• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 6 دی 1399
کد مطلب : 119878
+
-

درگذشت فرمانده مقاومت خوزستان

یاد
درگذشت فرمانده مقاومت خوزستان

امیر سرتیپ دوم سعید پورداراب، از فرماندهان آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس و دارنده نشان‌های فتح از فرمانده معظم کل قوا صبح پنجشنبه دعوت حق را لبیک گفت. او از فرماندهان لشکر‌21 حمزه سیدالشهدا بود.
براساس گزارش روابط‌عمومی ارتش، این فرمانده جنگ تحمیلی در همان نخستین روزهای شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌ها شتافت و تا پایان جنگ تحمیلی، در مسئولیت‌های فرمانده تیپ‌3 لشکر‌21 پیاده‌ حمزه سیدالشهدا، معاون عملیاتی و جانشین آن لشکر منصوب شد و پس از پایان جنگ تحمیلی نیز در سمت‌های جانشین و سرپرست معاونت عملیات و اطلاعات نیروی زمینی و جانشین اداره عملیات ستاد مشترک ارتش انجام وظیفه کرد.
مرحوم سرتیپ2 پورداراب به‌دلیل ابراز رشادت و کسب موفقیت‌های درخشان در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس، در سمت فرماندهی تیپ، موفق به اخذ 2نشان فتح درجه‌2 و 3 از مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا شد. آخرین مسئولیت وی قبل از بازنشستگی، مشاور ریاست ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در امور عملیات و جنگ بوده است.
او همچنین از بنیانگذاران مرکز پژوهش‌های دفاع‌مقدس نیروی زمینی ارتش بود که کتاب‌های متعددی ازجمله بیش از 30جلد تقویم تاریخ دفاع‌مقدس را تألیف کرده است. امیر پورداراب همچنین با حضور در هیأت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی سال‌ها به تشریح و انتقال دانش نظامی و تجربیات ارزشمند سال‌های جنگ تحمیلی به هزاران افسر جوان دانشگاه‌های افسری همت گماشت.
امیر پورداراب در گفت‌وگویی با خبرآنلاین درباره نخستین روزهای مقاومت خوزستان مقابل تهاجم عراق در شهریورماه و مهر59 گفته بود: «2گردان در منطقه غرب کرخه و 2گردان در محور موسیان، 7شبانه‌روز در برابر 3لشکر جنگیدند و مقاومت کردند و در غرب شوش، ارتش عراق را متوقف کردند. در آن نبردها، شهید بسیاری دادیم که درباره آنها کم گفته شده است. درنهایت تا ۱۵مهر، دیگر نیروهای کمکی به منطقه رسیدند و در 4محور اصلی، خوشبختانه اجازه ندادیم ارتش عراق به اهداف خودش برسد.»
 او درباره شرایط ایران در نخستین روزهای جنگ می‌گفت: «در 2هفته نخست حمله عراق به ایران، بحق می‌توانیم بگوییم که در هر محوری که ارتش دشمن با یک لشکر تقویت‌شده حمله کرده بود، ما نتوانسته بودیم بیش از 2گردان سازماندهی کنیم... همان ۴۸ساعت اول، ۱۲تانک ما با نفرات ما در آتش سوختند که هیچ کجا نامی از آنها برده نشده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید