• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120233
+
-

جمعه خونین

منافقین به‎‌‎عنوان عامل رژیم بعث عراق‌ نمازجمعه تهران را بمب‎‌‎گذاری کردند

جمعه خونین


 24 اسفند 1363، آخرین جمعه آن سال بود. صدام از چند روز قبل تهدید کرده بود که نمازجمعه تهران را بمباران می‎‌‎کند، اما آن روز به جای آنکه نمازجمعه خلوت‎‌‎تر از روزهای قبل باشد، شلوغ‎‌‎تر شده بود. امام‌جمعه آن روز، رئیس‎‌‎جمهور وقت، آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای بود. ساعت دوازده و بیست‎‌‎ونه دقیقه بود و آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای در حال ایراد خطبه دوم نمازجمعه بودند. موضوع صحبت امام‌جمعه درباره تفاوت‎‌‎های اندیشه‎‌‎های دکتر مصدق و آیت‎‌‎الله کاشانی بود. وقتی آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای جمله «مرحوم آیت‎‌‎الله کاشانی یک فرد مکتبی بود...» را گفتند، ناگهان صدای بلندی از انتهای زمین چمن آمد و موج انفجار همه جا را لرزاند.
چند لحظه‎‌‎ای غوغا شد. آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای برای چند ثانیه از پشت منبر پایین آمدند و محمود مرتضایی‎‌‎فر پشت تریبون رفت و شعار ‎‌‎الله‎‌‎اکبر داد تا مشخص شود اوضاع از چه قرار است. با اینکه امکان سوءقصد به رئیس‎‌‎جمهور خیلی زیاد بود، اما ایشان بلافاصله تصمیم گرفتند که خطبه را ادامه بدهند، به همین‎‌‎خاطر مرتضایی‎‌‎فر دوباره پشت تریبون رفت و گفت: «توجه فرمایید! توجه فرمایید! ریاست محترم جمهور به خطبه‎‌‎های عالمانه خود ادامه می‎‌‎دهند». مردم در همین فاصله کوتاه آرام‎‌‎تر شدند و پس از شعارهای «الله اکبر»، «مرگ بر آمریکا»، «جنگ جنگ تا پیروزی» و «منافق مسلح اعدام باید گردد» نمازگزاران، ایشان خطبه‎‌‎ دوم نمازجمعه را ادامه دادند.
آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای پس از شعارهای مردم گفتند: «هفته‌‎‌‎ای که گذشت، برای جمهوری اسلامی ایران هفته مقابله به مثل بود. در مقابل شرارت‎‌‎ها، در مقابل جنایت‎‌‎ها و در مقابل خباثت‎‌‎ها همه دیدند که ما مقابله به مثل می‎‌‎کنیم و مشت را با مشت محکم‎‌‎تری پاسخ می‎‌‎دهیم. اگرچه دشمن ما یک دشمن ناجوانمرد و خبیث است، اما این چیزی نیست که نیاز به استدلال داشته باشد. برای او وقتی که در میدان جنگ نمی‎‌‌تواند مقاومت کند، وقتی تودهنی در میدان جنگ می‎‌‎خورد، برای او شهر، روستا، بیمارستان، محل نمازجمعه و اجتماع انبوه مردم غیرنظامی تفاوتی نمی‎‌‎کند و هر جایی که از دستش بربیاید را می‎‌‎زند. ما تهدید کردیم و گفتیم خباثت نکنید. گفتیم از انتقام ما بترسید. ما توانایی داریم و می‎‌‎توانیم مقابله به‌مثل بکنیم، اما جدی نگرفتند و باور نکردند و دیدید که مقابله به مثل ما به یک جبهه هم منحصر نماند. ما در همه جا، مراکز اساسی و حساس را مورد تهاجم و هدف قرار‌دادیم و مقابله به‌مثل کردیم. الان به شما می‎‌‎گویم، ما همین حرکت وحشیانه را که الان انجام داد، با کمال شدت و قدرت مقابله به‌مثل خواهیم کرد». منظور آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای از مقابله به‌مثل پاسخ 3روز قبل جمهوری اسلامی ایران به حملات موشکی رژیم بعث عراق به شهرها و مناطق مسکونی با شلیک نخستین موشک بالستیک اسکاد‌بی‌ به مواضع عراق و البته عملیات بدر بود که در جبهه‎‌‎های جنوب در حال اجرا بود.
پس از شعارهای فراوان و پرشور نمازگزاران، آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای ادامه دادند: «همانطور که از شعارهای شما برادران عزیز هم فهمیده می‎‌‎شود، این صدای انفجاری که رخ داد، مربوط به یک حرکت منافقانه رذالت‎‌‎آمیزی بود که در بحبوحه جنگ این مردم، عوامل و مزدوران خائن استکبار جهانی در نمازجمعه این بمب دستی را کار گذاشته بودند». پس از این سخنان امام‌جمعه، مردم با شعار «مرگ بر منافق» و «حسین حسین شعار ماست/ شهادت افتخار ماست» ایشان را همراهی کردند. اما این پایان ماجراهای نمازجمعه آن روز نبود. وقتی آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای در حال اقامه نماز بودند، هواپیماهای عراقی در آسمان تهران ظاهر شدند؛ امام‌جمعه تهران با نهایت آرامش و با صدای محکم و بلند داشتند قنوت می‎‌‎خواندند و در همان حال صدای ضدهوایی‎‌‎هایی که به سمت هواپیماها شلیک می‎‌‎کردند، از اطراف دانشگاه تهران شنیده می‎‌‎شد. با وجود صدای بلند ضدهوایی‎‌‎ها و هواپیماها مردم انگار نه انگار که اتفاقی افتاده‌است، در صفوف به هم فشرده، پشت سر ایشان نماز را تا به آخر با آرامش خواندند.
بعدا مشخص شد که نیروهای منافقین، با جاسازی بمب در جانماز، آن را وارد دانشگاه تهران کرده بودند و قصدشان این بود که خود را به جلوی جایگاه برسانند و بمب را آن‎‌‎جا منفجر کنند اما نتوانسته بودند از بازرسی دوم نمازجمعه بگذرند و به ناچار آن را در انتهای زمین چمن و دور از جایگاه گذاشته بودند. برنامه منافقین در قراری هماهنگ با رژیم بعثی عراق، این بود که بمب را در زمان حضور هواپیماهای عراقی در آسمان تهران منفجر کنند تا اینطور به‎‌‎نظر بیاید که هواپیماهای عراقی نمازجمعه تهران را بمباران کرده‎‌‎اند. اما بمب نیم‌ساعت زودتر منفجر شد و نمایش تبلیغاتی خونین منافقین، ناموفق ماند. در اثر این بمب‎‌‎گذاری سازمان منافقین، 14نفر از نمازگزاران شهید و 88نفر هم زخمی شدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید