• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 4 دی 1399
کد مطلب : 119768
+
-

عفو سریالی مجرمان جنجالی

دونالد ترامپ در آخرین روز‌های حضورش در کاخ سفید ‌طیف متنوعی از مجرمان را عفو کرده؛ از متهمان تحقیقات روسیه گرفته تا قاتلان غیرنظامیان عراقی

گزارش
عفو سریالی مجرمان جنجالی


دونالد ترامپ، به سنت روسای جمهور پیشین در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید برخی مجرمان را به توصیه نزدیکانش عفو کرده و انتظار می‌رود این نخستین موج از فرمان‌های عفو ترامپ در روزهای پیش‌رو باشد.
به‌گزارش سی‌ا‌ن‌ان، از افراد درگیر در پرونده تحقیقات رابرت مولر درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا گرفته تا چند محافظ شرکت امنیتی بلک‌واتر که در پرونده قتل غیر نظامیان عراقی محکوم شدند، در این لیست عفو قرار دارند.
این لیست به توصیه نزدیکان ترامپ در کنگره و در برخی موارد، به توصیه رسانه‌های محافظه‌کار تهیه شده و به امضای ترامپ رسیده است. تمامی اسامی حاضر در این لیست شامل عفو نشده‌اند بلکه برای برخی از آنان تخفیف مجازات در نظر گرفته شده است.
برخی از چهره‌های حاضر در این لیست، مثل مواردی که بالاتر اشاره شده بسیار جنجالی هستند. ترامپ که پیش از این هم چند فرمان عفو و تخفیف مجازات امضا کرده، متهم است تنها افرادی را عفو کرده که ارتباط خوبی با حلقه‌های قدرت در واشنگتن دارند. در یک مورد هم که فرد عفوشده ارتباط مستقیمی با گروه‌های سیاسی و محافظه‌کار نداشته، پای برخی از سلبریتی‌های سرشناس آمریکایی در میان بوده و ترامپ عملا به درخواست آنها برای عفو مجرمان مورد نظر پاسخ مثبت داده است.
برخی از سرشناس‌ترین و جنجالی‌ترین چهره‌هایی که ترامپ فرمان عفو آنها را امضا کرده اینها هستند: 

الکس فان در سوان: وکیل هلندی که داماد یکی از ثروتمندان نزدیک به کرملین است. او نخستین کسی است که در پی تحقیقات رابرت مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا محکوم شد. او به دروغگویی به مولر و تیمش اعتراف کرد و به همین‌خاطر به 30روز حبس و 20هزار دلار محکوم شد.

جورج پاپادوپولوس: مشاور سابق ستاد انتخاباتی ترامپ، دومین محکوم تحقیقات رابرت مولر است. او هم به دروغگویی درباره ارتباط‌هایش با کرملین اعتراف کرد و به 14روز زندان محکوم شد. او هم ارتباط نزدیکی با ستاد انتخاباتی ترامپ داشت. در زمان برگزاری دادگاه پاپادوپولوس، وکیل او ترامپ را متهم کرد که با صحبت‌هایش علیه همکاری با اف‌بی‌آی، باعث شده تا موکلش دروغ بگوید. پاپادوپولوس در دادگاه گفته بود: «من اشتباه وحشتناکی مرتکب شدم. دروغ گفتن به مأموران فدرال درباره پرونده‌ای با این اهمیت می‌توانست به کشورمان آسیب بزند.»

دانکن هانتر: نماینده جمهوریخواه سابق مجلس در سال2018 به‌خاطر فساد، حیات سیاسی‌اش را از دست داد. او همان سال به‌خاطر اینکه 200هزار دلار از پول ستاد انتخاباتی‌اش را خرج مصارف شخصی و روابط غیرمشروع کرده بود به دادگاه احضار شد. او حتی از این پول برای هزینه سفر حیوان خانگی‌اش استفاده کرده بود. هانتر به جرم‌هایش اعتراف کرد و قرار بود سال دیگر 11‌ماه به زندان برود.

کریس کالینز: نماینده سابق مجلس از نیویورک در سال2018 به دادگاه احضار شد؛ اتهام او این بود که اطلاعات محرمانه یک شرکت زیست‌فناوری را به اعضای خانواده‌اش داده بود تا آنها بتوانند از تجارت‌های غیرقانونی به سود برسند. این اتهام‌ها، حیات سیاسی او را به پایان رساند و کالینز به 2سال و 2‌ماه حبس محکوم شد. کالینز یکی از متحدان قدیمی ترامپ و نخستین نماینده مجلس است که از نامزدی ترامپ برای ریاست‌جمهوری حمایت کرد.

پیمانکاران امنیتی: نیکلاس اسلاتن، پل اسلو، اوان لیبرتی و داستین هرد، 4پیمانکار سابق دولتی در سال2007 در پرونده قتل عام بغداد هستند. حمله اسلاتن و همکارانش به مردم عادی، ده‌ها کشته و زخمی به‌جا گذاشت و اعتراض‌های شدید بین‌المللی را درباره استفاده از نیروهای امنیتی خصوصی در مناطق جنگی به همراه داشت. اسلاتن به قتل درجه یک احمد الربیعه، جوان 19ساله عراقی در میدان نسور متهم بود و بعد از اثبات اتهامش، به حبس ابد محکوم شد. اسلاتن به همراه چند نیروی امنیتی دیگر، یک کاروان دیپلماتیک در بغداد را اسکورت می‌کردند که در میدان نسور، به روی مردم آتش گشودند. غیرنظامیان هیچ‌گونه رفتار تحریک‌آمیزی نداشتند اما گروه محافظان با استفاده از تفنگ تک‌تیرانداز، تفنگ نارنجک‌انداز و مسلسل دستی به روی مردم آتش گشودند. درحالی‌که منابع غربی گفتند 14نفر در این تیراندازی‌ها کشته و 18نفر مجروح شدند، منابع عراقی آمار را بسیار بالاتر اعلام کردند. 3محافظ دیگر که همراه با اسلاتن در دادگاه حاضر شدند، هرکدام به 30سال حبس محکوم شدند. 3نفر دیگر هم در این حادثه به روی مردم آتش گشودند که محکوم نشدند. دادگاه اسلاتن به‌شدت طولانی شد و 30شاهد از عراق به آمریکا سفر کردند تا در دادگاه شهادت بدهند. کاخ سفید گفته است عفو آنها را گروهی از نمایندگان مجلس و همینطور پیت هگسث مجری شبکه محافظه‌کار فاکس پیشنهاد داده‌اند. هگسث یکی از نزدیکان ترامپ است. شرکت جنجالی بلک‌واتر توسط اریک پرینس، برادر بتسی دی‌ووس، وزیر آموزش و پرورش دولت ترامپ، تاسیس شده بود.

استیو استاکمن: نماینده جمهوریخواه سابق مجلس از تگزاس، در سال2018 به‌خاطر سوءاستفاده از منابع خیریه محکوم شد. کاخ سفید گفته است که او 2سال از 10سال حبس خود را سپری کرده و به آزادی تحت نظر از زندان بیرون خواهد آمد. او باید یک‌میلیون دلار به صندوق‌های خیریه بدهد.

آلفونسو کاستا: دندانپزشک سابق اهل پیتسبورگ به‌خاطر تقلب در خدمات درمانی در سال2007 محکوم شد. او از سال1995 نسخه‌های بیمه خدمات درمانی را دستکاری می‌کرده است. کاستا به 18‌ماه زندان و 250هزار دلار جریمه محکوم شد. کاستا بعدها تاجر معروفی شد. او دوست نزدیک بن کارسون، وزیر مسکن ترامپ است و گفته می‌شود کارسون معمولا برای تعطیلات به ویلای کاستا در ایتالیا می‌رود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید