
عاشقانه، به رنگ جنون

محدثه واعظیپور_روزنامهنگار
رگ خواب
حمیدنعمتا... 1395
آنچه در «رگ خواب» تازه و خیرهکننده است، نمایشی است که فیلم از احوال و روحیه مینا (لیلا حاتمی) در یک رابطه عاشقانه به نمایش میگذارد. همین ویژگی نقطهای است که مخالفان و موافقان فیلم بر سر آن بحث میکنند. مخالفان، فیلم را ضدزن میدانند و معتقدند نعمتالله با نمایش شخصیت مینا، زنان را موجوداتی مفلوک نشان داده اما دوستداران فیلم، در این رابطه عاشقانه که یک سوی آن نیاز مینا و سوی دیگر آن منفعتطلبی کامران (کورش تهامی) است، واقعیت روابط امروز را میبینند. فیلم، عاشقانهای است مربوط به روزگار خود؛ همانطور که «هامون» محصول زمانهای است که تکرار نمیشود. مینا، شکار شکارچی جذابی میشود که نمیخواهد به عشق تن بدهد. خودویرانگری مینا، اتفاقی است که بسیاری از زنان در چنین موقعیتهایی گرفتارش میشوند. بسیاری از آنها چون او آواره یا کارتنخواب نمیشوند، اما همچون مینا تا مرز فروپاشی پیش میروند. فیلم انرژیاش را از دو بازی خوب میگیرد. کورش تهامی بهترین بازی سالهای فعالیتش را دارد، در نقش بدمنی جذاب که در سکانس درگیری با مینا در رستوران، ضعیف و حقیر بهنظر میرسد و لیلا حاتمی که معصومیت، سادگی و زیبایی شکننده را نمایش میدهد. فیلم پر از سکانسهای به یادماندنی است. ازجمله سکانسی که مینا در تنهایی به عکس کامران در گوشیاش نگاه میکند و آرامآرام عاشق مردی میشود که برای رفتن، آمده است.