• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119529
+
-

کابل؛ 60 عملیات تروریستی در 60 روز

رویداد
کابل؛ 60 عملیات تروریستی در 60 روز

2 ماه پس از تعیین امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهور افغانستان به عنوان مسئول امنیت کابل، حملات تروریستی در این شهر همچنان ادامه دارد. 
تازه‌ترین حمله، صبح روز یکشنبه در غرب پایتخت علیه خودروی حامل خان محمد وردک، نماینده مجلس افغانستان رخ داد و 10 کشته و بیش از 50 زخمی به جا گذاشت. طبق گزارش تلویزیون طلوع افغانستان، وردک در این حمله زخمی شده است و بیشتر قربانیان هم مردم عادی هستند. نام یک کودک 5 ساله به اسم زهره نیز در میان قربانیان دیده می‌شود. به گفته وزیر کشور افغانستان، این عملیات با انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده صورت گرفته که در محل رویداد پارک شده بود. تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.
حمله تروریستی اخیر، شصتمین حمله‌ای است که طی 2 ماه گذشته در کابل رخ داده است. حمله به 3 مرکز آموزشی از جمله دانشگاه کابل، انفجار 29 بمب، 3 حمله موشکی و 26 حمله مسلحانه بخشی از وقایع امنیتی پایتخت افغانستان طی این مدت بوده است. درنتیجه این حمله‌ها، ۱۳۳ نفر کشته و ۲۸۰ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. 
در پی افزایش حملات تروریستی در کابل و نگرانی‌ها از تشدید آنها، اشرف غنی معاون خود را به عنوان مسئول امنیت کابل منصوب کرد. با حضور امرالله صالح که خود سابقه امنیتی دیرینه دارد، تصور می‌شد حملات تروریستی کابل نیز مهار شود. اما ادامه این وضعیت نشان می‌دهد دولت افغانستان با یک چالش امنیتی پیچیده روبه‌رو است. صالح وعده داده بود امنیت را به کابل بازگرداند. 
بخشی از این حملات از سوی گروه طالبان انجام می‌شود. هرچند سران این گروه اعلام کرده‌اند که در این حملات دست ندارند. همزمان، گروه داعش نیز در کابل و دیگر شهرهای بزرگ افغانستان فعال شده و دامنه حملات تروریستی خود را گسترده تر کرده است. حملات داعش همزمان با آغاز مذاکرات بی‌نتیجه صلح افغانستان در دوحه شدت گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید