مجسمهسازی دوبارهزاده میشود
بازگشایی دفتر حجم در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
حافظ روحانی
با اینکه از میانه دهه 1360 و با پایان یافتن جنگ، هنرهای بصری هم دوباره گسترش پیدا کردند اما مجسمهسازی همچنان یک مشکل بهحساب میآمد. هر چند حجم میدان انقلاب در سالهای ابتدایی دهه 1360در این میدان نصب شده بود. اما گسترش مجسمهسازی به دو دلیل همچنان با تردید همراه بود؛ اول پارهای مسائل شرعی بود که بر سر مجسمه وجود داشت و دیگری به استفاده وسیع رژیم پهلوی از مجسمههای شهری بهعنوان ابزار تبلیغاتی مربوط میشد که مانعی بر سر رشد این هنر فراهم میکرد. از سوی دیگر هزینه نسبتاً سنگین مواداولیه مجسمهسازی گسترش این هنر را در سالهای دشوار دهه1360 مشکل میکرد.
معاونت هنری وزارت ارشاد این معضل را با یک تغییر نام برطرف کرد و برای نخستین بار از واژه حجم به جای مجسمه استفاده کرد. با تأسیس این دفتر بود که نهادهای خصوصی و دولتی مجسمهسازی را بهعنوان یک فعالیت هنری آغاز کردند. طراحی و ساخت مجسمههای شهری از نیمه اول دهه1370 آغاز شد که میتوان به سردیس شعرا در پارک ملت تهران یا مجسمه مادر میدان مادر خیابان میرداماد ساخته زهرا رهنورد اشاره کرد که در سال1373 در میدان نصب شد.
همزمان هنرمندان حوزه هنری هم ساخت مجسمه را آغاز کردند. هرچند که از اواخر دهه1360 تعدادی از هنرمندان مجسمهساز هم در حوزه هنری فعال شده بودند که آثارشان هماکنون در گنجینه این نهاد نگهداری میشود. با اینحال بازگشایی دفتر حجم در معاونت هنری وزارت ارشاد نقطه عطفی در تاریخ مجسمهسازی ایران در سالهای پس از انقلاب بهحساب میآید.