• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11955
+
-

مسافران خروجی از کشور هم مشمول دلار 4200تومانی هستند

گردشگران خروجی تا سقف 1000یورو ارز می‌گیرند

گردشگری
گردشگران خروجی تا سقف 1000یورو ارز می‌گیرند

دولت اعلام کرده است که از این پس، دلار به قیمت 4200تومان خرید و فروش می‌شود و فروش بیشتر از این قیمت به منزله قاچاق ارز است. با این اعلام گردشگران و مسافران خروجی نیز مشمول دریافت ارز مسافرتی تا سقف مشخص شده‌اند و آنطور که ایسنا خبر داده است، ازاین پس به مسافران و گردشگران خروجی هم ارز  با نرخ جدید پرداخت می‌شود.

سهم گردشگران خروجی از ارز؛ 1000یورو

براساس شرایط جدید، به گردشگران خروجی برای یک‌بار سفر در سال هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعلق می‌گیرد. این ارز تنها در مرزهای خروجی هوایی به گردشگران و مسافران خروجی به مقصد برخی کشورها پرداخت می‌شود. مقدار ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی خروجی کشور به مقصد کشورهای همسایه و کشورهای مشترک‌المنافع به غیراز عراق ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست.
همچنین براساس ابلاغیه جدید متقاضیان ارز مسافرتی موظف هستند گذرنامه معتبر، بلیت هواپیما، ویزای کشور مقصد (کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور را به بانک ملی در مبادی خروج هوایی ارائه  کنند.

پرداخت ارز به گردشگران و مسافران خروجی در این مبادی نیز در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی پس از باجه کنترل گذرنامه در مقابل دریافت سند حسابداری و مهر کردن گذرنامه متقاضی انجام می‌شود.

براساس خبرهای منتشر شده میزان و ترتیب پرداخت ارز به زائران عتبات عالیات هنوز مشخص نشده و پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت، میزان و نحوه پرداخت ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات مشخص می‌شود.

براساس شرایط جدید اعلام شده، مسافران و گردشگران خروجی از این پس برای دریافت ارز به ورود به بازار ارز و مراجعه به صرافی بانک‌ها نیاز ندارند و پرداخت ارز مسافرتی به آنها در شبکه بانکی در مبادی خروج هوایی انجام می‌شود.

پیش‌تر مشمولان دریافت ارز مبادله‌ای با نرخ پایین‌تر از بازار و حدود ۳۸۰۰ تومان ارز دریافت می‌کردند که حالا باید این ارز را با همان مبلغ 4200تومان آن هم در مبادی خروج هوایی کشور پس از کنترل گذرنامه دریافت ‌کنند.

مسافران خروجی، دلار 4200تومانی می‌گیرند

گردشگران خروجی کشور تا شهریورماه سال ۱۳۹۶ ارز مبادله‌ای به میزان 300دلار دریافت می‌کردند. زائران عتبات عالیات نیز 200دلار ارز مبادله‌ای با قیمت 3800تومان می‌گرفتند. اما از پاییز سال گذشته ارز مبادله‌ای حذف شد و گردشگران و مسافران خروجی می‌توانستند تا سقف 5هزار دلار ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌ بانک‌ها آن هم با ارائه گذرنامه، کارت ملی و بلیت سفر تهیه کنند. اکنون شرایط تغییر کرده است و گردشگران خروجی می‌توانند معادل 500تا هزار یورو ارز خارجی از صرافی بانک ملی آن هم در فرودگاه‌های کشور پس از کنترل گذرنامه خود دریافت کنند.

پایین آمدن حجم پرداخت دلار 4200تومانی به گردشگران و مسافران خروجی تأثیر مستقیمی بر گردشگری خروجی کشور دارد و شاید به کاهش خروج گردشگران ایرانی از کشور منجر شود و بر فعالیت شرکت‌های خدمات گردشگری و توراپراتورهایی که در مسیرهای خروجی کشور فعالیت می‌کنند تأثیر بگذارد.

نرخ دلار در چند روز گذشته به مرز 6هزار تومان رسید و پوند و یورو نیز همزمان با جهش عجیب و پرشتاب قیمت دلار بالا رفت. همین اتفاق موجب شد تا سخنگوی دولت اعلام کند که شرایط خوب نیست. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد روند صعودی قیمت دلار به هیچ‌وجه منطقی نیست و اگر این اقدام با برنامه و نه ناگهانی صورت گرفته بود می‌شد به ارزآوری بیشتر صنعت گردشگری خوش‌بین بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :