• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120194
+
-

ساماندهی گروه‌های مردمی در پویش«همیاران سلامت» فرهنگسرای خاوران

دست در دست هم تا روز شکست کرونا

دست در دست هم تا روز شکست کرونا

سارا جعفرزاده


 فرهنگسرای خاوران به‌عنوان قطب فعالیت‌های فرهنگی و جهادی در عرصه مبارزه با کرونا در منطقه 15 از همان ابتدای اسفند ماه سال گذشته و همزمان با شیوع ویروس کرونا با تشکیل قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) در عرصه‌هایی مانند تولید«گان»، «ماسک» و «دستکش» قدم برداشت که تاکنون این حرکت جهادی ادامه داشته است.

 اخیراً و از حدود یک ماه قبل اقدامات جهادی این مجموعه رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته و در عرصه‌های مختلف شاهد فعالیت گروه‌های جهادی هستیم. این روزها فرهنگسرای خاوران با راه‌اندازی پویش «همیاران سلامت» سعی دارد به فعالیت‌های خود ابعاد بیشتری بدهد و در این میان، گروه‌های جهادی در زمینه‌های مختلف با این مرکز همکاری می‌کنند تا بلکه همه با هم بتوانند این ویروس منحوس را ریشه‌کن کنند. بخشی از فعالیت‌های این پویش در زمینه فرهنگسازی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بخشی هم در زمینه یاری رساندن به کادر درمان است. در ادامه این گزارش با جزئیات پویش «همیاران سلامت» بیشتر آشنا می‌شوید. 

پویش«همیاران سلامت» برنامه فرهنگی و اجتماعی متناسب با شرایط فعلی، مواجهه با کرونا و با هدف یاری رساندن به کادر درمان است که این روزها توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تدارک دیده شده و توسط فرهنگسرای خاوران در منطقه 15 اجرا می‌شود. «سیدعلیرضا فاطمیان‌پور» معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: «از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا شکل کار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کمی تغییر کرد و بیشتر جنبه جهادی به خود گرفت.

در این زمینه، کانون‌های مردمی بخش جهادی ساماندهی شدند و اقدامات مختلفی از جمله تولید ماسک و ملزومات ضدعفونی و توزیع این اقلام توسط آنها انجام شد. به مرور زمان موضوعات جدیدی در این گروه‌های جهادی مطرح شد و احتیاج به مانور جدیدی در این زمینه بود که در نهایت شیوه‌نامه همیاران سلامت تنظیم شد.» فاطمیان‌پور با اشاره رویکردهای همیاران سلامت ادامه می‌دهد: «پویش مردمی همیاران سلامت در شهر تهران، در 5 بخش اصلی «تولیدات رسانه‌ای»، «نیروهای جهادی»، «پاک کار»، «همیار کوچک» و «قدر دانیم» به یاری کادر درمان آمده است.»

 ساماندهی نیروهای جهادی 
سیدعلیرضا فاطمیان‌پور/معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری
 

این روزها پویش«همیاران سلامت» بر محور نیروهای جهادی اداره می‌شود و این بخش از فعالیت‌ها را می‌توان مهم‌ترین رکن این پویش ویژه دانست. فاطمیان‌پور در این‌باره می‌گوید: «بخش ساماندهی نیروهای جهادی به سه پویش دیگر از جمله «پیشگیران»، «درمانگران» و «دیده بان» تقسیم‌بندی می‌شود.

در پویش پیشگیران از ظرفیت نیروهای جهادی خودجوش و مردمی که اکثراً جوان هستند استفاده می‌کنیم که این افراد با حضور در اماکن پر تردد مانند ایستگاه‌های مترو، ایستگاه‌های اتوبوس، معابر و میدان‌های اصلی شهر به افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده‌اند، تذکر دوستانه می‌دهند و با اهدای ماسک آنها را به رعایت بهداشت دعوت می‌کنند.

همچنین در پویش«درمانگران» ایستگاه‌هایی راه‌اندازی شده و از افراد داوطلبی که به سن قانونی رسیده‌اند برای حضور در بیمارستان‌ها ثبت‌نام می‌شود که این افراد در بیمارستان‌ها به کمک بیمارانی می‌روند که به تنهایی از پس کارهای خود برنمی‌آیند. کارهایی مانند برقراری تماس تصویری برای ارتباط با خانواده بیمار به وسیله موبایل بیمار. در پویش«دیده‌بان» هم با راه‌اندازی کانون‌های محلی و کمک نیروهای جهادی و داوطلب برای اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا و ابلاغ آن به اهالی هر محله به‌ویژه محله‌های آسیب‌پذیر اقدام می‌شود.»

  •  نصب نشان«پاک کار» در واحدهای صنفی 

بخش سوم پویش همیاران سلامت، «پاک کار» است که با هدف‌ ترویج فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محله‌ها در حال اجرا است. فاطمیان‌پور در خصوص پویش«پاک کار» هم می‌افزاید: «این پویش توسط فرهنگسرای کار راه‌اندازی شده و اساس کار گروه‌های جهادی در این پویش به این شکل است که کسب و کارهای محلی و واحدهای صنفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند توسط کانون‌های جهادی شناسایی و با حضور در محله‌ها و مقابل واحد صنفی‌شان از آنها تقدیر می‌شود و نشان پاک کار در محل فعالیتشان نصب می‌شود.»

فاطمیان‌پور همچنین به «تولیدات رسانه‌ای» اشاره می‌کند و می‌گوید: «دوستانی در بخش تولید محتوای رسانه‌ای با ما همکاری می‌کنند و در فضای مجازی برنامه‌هایی با موضوع همیاران سلامت تدارک می‌بینند که در زمینه آمادگی شهروندان، اهالی محله‌ها و گروه‌های خودجوش برای پیوستن به این پویش است و به مخاطبان از این طریق اطلاع‌رسانی می‌شود.»

  •  اهدای نشان همیار کوچک سلامت به کودکان

یکی از نکاتی که در پویش «همیاران سلامت» به آن توجه شده شرکت دادن کودکان در این پویش مردمی است که از آن با عنوان «همیار کوچک» یاد می‌شود. فاطمیان‌پور درباره بهره‌مندی از ظرفیت و توانایی کودکان در این پویش می‌گوید: «رویکرد ما در این بخش استفاده از برخی رفتارهای کودکان در حوزه فرهنگسازی است مانند رفتارهای نمادین آنها در زمینه‌هایی مانند بستن کمربند ایمنی و رفتار ترافیکی که با حضور کودکان بسیار موفق عمل کرده است. ما هم در این بخش به کودکان آموزش‌های لازم را در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه می‌دهیم و از آنها خواسته می‌شود فرهنگسازی را از چارچوب خانواده خود آغاز کنند. تا در نهایت به اغناء افکار عمومی برسند.»

او می‌افزاید: «در این پویش از کودکان می‌خواهیم از نحوه استفاده از ماسک توسط خود و اطرافیان و شست وشوی دست‌ها عکس و فیلم تهیه کرده و در این کمپین شرکت کنند. به کودکان شرکت‌کننده در این کمپین نشان همیار کوچک سلامت اهدا می‌شود. در واقع این همیاران کوچک از نظر فرهنگسازی می‌توانند تأثیرات مطلوبی در جامعه و خانواده خود بگذارند.»

  •  قدردانی از کادر درمان

آخرین بخش از پویش همیاران سلامت به اجرای برنامه «قدردانیم» اختصاص دارد که در این بخش با توجه به اینکه ممکن است وضعیت روحی برخی از پرستاران در حال حاضر چندان مساعد نباشد و تحت فشار کار و مشکلات روحی ناشی از مرگ و میر بیماران در اطراف خود قرار داشته باشند، برنامه‌ای تدارک دیده شده که در آن به دلایل ذکر شده در برنامه «قدردانیم» تصاویر و دل نوشته‌های شهروندان به همراه نقاشی کودکان و نوجوانان و دست سازه‌های هنری مردمی توسط جهادگران جمع و در نهایت به کادر درمان اهدا می‌شود. 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :