• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11968
+
-

تئاتری‌ها بالاخره به خانه خودشان می‌روند

خانه تئاتر شنبه افتتاح می‌شود

تئاتر
تئاتری‌ها بالاخره به خانه خودشان می‌روند

ندا طیبی|خبر‌نگار:

اهالی تئاتر بعد از سال‌ها انتظار صاحب خانه‌ای می‌شوند که روز شنبه 25فروردین‌ماه افتتاح خواهد شد.
خانه تئاتر تنها تشکل فرهنگی و هنری هنرمندان تئاتر است که بعد از راه‌اندازی خانه هنرمندان ایران در دوره اصلاحات، در آن استقرار پیدا کرد اما به‌تدریج با گسترش دامنه فعالیت‌هایش و نیز با افزایش تعداد انجمن‌ها و اعضا نیازمند مکانی مستقل بود تا انجمن‌های زیرمجموعه‌ آن بتوانند برنامه‌هایشان را در این مکان سر و سامان بدهند. بر همین اساس این  خانه با همراهی برخی نهادها ساختمانی را در اختیار گرفت که نیازمند ساخت‌وساز و تجهیزات بود و این ساخت‌وساز حدود یازده سال زمان برد.

در این مدت اعضای خانه تئاتر که در انجمن‌هایی مانند نمایشنامه‌نویسان، کارگردانان، نمایشگران عروسکی، بازیگران، تئاتر خیابانی، انجمن تئاتر کودک و نوجوان، طراحان صحنه، آهنگسازان، انجمن عکاسان، انجمن منتقدان، نویسندگان و... فعال بودند، در ساختمان دیگری در خیابان صبای جنوبی مستقر شدند تا فعالیت‌هایشان معطل نماند. هرچند برخی اعضای خانه تئاتر معتقد بودند این ساختمان فضای کافی ندارد و از نظر جغرافیایی نیز در مکانی قرار گرفته که بیشتر مناسب صنف پوشاک است. آنها اما امیدوار بودند که حضورشان در این بنا موقتی است و چشم امیدشان به ساختمان خیابان سمیه بود که ساخت‌وساز آن ادامه داشت. البته شاید تصور نمی‌کردند انتظارشان برای راه‌اندازی و تکمیل این بنا این اندازه طولانی شود، با این حال ترجیح دادند به جای شتابزدگی، برنامه‌های خود را در آرامش پیش ببرند تا شاهد ساختمانی بی‌کیفیت و نصفه و نیمه نباشند. در این مدت هیأت مدیره خانه تئاتر در برنامه‌هایی مانند مجمع‌های عمومی با پخش تصاویری، اعضای خود را در جریان روند این ساخت‌وساز قرار می‌داد.

برای آماده‌سازی ساختمان خیابان سمیه، ریاست‌جمهوری، شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله نهادهایی بودند که به میدان آمدند و در تجهیز این ساختمان، خانه تئاتر را همراهی کردند.

 ایرج راد، مدیرعامل پیشین خانه تئاتر که در این سال‌ها پیگیر این ساخت‌وساز بوده است، در مراسمی که روز شنبه به‌عنوان برنامه افتتاحیه برگزار می‌شود، جزئیات کامل و نام تمام نهادها و سازمان‌هایی را که از خانه تئاتر حمایت کرده‌اند، تشریح می‌کند و ترجیح می‌دهد تا پیش از این مراسم جزئیات دیگری اعلام نکند. اما به گفته اصغر همت، مدیرعامل جدید خانه تئاتر، ساختمان جدید این تشکل که در خیابان سمیه بنا شده پنج و نیم طبقه دارد و مبلغی که برای تجهیز آن هزینه شده، یک دهم هزینه‌ای است که پیش‌بینی می‌شده است.

این ساختمان یک سالن اجرای بلک باکس چهارسویه با ظرفیت 150تماشاگر دارد و در تجهیز آن از امکاناتی استفاده شده که پیش‌تر در ایران نبوده و از خارج کشور خریداری و صندلی‌های آن هم از ایتالیا تهیه شده است.

ایرج راد نیز درباره استقرار انجمن‌های خانه تئاتر در ساختمان جدید به همشهری می‌گوید: «طبیعتا بعد از افتتاح ساختمان، برنامه‌ریزی‌های لازم برای انتقال به ساختمان جدید انجام می‌شود.» او درباره بهره‌برداری از سالن نمایش این ساختمان نیز توضیح می‌دهد: «قرار است این سالن یک شورای سیاستگذاری داشته باشد تا برای فعالیت‌های آن برنامه‌ریزی کنند.»

هنوز تاریخ دقیقی برای انتقال خانه تئاتر اعلام نشده است ولی از آنجاکه ساختمان جدید تجهیزات لازم را دارد انتظار می‌رود نقل و انتقالات چندان زمان‌گیر نباشد.

ساختمان خانه تئاتر در خیابان سمیه بعد از خیابان نجات‌اللهی (ویلا) واقع شده و روز شنبه 25فروردین‌ماه همزمان با عید مبعث با حضور هنرمندان باسابقه تئاتر و هیأت مدیره انجمن‌های مختلف و چهره‌های فرهنگی و هنری افتتاح می‌شود. بعد از این به‌مدت دو روز بعد دیگر اعضای خانه تئاتر و هنرمندان می‌توانند از ساعت 10:30تا 18از این ساختمان دیدن کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید