• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11972
+
-

حواشی سینمایی سعودی‌ها

کمتر از ۴‌ماه پس از آنکه سینماهای عمومی از توقیف بیرون آمدند و ۹ روز پیش از شروع به‌کار نخستین سالن سینما در ریاض، این کشور عربی اعلام کرده برای نخستین بار به جشنواره کن می‌رود.

شورای فیلم سعودی که‌ ماه پیش توسط اداره کل فرهنگ عمومی شروع به‌کار کرد، قرار است غرفه خودش را در بخش «مارش دو فیلم کن» داشته باشد و در این بخش چندین پنل برای ایجاد ارتباط بین نمایندگان جهانی و فیلمسازان سعودی تدارک دیده است. عواد العواد، وزیر فرهنگ عربستان سعودی و رئیس اداره کل فرهنگ عمومی در این‌باره گفت: پادشاهی منتظر حضور نخست عربستان در فستیوال است تا فرصتی برای حمایت از تنوع استعدادها و فرصت‌ها در صنعت فیلم سعودی فراهم شود.

شاهزاده عربستان سعودی در سفر اخیر خود به آمریکا به این توافق دست یافت که بازگشایی دوباره سینماها در کشورش با نمایش فیلم «پلنگ سیاه» محصولی از کمپانی مارول و دیزنی رقم بخورد. در واقع برای نخستین‌بار در ۳۵ سال گذشته قرار است سینمایی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گشایش یابد. این سینما را شرکت آمریکایی ای‌ام‌سی (AMC) که در بخش سینماهای زنجیره‌ای در ایالات متحده فعالیت دارد، راه‌اندازی می‌کند. مرکز دولتی ارتباطات بین‌المللی عربستان سعودی اعلام کرده قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۵۰ مجتمع سینمایی در این کشور احداث کند.  این تأسیسات نمایشی بیش از ۲۵۰۰ سالن را در بر خواهد گرفت و قرار است سالانه حدود یک میلیارد دلار از طریق فعالیت‌های آنها درآمد حاصل شود. برای حضور عربستان امسال به عنوان نخستین قدم ۹ فیلم کوتاه از فیلمسازان جوان سعودی در گوشه فیلم کوتاه کن در تاریخ ۱۴ و ۱۵‌ماه می به نمایش درمی‌آید. به گزارش خبرآنلاین،همزمان با این خبرهای سینمایی در عربستان، برخی علمای عربستان با گشایش سینما در این کشور مخالفند. آنها معتقدند زنان و مردان عربستانی در هیچ فضای عمومی حق ندارند به‌صورت مختلط حضور داشته باشند. همچنین آنها فیلم‌های هالیوودی را خطری جدی می‌دانند که می‌تواند فرهنگ جوانان عربستانی را تغییر دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید