• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 دی 1399
کد مطلب : 119920
+
-

ترامپ و نتانیاهو در جست‌وجوی جنگ

«به‌طور جدی احساس می‌کنم ترامپ کاخ سفید را پیش از آنکه فاجعه‌ای بزرگ به باور نیاورد ترک نخواهد کرد؛ فاجعه‌ای که هدف آن، بستن راه پیش روی بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران است. دولت پنهان مقابل ماجراجویی‌های ترامپ مقاومت می‌کند، اما روشن نیست که آیا می‌تواند در نهایت او را مهار کند یا نه؟» این جملات مربوط به آخرین توییت حسن نافعه، متفکر و استاد علوم سیاسی مصری است؛ او پیش از این در مصاحبه با شبکه المیادین نیز هشدار داده بود که احتمال وقوع درگیری نظامی (مخصوصا از جانب رژیم صهیونیستی) تا قبل از مراسم تحلیف بایدن و ریاست‌جمهوری رسمی او بسیار بالاست. همزمان با این نگرانی‌ها، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در بامداد روز جمعه حملات موشکی جدیدی را به نقاطی در استان حماه در بخش مرکزی سوریه انجام دادند. به‌ گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، هدف این حملات که بخش عمده آن توسط سامانه‌های پدافندی ارتش ردیابی و مهار شده، یک مرکز پژوهش‌های نظامی در نزدیکی شهر حماه بوده است. از سوی دیگر، اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه (منبع خبری نزدیک به مخالفان دولت اسد) مدعی است که مرکز پژوهشی وابسته به ارتش در جریان حملات بامداد جمعه آسیب دیده و همچنین 6تن از نیروهای حزب‌الله نیز در اثر آن به شهادت رسیده‌اند. اگرچه این ادعا توسط هیچ منبع معتبری تأیید نشده است. حملات موشکی اسرائیل بدون ورود به حریم هوایی سوریه و از فراز آسمان لبنان صورت گرفته است؛ امری که نشان می‌دهد خط قرمز روسیه مبنی بر عدم‌وقوع درگیری در آسمان سوریه همچنان پا برجاست و از جانب رژیم صهیونیستی جدی گرفته می‌شود. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای‌الیوم با اشاره به این حملات نوشت: تلاش‌ها برای مین‌گذاری در مسیر بایدن ادامه دارد. نتانیاهو که هم‌اکنون با بحران انتخابات چهارم در داخل سرزمین‌های اشغالی روبه‌رو است به خوبی می‌داند که طی 4سال آینده، حمایت‌های مطلق ترامپ را از دست داده و دیگر نمی‌تواند با تکیه بر هدایایی نظیر معامله قرن بر رقبای خود چیره شود. عطوان همچنین در پایان مقاله خود درباره موضع محور مقاومت نسبت به این حملات می‌نویسد: سوریه و حامیان آن فعلا از هرگونه پاسخ نظامی به تحرکات نتانیاهو خودداری می‌کنند؛ چرا که وقوع درگیری نظامی در منطقه، هدف اصلی نتانیاهو و ترامپ است.

آتش بازی شب عید با طعم موشک
همزمانی حملات موشکی رژیم صهیونیستی به داخل سوریه با شب میلاد حضرت مسیح(ع) و اعیاد کریسمس، یکی از موضوعات داغ در شبکه‌های اجتماعی به زبان عربی طی 48ساعت گذشته بوده است. بخشی از کاربران این همزمانی را نشانه‌ای از سرنوشت غم‌انگیز سوریه در میان کشورهای عربی به شمار آورده‌اند، درحالی‌که بخش دیگری از آن به‌عنوان نماد شرافت و افتخار دمشق یاد کرده‌اند، آن هم در روزگاری که کشورهای عربی یکی پس از دیگری از مواضع خود نسبت به آرمان فلسطین عدول کرده و وارد توافق‌های عادی‌سازی‌ با رژیم صهیونیستی می‌شوند.  البته این نخستین بار نیست که آسمان سوریه در شب عید میلاد حضرت مسیح هدف حملات موشکی اسرائیل قرار می‌گیرد. به گزارش شبکه المیادین، رژیم صهیونیستی طی 3سال گذشته نیز حملات مشابهی را دقیقا در همین شب انجام داده است؛ امری که نشان می‌دهد سیاست نا امیدسازی شهروندان سوریه‌ای و مخصوصا مسیحیان این کشور از بازگشت به مناطق زندگی خود پس از شکست داعش، در دستور کار اسرائیل قرار دارد.

تلاش ترامپ برای به آشوب کشیدن عراق
حملات محدود از سوی گروه‌های ناشناس به مقر سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد، بار دیگر خط و نشان‌های دونالد ترامپ برای وقوع درگیری نظامی در عراق را به‌دنبال داشته است. او در ساعات پایانی روز پنجشنبه با انتشار تصویری از چند راکت در صفحه توییتر خود، حملات صورت گرفته علیه سفارت آمریکا را به گروه‌های مقاومت نسبت داده و به ایران درباره پیامدهای این اقدامات هشدار داد. جالب آنکه کارشناسان نظامی، دقایقی پس از انتشار این توییت مدعی شدند که راکت‌های مورد نظر ترامپ، چینی بوده و ارتباطی به صنایع نظامی ایران یا هیچ کشور دیگری در منطقه ندارد. با وجود این اما شبکه العربیه مدعی است تعداد قابل توجهی از کارکنان سفارت آمریکا روز گذشته این محل را ترک کرده و سامانه‌های دفاعی آمریکا در تمام پایگاه‌های این کشور در عراق نیز به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند. اگرچه این ادعا ساعاتی بعد توسط سفارت آمریکا در بغداد تکذیب شد.
لقاء مکی، استاد علوم سیاسی عراق با اشاره به مواضع ترامپ می‌نویسد: آمریکا به‌دنبال استفاده از هر فرصتی برای ضربه به متحدان ایران و به آتش کشیدن عراق است. اما مواضع روشن ایران و متحدان این کشور در قبال حملات اخیر، احتمال وقوع درگیری نظامی را کاهش می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید