• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 25 فروردین 1397
کد مطلب : 12023
+
-

آمار اشتغال استان واقعی نیست

نماینده بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی: محرومیت ‌در روستاهای شهرستان آوج و بویین زهرا از استان‌های همجوار بیشتر است

اشتغال
آمار اشتغال استان واقعی نیست




نماینده بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی گفت: آمارهای ارائه‌شده در خصوص ایجاد ۲۰ هزار شغل در استان واقعی نیست و باید مبنای ما بیمه‌شده جدید، تعدیل نیرو و شغل پایدار باشد. 
به گزارش مهر، «روح‌الله‌بابایی صالح» در جلسه بررسی طرح‌های اقتصادی و اشتغال روستایی که روز پنجشنبه با حضور رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در استانداری برگزار شد، گفت: اگر از مناطق محروم و روستایی در برنامه‌ریزی برای اشتغال غفلت کنیم آسیب می‌بینیم و اعتماد بسیاری از گروه‌های جامعه را از دست می‌دهیم. 
وی افزود: محرومیت ‌در روستاهای شهرستان آوج و بویین زهرا از استان‌های همجوار بیشتر است.

نماینده بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل حمایت نشدن از طرح‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه متوقف شده و به سرانجام نرسیده است.
وی اضافه کرد: اینکه ۵ میلیون تومان به یک نفر بدهیم و اعلام کنیم بیکاری حل شده است باید راستی‌آزمایی شود. 
وی گفت: باید به‌دنبال ایجاد شغل واقعی برای مردم باشیم و اینکه در آمارها به تعدیل نیرو و بیمه‌شده جدید توجه نشود ما را از واقعیت دور می‌کند. 


نرخ بیکاری را کاهش می‌دهیم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: در چشم‌انداز ترسیم‌شده در برنامه‌ریزی استان برای سال‌های آینده، تلاش می‌کنیم ‌ نرخ بیکاری استان را به 8 ‌درصد کاهش دهیم. 
«مسعود بابایی» در جلسه بررسی طرح‌های اقتصادی و اشتغال روستایی که با حضور رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در استانداری برگزار شد، گفت: مشارکت اقتصادی در روستاهای استان 39 درصد و میانگین کشوری ۳۲ درصد است و نرخ بیکاری هم از ۱۲ به ۱۰ درصد رسیده که بیانگر کارهای انجام شده است. 

وی اضافه کرد: هرچند اگر نرخ مشارکت بالا باشد دلیل رونق نیست اما کاهش نرخ بیکاری بیانگر برنامه‌ریزی مناسب و هدف‌گذاری درست است که در قزوین این کار صورت گرفته است. 
بابایی گفت: بر اساس سند اشتغال و چشم‌انداز ترسیم شده باید سالانه ۸ دهم‌درصد از نرخ بیکاری کم شود تا بتوانیم در برنامه‌ریزی‌ها وضعیت بیکاری را در مجموع به 8 ‌درصد برسانیم.  وی افزود: از 6 هزار میلیارد تومان اعتبارات صندوق توسعه ملی حدود ۱۳۳ میلیارد تومان به استان داده خواهد شد. بابایی اضافه کرد: تاکنون ۹۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ابلاغ شده است که برای آن برنامه‌ریزی خواهیم کرد. 


تحقق ۲۰ هزار شغل در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: در سال گذشته ۲۰ هزار و ۵۰۰ شغل در استان ایجاد شد که ۱۱ هزار و ۸۵۲ مورد آن بیمه‌شده جدید و ‌ ۸۰۴۲ نفر آنها مرد و ۳۸۰۰ نفر زن بودند. 
وی اضافه کرد: ۱۰ هزار و ۵۶۷ طرح در سامانه کار ثبت‌نام کردند که ۳۲۰۲ طرح در مرحله ثبت‌نام است و ۷۱۹۶  طرح ‌ مربوط به میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و صنعت است و ۱۶۹ طرح نیزمختومه شد. 
بابایی گفت: ۲۹۹ طرح در کمیته استانی بررسی شد که از میان آنها ۲۱۲ طرح تأیید و ۸۷ طرح رد شد و همین نشان می‌دهد عملکرد دستگاه‌ها‌ در این زمینه خوب بوده است. 
وی گفت: تاکنون ۱۹۶ طرح با ۱۸ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان در بانک‌ها در دست بررسی است که با اجرای آنها برای ۷۰۸ نفر فرصت شغلی ایجاد می‌شود. 


توسعه اشتغال روستایی 

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قزوین نیز در این جلسه گفت: توسعه اشتغال و اجرای طرح‌های اقتصادی در قزوین باید بر اساس سند آمایش باشد تا هزینه‌های بیشتری به استان تحمیل نشود. 
«ابوالفضل یاری» گفت: باید در جلسات کارشناسی دنبال تصمیم اجرایی برای اشتغال باشیم و فرصت‌ها را از دست ندهیم. وی افزود: اینکه بیش از ۱۰ هزار نفر برای اشتغال روستایی در استان ثبت‌نام کرده‌اند جای نگرانی دارد زیرا نشان می‌دهد توجیه کارشناسی نداریم و هر فردی فکر می‌کند می‌تواند تسهیلات بگیرد.

یاری گفت: اگر نگاه کارشناسی نداشته باشیم از هدف دور می‌شویم و‌ باید روستاییان را توجیه کنیم که اگر قادرند طرحی را اجرا کنند وارد سامانه شوند. وی اضافه کرد: اینکه فقط عرضه را تحریک کنیم و به تقاضا فکر نشود منطقی نیست و لازم است برای اشتغال و تولید محصول هم تدبیر کنیم. وی با انتقاد از حرکت تدریجی برخی بانک‌ها در دادن تسهیلات گفت: باید روند پرداخت تسهیلات تسریع شود و در کنار آن از ظرفیت‌های موجود بهترین استفاده را داشته باشیم. 
وی گفت: سال‌هاست که سند آمایش استان تهیه شده اما توسعه صنعتی مطابق آن صورت نمی‌گیرد. اگر در کنار نواحی ایجاد شده باز هم بخواهیم شهرک و نواحی صنعتی ایجاد کنیم درآینده با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهیم شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید