• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 4 دی 1399
کد مطلب : 119767
+
-

نویسنده 3 میلیون نسخه‌ای

از مای جیا، پدر ادبیات جاسوسی چین رمان‌هایی به فارسی منتشر شده است

نویسنده 3 میلیون نسخه‌ای

«مای جیا» متولد1964 و موفق‌ترین نویسنده امروز چین است. کتاب‌های او با فروش بیش از 3 میلیون نسخه، عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌های چین را دارد. جیا به سبب نگارش داستان‌هایی با محتوای امنیتی و جاسوسی به‌عنوان پدر ادبیات اطلاعاتی‌ـ‌جاسوسی چین شناخته می‌شود.

 این نویسنده را به‌دلیل پرداختن به رمز و رمزگشایی، دن براون چین می‌دانند. البته او را به جان لوکاره نویسنده ادبیات جاسوسی انگلیس نیز نسبت می‌دهند؛ چراکه لوکاره همانند مای جیا قبل از وارد شدن به عالم نویسندگی مدتی با سرویس اطلاعات انگلیس همکاری می‌کرد. مای جیا در خانواده‌ای با سوءپیشینه به دنیا آمد. پدرش راست‌گرا، پدربزرگ مادری‌اش فئودال و پدربزرگ پدری‌اش مسیحی بودند. او در تلاش برای بهبود وضعیت سیاسی خود به ارتش پیوست و پس از تحصیل و فعالیت 20 ساله در کالج ارتش آزادی بخش خلق چین، تجربیاتش در سرویس جاسوسی را به دنیای ادبیات هدیه کرد. از مای جیا تاکنون 4 رمان با عناوین کشف رمز، در تاریکی، آوای باد و بگذارید مرد نقابدار صحبت کند منتشر و از روی 3 تا از آنها فیلم و سریال ساخته شده است. کشف رمز نخستین رمان این نویسنده، سرگذشت یک نابغه ریاضی در سرویس اطلاعاتی چین و مبتلا به بیماری اوتیسم است اما نبوغ او در عالم محاسبات و خصوصیات بدیعی چون آشنایی با علوم غربی و اصول تعبیر خواب موجب می‌شود یکی از سرویس‌های اطلاعاتی نظامی چین جذبش کند. این رمان به‌عنوان یکی از 10 رمان برتر جاسوسی جهان معرفی شد. کشف رمز در سال 2002منتشر و در سال 2014به انگلیسی ترجمه شد و نقدهای مثبتی از سوی رسانه‌های انگلیسی دریافت کرد. پس از آن کتاب به 33زبان زنده دنیا ترجمه شد و به چاپ رسید. کشف رمز در سال 1397با ترجمه حامد وفایی توسط انتشارات ققنوس منتشر شد. در اردیبهشت همان سال، جیا به دعوت انتشارات ققنوس و به مناسبت چاپ کتابش به ایران آمد و در نمایشگاه کتاب حضور یافت. علاقه‌مندان به دیدار با او و به هدف امضای کتاب کشف رمز در غرفه انتشارات ققنوس حضور یافتند.
انتشار کتاب آوای باد نیز در سال 2013، مای جیا را پردرآمدترین نویسنده چین کرد. اما رمان در تاریکی آخرین اثر نویسنده در ژانر ادبیات جاسوسی است که در سال 2015توسط انتشارات پنگوئن به انگلیسی منتشر شد. رمان پرماجرایی که در واحد 701یا همان سازمان جاسوسی چین اتفاق می‌افتد و خواننده را به مارپیچ‌های ممنوعه نهادهای جاسوسی چین می‌برد؛ خواننده همراه با 5 جاسوس با شخصیت‌هایی پیچیده اصول و اهداف جاسوسی در دوران جنگ سرد را می‌بیند و در جریان عضوگیری سازمان مخوف 701قرار می‌گیرد. سرنوشت این 5 عضو، با وجود لایه‌های امنیتی شدیدی که برایشان درنظر گرفته شده، به تصویر کشیده می‌شود. در تاریکی برنده هفتمین جایزه ادبی Mao Dun شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید