• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 دی 1399
کد مطلب : 120159
+
-

فشار بیشتر تورم به طبقات ضعیف

میزان تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در دهک‌های اول تا چهارم، یعنی اقشار فقیرتر جامعه در آذر‌ماه به محدوده 60درصد رسید


با وجود آنکه نرخ تورم ماهانه در آذرماه با کاهش مواجه شده، اما آمارها نشان می‌دهد فشار اقتصادی به طبقات ضعیف جامعه بیشتر شده است. مطابق تازه‌ترین اطلاعات مرکز آمار، تورم ماهانه دهک‌های اول تا چهارم بیشتر از دهک‌های پردرآمد و حتی بسیار بیشتر از میانگین تورم ماهانه (2درصد) بوده است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد: میزان تورم نقطه به نقطه‌ برای این طبقات اجتماعی در بخش هزینه‌های خوراکی و آشامیدنی نیز در آذر‌ماه بیشتر از ثروتمندان بوده است.
به‌گزارش همشهری، مطابق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه در آذر امسال به 2درصد رسیده که نسبت به تورم 5.2درصدی آبان کاهش محسوسی نشان می‌دهد. اما این همه واقعیت‌ نیست، زیرا این عدد فقط میانگین کلی تورم ماهانه را نشان می‌دهد و سطح تورم در سطوح مختلف جامعه و حتی در استان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بانک مرکزی وعده داده میانگین تورم سالانه تا خرداد سال1400 در دالان 22درصد حفظ خواهد شد. مطابق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار میزان تورم سالانه تا پایان آذر‌ماه در محدوده 30.5درصد، بالاترین میزان تورم سالانه از اردیبهشت امسال تاکنون بوده و با دالان هدف‌گذاری‌شده در محدوده 22درصد فاصله زیادی دارد. با این حال امیدواری برای کاهش تنش‌های سیاسی و کاهش قیمت ارز به افزایش امیدواری برای کاهش تورم و همینطور کاهش انتظارات تورمی منجر شده است. اقتصاد‌دانان امیدوارند با کاهش قیمت ارز و انتظارات تورمی، از حرارت آتش تورم کاسته شود.

افزایش فشار اقتصادی بر طبقات ضعیف
داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد فشار هزینه‌ای به دهک‌های ضعیف جامعه در آذر‌ماه امسال بیشتر از سایر دهک‌های جامعه بوده است. این اطلاعات نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه دهک‌های اول تا چهارم که ضعیف‌ترین طبقات جامعه از نظر اقتصادی هستند، بیشتر از سایر دهک‌ها بوده و حتی 1.5 تا 1.6برابر میزان تورم ماهانه کل کشور (2درصد) بوده است.
در مقابل اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد میزان تورم ماهانه در دهک اول جامعه 3.1، دهک دوم 3.2، دهک سوم 3.1 و دهک چهارم 3درصد بوده است درحالی‌که در همین مدت میزان تورم ماهانه در دهک دهم، یعنی برخوردارترین و ثروتمندترین طبقه جامعه، منفی‌0.2درصد بوده؛ یعنی فشار تورم بر دهک ثروتمند 10درصد کمتر از نرخ تورم ماهانه در کل کشور بوده است.
اطلاعات تکمیلی‌تری که ثابت می‌کند فشار اقتصادی بر طبقات ضعیف بیشتر بوده، مربوط به تورم نقطه به نقطه است. این اطلاعات تأیید می‌کند تورم نقطه به نقطه در بخش هزینه‌های خوراکی و آشامیدنی در دهک‌های اول تا چهارم بیشتر از سایر دهک‌ها بوده و در بین این 4دهک به 60درصد رسیده است. مطابق اطلاعات مرکز آمار، محصولات خوراکی و آشامیدنی سومین نرخ رشد را در میان کالا‌ها دارد و سطح عمومی قیمت محصولات خوراکی و آشامیدنی براساس تورم نقطه به نقطه 58درصد افزایش یافته، اما این میزان رشد حتی در دهک‌های اول تا چهارم بیشتر هم بوده است.
برآورد آثار عینی این تورم در این طبقات کم‌درآمد کار دشواری است با این حال می‌توان گفت با توجه به اینکه بخش عمده سبد هزینه‌های خانواده‌های ضعیف برخلاف ثروتمندان شامل هزینه‌های خوراکی و آشامیدنی می‌شود، این افزایش هزینه‌های خوراکی و آشامیدنی اثر مضاعفی بر سطح معیشت و اقتصاد خانواده‌های کم‌درآمد برجای گذاشته است. مطابق داده‌های مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه در بخش خوراکی و آشامیدنی در دهک اول جامعه که ضعیف‌ترین طبقه جامعه از نظر اقتصادی است، در آذر‌ماه امسال به 59.2 و در دهک دوم به 60درصد رسیده است. دهک‌های سوم و چهارم هم به‌ترتیب 59.9 و 59.4درصد تورم را در آذر‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند، درحالی‌که شاخص تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در دهک دهم یا ثروتمندان 55.3درصد بوده است.

تورم استان‌ها
اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد میزان تورم ماهانه در آذرماه امسال به 2درصد رسیده که در مقایسه با تورم 5.2درصدی آبان‌ماه کاهش محسوسی نشان می‌دهد، با این حال این میزان تورم در استان‌های مختلف متفاوت است. اطلاعات جزئی‌تری که دیروز مرکز آمار ایران منتشر کرد، نشان می‌دهد در آذر‌ماه امسال بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارها، مربوط به استان آذربایجان غربی با 
4‌5درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خوزستان با 1.0درصد افزایش بوده است. این گزارش نشان می‌دهد شهروندان آذربایجان غربی از نظر تورمی فشار بیشتری را نسبت به مردم خوزستان تجربه کرده‌اند و سطح عمومی قیمت‌ها در آذر‌ماه در آذربایجان غربی با سرعت بیشتری رشد کرده است. با این حال، اگر میزان تورم را در یک دوره یکساله بررسی کنیم، متوجه می‌شویم بیشترین میزان تورم سالانه در استان هرمزگان ظهور کرده زیرا تورم سالانه این استان هم‌اکنون به 35.3درصد رسیده که این میزان 16درصد بیشتر از میانگین تورم سالانه کل کشور (30.5‌ درصد) است. در همین مدت کمترین میزان تورم سالانه را شهروندان آذربایجان غربی تجربه کرده‌اند و‌ به‌طور متوسط 27.2درصد از قدرت خرید خانوارهای ساکن این استان کاسته شده است.

کاهش قدرت خرید روستایی‌ها
اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در آذر‌ماه امسال میزان تورم در روستاها بیشتر از شهرها بوده است. طبق داده‌هایی که مرکز آمار ایران از سطح عمومی قیمت‌ها در سطح شهرها و روستاها ارائه داده، خانوارهای شهری در این ‌ماه 1.9درصد از قدرت خریدشان کم شده درحالی‌که در همین مدت روستایی‌ها 2.7درصد از قدرت خریدشان را در مقایسه با آبان از دست داده‌اند. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد در این ‌ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان خراسان رضوی با 4.3درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سمنان با 0.4درصد افزایش بوده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه برای ‌خانواده‌های روستایی 48درصد بوده که بیشترین آن مربوط به استان همدان با 58.1درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 39.5درصد بوده است. در شهر‌ها نیز بیشترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با 4.9درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و گیلان با یک درصد افزایش بوده یعنی به همین میزان از قدرت خرید شهروندان این استان‌ها در یک‌ماه گذشته کاسته شده است.

افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل
اطلاعات مرکز آمار ایران همچنین نشان می‌دهد در یک سال گذشته بیشترین رشد تورم در میان کالاها مربوط به هزینه‌های حمل‌ونقل بوده است، به‌طوری که شاخص تورم در بخش حمل‌ونقل در آذر‌ماه امسال در مقایسه با ‌ماه مشابه سال قبل 65.2درصد افزایش نشان می‌دهد. بعد از حمل‌ونقل، مبلمان و لوازم خانگی ‌در جایگاه دوم قرار گرفته است، به‌طوری که سطح عمومی قیمت‌ها در این بازار 59.6درصد افزایش یافته است. خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در این فهرست رتبه سوم را به‌خود اختصاص داده‌اند و اطلاعات مربوط به شاخص تورم نقطه به نقطه در این بخش نشان می‌دهد که سطح عمومی قیمت‌ها در این بخش در آذر‌ماه امسال نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل 58درصد متورم‌تر شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید