• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 دی 1399
کد مطلب : 120154
+
-

رونمایی از چهره قبض برق امید


قبض‌های جدید برق را اگر دیدید، زیاد تعجب نکنید و بی‌جهت راهی ادارات برق نشوید. قبل از اینکه فکر کنید اتفاقی رخ داده باید بدانید که شرکت توانیر از شمایل جدید قبض برق امید رونمایی کرده است. بله، درست حدس زدید؛ نخستین قبض‌های برق که البته کاغذی نیست و می‌شود از سایت‌های ادارات برق فایل آن را گرفت. این قبض‌‌ها قیافه جدیدی دارند و در آنها میزان صرفه‌جویی یا اضافه مصرف هم نشان داده شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) هدف از طراحی قبض جدید برق را افزایش آگاهی مردم نسبت به نحوه مصرف دانست که اطلاعات لازم برای تغییر نگرش و بهبود وضعیت مصرف برق را در ۱۰بخش مختلف به آنان ارائه می‌دهد.
به گزارش همشهری، عبدالامیر یاقوتی ویژگی قبض جدید را ایجاد سیستم ارتباط مؤثر با مشترک در بستر دیجیتال اعلام کرد که علاوه بر ارسال پیامکی قبض برق، مجموعه‌ای از اطلاعات مورد نیاز و مؤثر در تغییر نگرش و رفتار مصرفی مشترکان به‌وسیله آدرس الکترونیک ارسال‌شده در پیامک قبض، قابل دسترسی است. او توضیح داد: قبض جدید از ۱۰بخش تشکیل شده است. بخش نخست قبض برق به شکل سابق درج شده و بخش دوم چگونگی مصرف برق مشترک نسبت به مشترکان اطراف و سایر مشترکان آن شهرستان مقایسه شده و فاصله مشترک با الگوی کم‌مصرفی به‌وسیله یک منحنی میله‌ای نمایش داده می‌شود. او افزود: بخش سوم نمایشگر عقربه‌ای وضعیت قرارگیری مشترک به لحاظ الگوی کم‌مصرفی، خوش‌مصرفی و پرمصرفی را نشان می‌دهد و در بخش چهارم وضعیت مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل و پیش‌بینی میزان مصرف دوره بعد، قابل رویت است و به مشترک نشان می‌دهد درصورت کنترل مصرف، ضمن حذف جرایم پرمصرفی، امکان بهره‌مندی از تعرفه برق امید را دارد. او بخش پنجم را نمایانگر رتبه مصرفی مشترک در سطح شهر و در مقایسه با سایر مشترکان اعلام کرد که نشان می‌دهد چه تعداد مشترک کمتر از انشعاب برق آن قبض مصرف می‌کنند. یاقوتی افزود: میزان پاداش یا هزینه رعایت‌نکردن الگوی مصرف مشترک به همراه مبلغ قبض و مهلت پرداخت درج‌شده و علاوه بر آن وضعیت ولتاژ برق مشترک، در زمان قرائت کنتور که به شکل مکانیزه برداشت شده، درج شده است. به گفته او، این امکان با توجه به امکانات اندازه‌گیری، اکنون مربوط به مناطق شهری است و در قالب یک برنامه حداکثر 4ساله در سراسر کشور به مرحله اجرا درمی‌آید. این مقام مسئول از درج نمودار بصری در بخش هفتم خبر داد که اطلاعات تکمیلی افزایش یا کاهش مصرف برق مشترک نسبت به دوره مشابه سال قبل را اعلام می‌کند و در بخش بعدی ابزارهای جدید افزایش کیفیت خدمات برق مانند سامانه «برق من» یا لینک مربوط به خدمات غیرحضوری و غیره معرفی می‌شود.
او با اشاره به درج محتوای آموزشی با عنوان «بیشتر بدانیم بهتر مصرف کنیم» در بخش نهم، از معرفی ویژگی‌ها و نحوه استفاده صحیح از لوازم برقی پرمصرف در این بخش خبر داد و بخش پایانی قبض جدید برق را حاوی تصویر و مشخصات مأمور قرائت کنتور و تاریخ مراجعه بعدی اعلام کرد. یاقوتی گفت: ارائه قبض جدید به شکل آزمایشی و برای مدت ۶‌ماه به اجرا درآمده و اصلاحات لازم براساس دیدگاه مشترکان در آن لحاظ خواهد شد. او توصیه کرد: مشترکان نسبت به نصب نرم‌افزار کاربردی «برق من» اقدام و از مزایای آن بهره‌مند شوند و مشترکان فاقد گوشی هوشمند نیز می‌توانند از طریق اینترنت و مراجعه به آدرس bargheman.com قبض جدید برق را دریافت و از ۴۰خدمت غیرحضوری برق با امکان پیگیری مراحل درخواست بهره‌مند شوند.


   کنتورها را جدا کنید

وزیر نیرو با بیان اینکه بیشتر کنتورهای آب و برق در ساختمان‌ها اختصاصی هستند، گفت:‌ به‌منظور استفاده بهتر از طرح رایگان‌شدن برق و آب، سرعت واگذاری انشعابات کنتورهای اختصاصی افزایش می‌یابد. رضا اردکانیان درباره طرح رایگان‌شدن آب و برق کم‌مصرف‌ها و اینکه چه اقدامی برای ساختمان‌هایی با کنتورهای مشترک انجام می‌شود، گفت: درحال حاضر تعداد قابل توجهی از مشترکان، کنتورهای اختصاصی دارند. البته مواردی هم هست که کنتور مشترک دارند، به همین دلیل قصد سرعت بخشیدن با واگذاری انشعابات اختصاصی را داریم. وزیر نیرو درباره پرمصرف‌ها اعلام کرد: مصوبه هیأت وزیران ۶‌ماه از زمان شروع به وزارت نیرو فرصت داد تا روش‌های مختلف مانند استفاده از پنل‌های خورشیدی را برای مدیریت مصرف و کاهش مصرف پرمصرف‌ها ارائه دهد. اما اگر مشترکی نخواست هیچ‌یک از این کارها را انجام دهد و احساس کرد این اعداد و ارقام برای او رقم قابل ملاحظه‌ای نیست، تعرفه‌ها برای او افزایش پیدا خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید