• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 8 دی 1399
کد مطلب : 120093
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5X5l
+
-

مرد انقلاب و اصلاح

«مهدی بازرگان» 30دی 1373درگذشت

سیاستمدار
مرد انقلاب و اصلاح


حمیدرضا محمدی 

وقتی دار فانی را وداع گفت، ایران نبود، سوئیس بود، در بیمارستانی در جوار دریاچه لمان. رفته بود برای دوا و درمان اما پایش به آنجا نرسیده در همان فرودگاه جان‌سپرد. و عجیب بود، چنین مرگی در غروب غربت غرب، آن هم برای اویی که در سخت‎‌‌‎ترین روزها ماند و مبارزه کرد اما مبارزه‎‌‎ای که او داشت، اصلاح‎‌‎گری بود و در پی روشنگری. سلاحش، قلم بود.
«مهدی بازرگان»، اگرچه نیمه بهمن1357، نخست‎‌‎وزیر دولت موقت شد او یک سال بعد، از سمتش کناررفت. خیلی‎‌‎ها او را مخالف انقلابی‎‌‎گری خواندند اما همان‌ها که او را چنین لقب دادند، بعضی‎‌‎هایشان، شاید آن زمان که او در اعتراض به کنسرسیوم نفتی، در سال1333، به‎‌‎همراه یدالله سحابی، کریم سنجابی، محمد قریب و 8استاد دیگر، بیانیه‎‌‎ای امضا کردند و صراحتا اعلام کردند «تمام زحمات و محرومیت‎‌‎ها و خدمات و قربانی‎‌‎های ملت ایران در راه حصول حق ملی را می‎‌‎خواهند بر باد دهند. هیچ وقت وضع کشور ما به این اندازه اسف‎‌‎انگیز و دلخراش نبود...» و از دانشگاه اخراج شدند، حتی به دنیا نیامده بودند.
او یک انقلابی‎‌‎عیار بود اما بر مدار اصلاح نیز گام برمی‎‌‎داشت. او همان کسی است که 4روز پس از واقعه نیمه خرداد1342، اعلامیه «دیکتاتور خون می‎‌‎ریزد» را امضا کرد و دادگاهی هم شد؛ دادگاهی که اگرچه از یک‎‌‎سو «مهندس بازرگان هم بر حسب عادت خیلی منضبط دفاعیاتی را تنظیم کرده بود که آنها را بیان کرد» اما در مقابل، صراحتا هم اعلام کرد «ما آخرین گروهی هستیم که با زبان قانون با شما صحبت می‎‌‎کنیم. این پیام را به شخص اول [مملکت] برسانید.» 
مهدی بازرگان غریب ماند، علی‎‌‎الخصوص که در جمعه‎‌‎روزی هم درگذشت. او که یدالله سحابی درباره‎‌‎اش گفته بود: «ایران، مردانی شریف‌تر و بزرگ‎‌‎تر و وطن‎‌‎پرست‎‌‎تر از این آقا ندارد.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید