین را به فکر حذف او انداخته بود. آنها 3بار اقدام به ترور او کردند. بار اول، بمب صوتی‎‌‎ای در خانه او انداختند، اما ترور شکست‌خورد. بار دوم، می‎‌‎خواستند جلوی در مسجد آیت‎‌‎الله بروجردی، او را با کلاشینکف به رگبار ببندند، اما اسلحه‎‌‎شان گیر کرد. بار آخر، روز 23مهر1361، زمانی‎‌‎که آیت‎‌‎الله اشرفی‌اصفهانی کنار محراب در حال گوش دادن سخنرانی‎‌‎ پیش از خطبه‎‌‎ها بود، یکی از اعضای سازمان منافقین از میان جمعیت بلند شد و خود را به آیت‎‌‎الله رساند. او بعد از اینکه آیت‎‌‎الله اشرفی اصفهانی را بغل کرد، ضامن نارنجکی را که در دست داشت کشید و آیت‎‌‎الله اشرفی‌اصفهانی را به شهادت رساند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید