• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 دی 1399
کد مطلب : 120042
+
-

آخرین سناریوهای ترامپ برای کاخ سفید

آمریکا
آخرین سناریوهای ترامپ برای کاخ سفید


دونالد ترامپ، کمتر از 4 هفته دیگر باید از کاخ سفید برود، اما این دلیل نمی‌شود که در همین مدت کوتاه، به فکر اقدامات جنجالی نباشد. به گزارش الجزیره، رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید چند ایده دارد که یک مورد آنها، چیزی فراتر از اقدامات غیرعادی است که از او بسیار دیده شده و می‌تواند بدعتی خطرناک در این کشور باشد. اقداماتی که ترامپ طی مدت باقی مانده در کاخ سفید به‌دنبال اجرای آنهاست، احتمالا شامل این 4مورد باشد:

توسل به کنگره برای ابطال انتخابات : شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری در برابر جو بایدن، مثل مرگ قطعی شده و همه نتیجه آن را قبول کرده‌اند؛ همه به جز خود ترامپ. در مجمع انتخاباتی که 2هفته قبل برگزار شد، برگزینندگان رئیس‌جمهور آمریکا هم آرای انتخاباتی خود را به جو بایدن دادند و بایدن با 306رأی الکترال، در مقابل 232رأی ترامپ، برنده اعلام شد. این اما پایان پروسه انتخابات نیست و این کنگره است که باید آرای الکترال تمامی ایالات را تجمیع و تأیید کند. در جلسه کنگره که حدود 2 هفته دیگر برگزار می‌شود، هر نماینده‌ای می‌تواند به نتیجه آرای الکترال به تفکیک هر ایالت اعتراض کند و از نظر تئوری این امکان وجود دارد که کنگره نتیجه انتخابات را برگرداند. ترامپ با برخی نمایندگان مجلس که گفته‌اند به نتیجه انتخابات در برخی ایالات اعتراض دارند ملاقات کرده و در توییتر درباره آن صحبت کرده است. شانس موفقیت متحدان ترامپ در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا برای بررسی تجمیع آرای الکترال، عملا صفر است؛ چون طبق قانون، اعتراض نمایندگان باید از حمایت یک سناتور برخوردار باشد، ولی اینطور که به‌نظر می‌رسد هیچ سناتوری از چنین اعتراضی حمایت نمی‌کند. علاوه بر آن، هر 2 مجلس باید اعتراض را وارد بدانند، اما از آنجا که اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار دمکرات‌هاست، امکان موفقیت ترامپ و حامیانش صفر است.
بازرسان ویژه: ترامپ به‌شدت به‌دنبال این است که بازرسان ویژه‌ای برای تحقیق درخصوص انتخابات تعیین شوند. ادعاهای ترامپ در این‌باره تا به حال از سوی مقام‌ات انتخاباتی در ایالت‌های مختلف رد شده‌اند و هیچ‌کس از این ادعاها به‌صورت رسمی حمایت نکرده است.
ویلیام بار، دادستان سابق که چند روز قبل پست خود را تحویل داد، گفته بود که نیازی به انتصاب چنین بازرسانی نیست. او گفت: «اگر فکر می‌کردم که در این مرحله بازرسان ویژه ابزار لازم و درست هستند، قطعا چنین کاری می‌کردم و یک بازرس تعیین می‌کردم. اما اینطور فکر نمی‌کنم و قرار نیست کسی را تعیین کنم.»
عفو و تخفیف محکومان: ترامپ عفو نزدیکانش را از مدت‌ها پیش شروع کرده و در نخستین اقدام، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق خود را که درباره مذاکراتش با سفیر روسیه به اف‌بی‌آی دروغ گفته بود عفو کرد. نام‌های زیادی مطرح است که گفته می‌شود ترامپ برای عفو آنها برنامه دارد؛ از راجر استون و استیو بنن و پل مانافورت، مشاوران سابقش گرفته تا ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی که اکنون در روسیه به سر می‌برد و جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی‌لیکس.
کاری که ترامپ در انتهای دوره‌اش می‌کند سنتی است که دیگر روسای جمهور هم انجام داده‌اند، اما چیزی که ترامپ انجام می‌دهد عجیب است، درنظر گرفتن حکم عفو برای کسانی است که بعدا ممکن است محکوم شوند. در واقع ترامپ به‌دنبال این است که برای برخی از اعضای خانواده‌اش، ازجمله ایوانکا دخترش و جرد کوشنر همسر او مصونیت از هرگونه تحقیقات در آینده را فراهم کند. علاوه بر اعضای خانواده، ترامپ به‌دنبال این است که چنین مصونیتی را برای رودی جولیانی، دوست و وکیل شخصی‌اش فراهم کند. فراتر از همه این‌ها، گفته می‌شود ترامپ به فکر این است که خودش را هم از تحقیقاتی که ممکن است در آینده انجام شود عفو کند.
حکومت نظامی : آیا ترامپ می‌تواند ارتش را برای نجات ریاست‌جمهوری‌اش وارد کند؟ این ایده را فلین مطرح کرده و گفته می‌شود که ترامپ هم در ملاقات با او این ایده را پیش کشیده است. فلین در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته است که رئیس‌جمهور می‌تواند در ایالت‌هایی که اختلاف نظر در آنها وجود دارد، از قدرت ارتش استفاده کند و دوباره انتخابات را برگزار کند. او گفته است که این کار، بی‌سابقه نیست. اما مسئله این است که استفاده از حکومت نظامی برای رسیدگی به پرونده‌های حقوقی، کاملا بی‌سابقه است. این صحبت‌های فلین باعث شد تا ناظر نیروی زمینی در وزارت دفاع رایان مک‌کارتی و ژنرال جیمز مک‌کانویل، رئیس ستاد مشترک ارتش در بیانیه مشترکی اعلام کنند که «ارتش آمریکا هیچ نقشی برای تعیین نتیجه انتخابات در آمریکا ندارد». حتی گفته می‌شود وقتی که ترامپ این ایده را پیش کشیده، مشاوران ترامپ به‌شدت آن را رد کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید