لیلا حبیبی /مدیر اداره محیطزیست منطقه 4
وسایل نقلیه متهم اصلی آلودگی هوا
در منطقه ۴ و حریم آن، کارگاههای صنعتی و کارخانههای زیادی قرار دارد که هرکدام از آنها به نوعی عاملی برای آلوده کردن هوا محسوب میشوند. اما دلیل دیگر رخداد این معضل، ترافیک سنگینی است که در بزرگراهها و شریانهای اصلی این منطقه دیده میشود. «لیلا حبیبی» مدیر اداره محیطزیست منطقه ۴ در اینباره میگوید: «منابع آلودهکننده هوا، در منطقه ۴ به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم میشود. منابعی که بهصورت مستمر ذرات آلاینده در هوا منتشر میکنند مانند پایانههای مسافربری، جایگاههای سوخترسانی و کارگاههای صنعتی اما منابع متحرک آلودهکننده هوا، وسایل نقلیه شخصی و عمومی است.» موضوع دیگری که حبیبی به آن اشاره میکند، تعمیرگاههای خودرو در نواحی ۲، ۳، ۴ و ۵ است که باعث شده روزانه شهروندان زیادی برای تعمیر خودروگذرشان به این منطقه بیفتد و همین میتواند عامل مهمی برای افزایش آلایندههای هوا باشد. او ادامه میدهد: «همچنین کارگاههای مبلسازی و نجاری خیابان دلاوران یا دانشگاه علم و صنعت هم روزانه شهروندان زیادی را روانه منطقه میکند که همین مسئله در تشدید آلودگی هوا میتواند نقش داشته باشد.»
پیشنهادهای کاربردی برای کاهش آلایندههاطبق مطالعات انجام شده، بیش از ۸۰درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک یا وسایل نقلیه است. منطقه ۴ هم از این قاعده مستثنا نیست و در نواحی ۴ و ۵ آن بهخصوص محله علم و صنعت و رسالت که گره ترافیکی زیاد است وجود دارد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه ۴ در خیابان هنگام ابتدای خیابان طاهرخانی نصب شده و در روزهایی که راهبندان باشد خبر از ناسالمی هوای محله میدهد. اداره محیطزیست منطقه ۴، برای مدیریت این مشکل راهکارهایی ارائه داده است. به باور حبیبی، مهمترین دلیل آلودگی هوا، بخارات سمی و ترکیبات آلی فرار جایگاههای سوخت است که با نصب سیستم بازیابی بخار به دستگاهها میتوان مانع از انتشار مواد آلاینده شد. او ادامه پیشنهاد میدهد: «اصلاح هندسی خیابانها خود عامل دیگری است که میتواند به کاهش ترافیک کمک کند و با رفع راهبندان، قطعاً آلودگی هوا کم میشود. استفاده از مبدلهای کاتالیستی در تاکسیها اگر بهصورت رایگان نصب یا تعویض شود میتواند به دفع آلایندههای هوا کمک شایانی کند.»